Avatar billede kulashaker Nybegynder
27. februar 2006 - 22:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

klient port

Hej,

Jeg har et lidt generelt spørgsmål, som jeg håber nogle her kan svare på:

Hvordan skaber en (eksempelvis ftp, eller i dette tilfgælde Tortoise svn) klient forbindelse ud fra en klient-computer? Bliver programmet tildelt en port eller vælger det selv en? Eller snakker man ikke om porte på socket-niveau?

Spørgsmålet er lidt bredt og måske ikke så godt formuleret - et link med læsestof ville være fint..

Mvh
cc
Avatar billede fiil123 Nybegynder
27. februar 2006 - 22:06 #1
Altså vi du have kode eksempler eller vil du have teori?
Avatar billede kulashaker Nybegynder
27. februar 2006 - 22:09 #2
fiil123 >> teori please!
Avatar billede fiil123 Nybegynder
27. februar 2006 - 22:19 #3
oki du får lige noget insider knowledge fra mit studie...
Avatar billede fiil123 Nybegynder
27. februar 2006 - 22:22 #4
Men kan da svare kort da jeg faktisk lige i dag har skrevet koden færdig til et TCP projekt fra studiet... Hvor vi har skulle lave en TCP server/client løsning!
Men jo når du skal ud af "huset" så skal du jo bruge server IP og socket! Disse connetor du så til/igennemm.
Avatar billede kulashaker Nybegynder
27. februar 2006 - 22:26 #5
fiil123 >> ok, det er jeg med på. Nu tænker jeg kun på klient-computeren og dens OS/Netværksdel. Opererer programmet på en socket her? Eller skal den bruge en port som den kan kommunikere igennem?
Avatar billede fiil123 Nybegynder
27. februar 2006 - 22:28 #6
Nu er jeg ik helt med på liiiige hvad du mener... men hvis de ser på en computer kan du sammenligne socket med døren i pc'en uanset om det er client eller server, og du skal vide hvor du skal banke på:0)
Avatar billede fiil123 Nybegynder
27. februar 2006 - 22:37 #7
Avatar billede kulashaker Nybegynder
27. februar 2006 - 22:41 #8
Hehe - ok! Den med døren kan jeg godt se... det jeg undrer mig over er egentlig bare hvordan klient-computeren styrer trafikken fra en klient og ud. Jeg mener jo at trafikken styres gennem porte .. ?

Tak for dit input indtil videre fiil123, jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt.
Avatar billede kulashaker Nybegynder
27. februar 2006 - 22:42 #9
Ah fedt, dit link kom i mellemtiden.. jeg tager et kig!
Avatar billede fiil123 Nybegynder
27. februar 2006 - 22:54 #10
Hmm uddybe lidt hvad du er i tvivl om... Altså du laver jo en forbindelse til en server og sender de data du skal sende og modtager de data du skal modtag og lukker forbindelsen.
Avatar billede kulashaker Nybegynder
01. marts 2006 - 09:02 #11
Hey igen fiil123. Jeg glemte da helt at skrive at du lige skal smide et svar, så kan du i det mindste få point for at dele dine slides.. :)
Avatar billede fiil123 Nybegynder
01. marts 2006 - 11:25 #12
Helt oki, [svar]
Avatar billede kulashaker Nybegynder
01. marts 2006 - 11:31 #13
:)