Avatar billede shamrock Nybegynder
23. februar 2006 - 18:11 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ved jeg om det virker?

Hey eksperter

Jeg har for godt 6 mdrs. tid siden installeret en Apache Server med stor succes. Jeg kan derfor arbejde med PHP hvilket er rigtig rart. Nu er det på tide at jeg også begynder med MySQL hvliket bringer mig frem til spørgsmålet.

Kan det lade sig gøre at den apache server jeg har installeret samtidig indholdte en MySQL server? For inde i "www" mappen er der allerede 2 mapper hvor den ene hedder "mysql" og den anden hedder "phpMyAdmin".

Hvordan starter jeg den, og hvordan får jeg det til at virke? Og hvordan kan jeg se om det er installeret??
Avatar billede greew Nybegynder
23. februar 2006 - 19:35 #1
prøv at lave en php-fil med følgende kode:

<? phpinfo(); ?>

og kør denne fil på serveren. Se hvad der står om mysql i denne fil. Står der overhovedet noget om det?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. februar 2006 - 19:43 #2
check i services
Avatar billede shamrock Nybegynder
24. februar 2006 - 13:43 #3
Jeg har lavet en phpinfo(); og den siger noget med MySQL.

Ved bare ikke hvad det betyder så jeg tog et screenshot:

http://home.no/grandorf/phpinfo.JPG

Arne v er ikke med :)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. februar 2006 - 17:28 #4
windows:

control panel
administrative tools
services

linux:

hvilken distro ?
Avatar billede shamrock Nybegynder
28. februar 2006 - 22:01 #5
Der står ingen ting om MySQL

Jeg benytter desuden Windows XP Pro.

Arne: Betyder dette at det ikke er insalleret eller ikke er startet eller..

Tak for hjælpen
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2006 - 22:23 #6
hvis den ikke er der, saa er den enten ikke installeret eller du har
valgt at installere den uden at installere som service

det sidste lyder ikke sandsyneligt
Avatar billede shamrock Nybegynder
28. februar 2006 - 22:29 #7
Okay jeg kaster mig ud i at installere MySQL fra bunden af så.

Lige hurtigt:

Jeg har delt min HD op i 3 drev hvor det ene er H: og indenholder min apacheserver. Tror du jeg skal jeg installere MySQL på C: drevet, H: drevet eller i mappen "www" under H: ??

Du må gerne få pointene hvis du smider et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2006 - 22:33 #8
nyere MySQL vil gerne installeres under Programmer/Program Files

men du kan sagtens vaelge et andet sted

det er hip som hap

jeg ville ikke installere det under www

og svar
Avatar billede shamrock Nybegynder
28. februar 2006 - 22:37 #9
Tak for hjælpen, sætter virkelig pris på det...
Avatar billede shamrock Nybegynder
28. februar 2006 - 23:30 #10
Arne lige en hurtig en:

Ved du hvad denne fejl skyldes?

http://www.mgbmedia.dk/myql.JPG
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2006 - 23:32 #11
den ser lidt mystisk ud

du installerer MySQL 5.0 men alligevel taler den om service MySQL41

var der alligevel en MySQL service i forvejen ?
Avatar billede shamrock Nybegynder
01. marts 2006 - 02:30 #12
Så lykkes det vist for mig, nu mangler jeg bare at få phpMyAdmin op så kører det.

Men bare rolig:
Den hjælp tager jeg i en anden tråd hvis det bliver nødvendigt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
01. marts 2006 - 14:34 #13
PHPMyAdmin plejer bare at skulle udpakkes i web root