Avatar billede nph12 Nybegynder
21. februar 2006 - 17:07 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Køling af cpu

Hej
Jeg har købt følgende bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156083

og denne cpu:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=156083

og dette kabinet:
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=dvd&varenr=51002&gruppe=htpckabinet

Jeg har købt en Arctic Cooling Freezer 7 Pro køler, men det passer ikke til kabinettet. Den cpu køler som fulgte med cpu´en larmer en del, så jeg skal købe en anden. Hvad skal jeg købe i stedet? Den skal være så lydløs som muligt:-)

Tidligere spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/686799
Avatar billede huset Praktikant
21. februar 2006 - 17:18 #1
Bundkort og CPU er det samme :D
Avatar billede huset Praktikant
21. februar 2006 - 17:19 #2
Avatar billede nph12 Nybegynder
21. februar 2006 - 17:24 #3
Det er selvfølgelig denne cpu;-)
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123143
Avatar billede nph12 Nybegynder
21. februar 2006 - 17:29 #4
Er cpu køleren lydløs? Jeg tror umeldbart, at den har samme størrelse som Arctic Cooling Freezer 7 Pro køler, hvilket ikke passede til mit kabinet:-(
Avatar billede huset Praktikant
21. februar 2006 - 17:35 #5
det er totalt lydløs. Du skal bare have 15m fri plads omkring den
Avatar billede nph12 Nybegynder
21. februar 2006 - 17:42 #6
Hvis man ikke lige har 15m fri plads omkring cpu´en, hvad er så det bedste køb, når man vil have en cpu køling som er så lydløst som muligt?
Avatar billede huset Praktikant
21. februar 2006 - 17:48 #7
Zalman 7000
Avatar billede nph12 Nybegynder
21. februar 2006 - 18:16 #10
Mange tak. Jeg kigger lige på det senere:-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
21. februar 2006 - 19:30 #11
Mit intel cpu køler er 10cm i bredden og 7,5cm i højden. Der er ikke plads til en køler som er mere end 10 cm i bredden på bundkortet (medmindre at bredden er mindre forneden).

Jeg synes, at mange af bedømmelserne siger, at kølerne larmer en del. Kan man bruge passiv køling?
Avatar billede huset Praktikant
21. februar 2006 - 19:33 #12
ikke da på en CPU :D

De fleste larmer ved load, men det er ikke larm men blæserstøj i en eller anden omfang. Dem jehg linger til er meget meget lydløse. Men hold dig fra LED blæsere da de larmer lidt mere ned dem uden
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
21. februar 2006 - 19:57 #13
Gør som mig, skift til vandkøling det virker, og det er lydløst :-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
21. februar 2006 - 21:20 #14
marlboro-man>> Det vil jeg godt høre lidt mere om:-) Noget du kan anbefale?
Avatar billede huset Praktikant
22. februar 2006 - 08:47 #15
Det er ikke altid vandkøling er lydløst marlboro man
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
22. februar 2006 - 09:06 #16
Jeg Kan kun "varmt"(læs COOL)anbefale vand køling det virker!
Jeg købte et komplet kit fra Danske arsetek (man er vel national)og jeg har kølehoveder monteret på CPU, GPU chipset samt 3 stk. harddisk kølere(disse følger ikke med i kittet), systemet har nu kørt i næsten 2 år uden problemer overhovedet, og jeg har aldrig set en temp. på over 38 grader på hverken min CPU eller GPU under max belastning. Jeg har en dobbelt Black ice pro radiator med 2 stk. 120mm blæsere siddende men disse høres ikke da de går men lavest mulig rpm. (der skal jo luft igennem kabinettet til ram osv.) styret af et controlpanel..
Der findes mange systemer, og mange vælger at selv sætte et system sammen, man jeg valgte et komplet kit da det var mere overskueligt som første gangs vandkøler, og det er også billiger på denne måde.

Her er et link til en komplet beskrivelse af mit system med billeder, samt en beskrivelse af da jeg samlede det, Bundkort samt CPU er skiftet side, Og en ekstra harddisk monteret, men ellers så er systemet det samme.
http://forum.vapochill.com/showthread.php?t=8295
(dette er også et forum for vandkøling)

Mit kit er et KT12AT-12VS fre asetek
http://www.asetek.com/default.asp?showPage=startside.asp&param=sideid&myvalue=14&contentSection=2&menuID=-1

Her er nogle linke til nogle steder hvor de forhandler vandkøling.
http://www.coolerkit.dk/
http://www.studiedata.dk/
http://www.vcore.dk/shop/default.asp
http://www.parstronic.dk/shop/
http://www.watercooling.dk/

Her er  link til et dansk forum.
http://h2okoeling.dk/?site=forum/traad&tID=1287

Håber at dette vil interessere dig, som sagt
”watercooler do it better”
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
22. februar 2006 - 09:10 #17
Ja det er foresten sandt Grafikkort er også skiftet siden, men igne så er det samme køle hovde jeg bruger.
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
22. februar 2006 - 09:25 #18
Ps. det passer ikek helt at mit kit er et KT12AT-12vs, men dettte kit har afløst det kit som jeg har det er pumpen der gørforskellen, overvejer at skifte til denne pumpe men den jeg har køre stadig som den skal og den kan lige så godt køre til den er slidt op.
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
22. februar 2006 - 10:04 #19
Hej Huset,
nej det er sandt at det ikke er altid at det er lydløst, men igen så er det jo meget forskelligt fra sæt til sæt, da jeg skiftede til vand var det som nat til dag hvad angår lyd, og også stabilitet, men det var nu mine hardisk som jeg havde problemer med de blev ustabile når jeg spillede meget, og så måtte jeg begynde at køle disse, først var det jo luftkøling, og det betød at min pc larmede som en flyvemaskine, og derfor skiftede jeg til vand, nu lyder den som et mellemstort akvarium, dog med den fordel at jeg ikke skal bruge tid på at fodre fisk :-)
men der findes jo også en del system med passive radiatore i dag såkaldte køletårne, men disse systemer liger som regle 6-10 grader over systemer med blæsere på radiatorene. temp på 45 grader er jo heller ikke noget at snakke om, og hvis amn ikke overklokker så er der ikek brug for blæserne, hvis jeg slukker for mine så stiger system temp ca 5 grader i løbet af en times tid, og så ligger den stabilt på de ca 43-45 grader, men da jeg ikke kan hør blæserne så lader jeg dem køre da de jo skaber luft circ i kabinettet (har den til at trække luft ind) men som sagt så har det nu kørt siden oktober 2004 ca 12-16 timer om dagen uden problemer overhovdet, må bare støvsuge radiatoren en gang i mellem.
Avatar billede huset Praktikant
22. februar 2006 - 10:11 #20
Koster også en del mere end luft
Avatar billede marlboro-man Nybegynder
22. februar 2006 - 10:32 #21
alt legetøj koster :-(
Avatar billede nph12 Nybegynder
23. februar 2006 - 11:31 #22
marlboro-man>> Jeg tror også, at vandkøling er fremtiden, men jeg bliver nok nød til at holde mig til luftkøling, da jeg ikke tror at jeg har plads i kabinettet.
Avatar billede huset Praktikant
23. februar 2006 - 11:47 #23
Fornuftig tankegang selvom det kan friste
Avatar billede nph12 Nybegynder
24. februar 2006 - 10:33 #24
marlboro-man>> Vil du have point?
Avatar billede kasvad Nybegynder
02. marts 2006 - 11:08 #25
Jeg har en Pentium 4, 3.0 GHz (Prescott) som har passiv køling, dvs. ingen blæser og støjsvag!
Køleren er en Scythe Ninja. 400,- og fungerer perfekt. Men det er en forudsætning at der er god luftgennemstrømning i kabinettet (hvilket også er muligt uden at larme for meget)..
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=152223
Eneste minus er højden.
Avatar billede nph12 Nybegynder
02. marts 2006 - 15:47 #26
Den ser godt nok høj ud. Mange tak for indslaget, at man godt kan køre med passiv køling.