Avatar billede snie97 Nybegynder
30. april 2001 - 16:40 Der er 47 kommentarer og
7 løsninger

DESPERAT! Hvordan fjerner jeg Win2000?

Hej!

Jeg har et problem...

Jeg installerede windows 2000 for nogen dage siden. Nu kører min computer ad he***** til. Fordi jeg ikke har nok ram. Da jeg installerede konverterede win2000 filsystemet til ntfs. det gør at jeg ikke kan køre dos uden om windows og kan derfor heller ikke formatere harddisken for at gå tilbage til windows 98... hvordan skal jeg gøre??
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:43 #1
gå ud i dos\'en og skriv

del winnt
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:44 #2
dvs..

c:\\del winnt

winnt er windows folderen
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:46 #3
eller prøv at slette folderen hvis man kan direkte i windows
Avatar billede okay Nybegynder
30. april 2001 - 16:46 #4
hvis du har installert det over 98 så kan du gå ind i kontrol panal >> tilføj/fjern > også fjerner du windows 2000
Avatar billede tlaursen Nybegynder
30. april 2001 - 16:50 #5
Nej det virker ikke. Der er kun den mulighed at fdiske din maskine. Windows 98 kan ikke kører på en NTFS partition.

/Thorsten
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:51 #6
tlaursen: han kan slette hele folderen og slette autoexec.bat + config.sys og installere winme eller hvad han vil uden at formatere noget
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:51 #7
hele windows folderen altså
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. april 2001 - 16:53 #8
bratkid:> NEJ! For som tlaursen skriver kan WinXX ikke køre på NTFS. Derfor skal den formateres til FAT32 først.
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:54 #9
NEJ..og her er hvorfor........
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:56 #10
ved ikke hvorfor..grin, men har han den rigtige diskette kan han starte op i dos\'en fra start og slette folderen... ellers kan han slette start op filerne så der bliver spurgt efter en start diskette når han starter op og han kan så installere et andet windows...når han har gjort dette kan han slette win2k fra windowsme eller den version han nu installere..
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. april 2001 - 16:56 #11
bratkid:> *SUK* jeg har sku selv prøvet det!!! Og du kan IKKE konverterer tilbage til FAT32 fra NTFS med mindre du bruger f.eks. Partition Magic 6.0
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. april 2001 - 16:56 #12
NTFS kan kun fjernes ved at man kører en fdisk, sletter sine NTFS partitioner og opretter dem igen som FAT32 med en efterfølgende formatering!
Denne procedure bør gøres ved at boote fra en Win98 startdiskette!
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:56 #13
HOLDE MIG FOR ØRERNE...HØRER IKKE EFTER...DET KAN LADE SIG GØRE...NÅR JEG KAN KAN HAN OGSÅ!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. april 2001 - 16:58 #14
bratkid>>du kan ikke få adgang til systemfilerne fra en DOS-diskette! hvis du har kunnet gøre det, har dit c-drev ikke været formateret som NTFS!
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:58 #15
tdaugaard: hehehe...ser du..at jeg har win2k og mit format er stadig FAT32! ...det er jeres problem at i valgte et andet format...NTFS var en mulighed!

sagde *SUK* til mig?

tdaugaard:> *SUK*
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:59 #16
jeg sukker
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 16:59 #17
kimrosgaard: yeps
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 17:00 #18
NTFS...hehe dem der konverterede over til det er jo ret dumme...
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:00 #19
bratkid:> Hvorfor er de det??
Avatar billede nopper Praktikant
30. april 2001 - 17:00 #20
Jeg ville bruge en win 98 diskette og køre en fdisk og slette non dos partition.
Genstarte og køre fdisk en gang til og oprette en partition, når den er oprettet formattere hardisk og derefter nyt styresystem, hvis dette ikke virker. Brug pq magic til at fjerne nfts partition.
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 17:01 #21
og alligevel...det er sikkert muligt, men i ved bare ikke hvordan....kontakt Bill Gate han ved det*grin*
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:01 #22
bratkid>>ergo er dit svar så forkert, da snie97 har NTFS som filsystem og ikke FAT32 som du havde! :)
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 17:01 #23
jdaugaard: hmmm.... jeg har bare hørt mange dårlige ting om det format
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:02 #24
bratkid:> århh skrid dog! Det er en fysisk umulighed at installere Win9x/ME på en NTFS partition!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:02 #25
nopper>>du er lidt sent ude! dit forslag er blevet nævnt et par gange nu :)
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 17:02 #26
kimrosgaard: kontakt gates engang **grin**
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 17:03 #27
jdaugaard:  det har jeg heller ikke sagt
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:04 #28
bratkid>>at du skriver folk er dumme når de bruger NTFS viser bare hvor uvidende du er! NTFS\'s styrke ligger i at der er en enorm fil-sikkerhed både sikkerhedsmæssigt og stabilitetsmæssigt!
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 17:04 #29
men ok ok ok ok o k ok oko k ....hvis i tror, at det ikke kan lade sig gøre..så okay...jeg blander mig udenom...ødelæg  i bare knægtens data
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 17:05 #30
uvidende....det er jeg da ikke...det er ikke alle, som går op i dårlig sikkerhed
Avatar billede tlaursen Nybegynder
30. april 2001 - 17:05 #31
bratkid>> Før du begynder på et svar, så læs lige spørgsmålet en gang til. Det kunne være at der var en detalje du måske havde overset (Læs: at der er konverteret til NTFS) og derfor kunne spare os andre for en masse spammail.

/Thorsten
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:06 #32
NTFS er netop IKKE dårlig sikkerhed! der er et eller andet du totalt har misforstået!

laver lige et svar nu jeg alligevel er draget ind i diskussionen :)
Avatar billede nopper Praktikant
30. april 2001 - 17:07 #33
Bedre sent end aldrig
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 17:08 #34
til snie97:  Har du en cd-rom brænder? okay..brænd alt den data, som du skal bruger over på en cd eller flere og gør følgende:
Brug en win 98 diskette og køre en fdisk og slette non dos partition.
Genstarte og køre fdisk en gang til og oprette en partition, når den er oprettet formattere hardisk og derefter nyt styresystem, hvis dette ikke virker. Brug pq magic til at fjerne nfts partition.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:08 #35
bratkid:> T daugaard (ikke J!) \"hmmm.... jeg har bare hørt mange dårlige ting om det format\" dte har sku da intet med sagen at gøre !? Jeg har ikke hørt noget om det men VED at det er et godt fil format. Det er bedre end FAT32, men det var ikke det spm.\'et gik på ..
Avatar billede bratkid Nybegynder
30. april 2001 - 17:08 #36
GRIN!
Avatar billede perla Nybegynder
30. april 2001 - 17:10 #37
Der er ingen nemme løsninger på det. Hvis du har delt din harddisk i flere drev, kan du flytte alle data til et drev, eller evt sætte en ekstra harddisk i. Hvis alle er NTFS sletter du det og opretter et FAT16 drev, flytter dine data til det. Fra den win98 eller WinME kan du nu slette NTFS partitionen. Der ligger så opstartsmenu, den sletter du ved at skrive fdisk /mbr.

Aller nemmest er at bruge Partition magic 6, men det kræver jo at man har det.

-Per
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:20 #38
perla:> hvad faen skal du bruge FAT16 til !?! Windows 3.1 tiden ER altså ovre ;-)
Avatar billede perla Nybegynder
30. april 2001 - 17:23 #39
Nåja, havde lige NT4 i tankerne, Win2K kan jo godt FAT32. Ikke at det gør den store forskel :-)

-Per
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:25 #40
perla:> hi hi .. jow da ..STOR forskel .. FAT16 fatter ikke lange filnavne ...
Avatar billede perla Nybegynder
30. april 2001 - 17:27 #41
Er du nu sikker på det. NT4 havde da lange filnavne i fat16 ??
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:29 #42
hmm .. vent ..det er rigtigt .. det er FAT16 der ikke fattede diske over 2 GB or so ..
Avatar billede perla Nybegynder
30. april 2001 - 17:31 #43
yep :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:34 #44
nopes wrong again .. det var FAT16 der ikke fattede partitioner på over 2 GB ;o)
Avatar billede perla Nybegynder
30. april 2001 - 17:37 #45
Ser ikke hvad du skriver, men hvad du mener *GG*
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
30. april 2001 - 17:39 #46
*LOL* fiint :-) Men jeg skriver aldrig noget jeg ikke mener :o) At så jeg tit tager fejl er en anden sag ;-)
Avatar billede cp1 Nybegynder
01. maj 2001 - 13:46 #47
det her forum er sku da blevet til en børnehave...
win98 opstarts diskette , formater , forfra...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
01. maj 2001 - 13:48 #48
cp1:> har du noget spændende at bidrage med !? Det er bare bratkid der ingenting fatter! Det gør det vel ikke til en børnehave !?
Avatar billede cp1 Nybegynder
01. maj 2001 - 13:52 #49
som jeg lige har skrevet:win98 opstarts diskette , formater , forfra
Der er jo ingen mulighed for at konvertere en NTFS partition til en FAT32...
Med mindre du har någet at byde på :))
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
01. maj 2001 - 13:55 #50
cp1>>hvis du nu gad LÆSE hvad andre har skrevet ville du se at det faktisk ER blevet skrevet!
Avatar billede cp1 Nybegynder
01. maj 2001 - 14:07 #51
kimrosgaard>ja uhada vi skal passe på ikke at skrive det samme...Jeg har SET hva DU har skrevet
og det er jo ikke for at genere nogen jeg skriver ca det samme som dig mere en bekræftelse...
og dette er jo ikke for at snave point sammen da det er skrevet som en kommentar...
Go første Maj og keep smiling :))
Avatar billede cp1 Nybegynder
01. maj 2001 - 17:18 #52
kimrosgaard>meget stille hva...
Avatar billede bratkid Nybegynder
01. maj 2001 - 17:19 #53
Hvorfor har vi ikke hørt fra snie97 endnu?
Avatar billede cassidy Nybegynder
03. maj 2001 - 14:32 #54
Køb noget mere RAM.  512 MB koster idag under en tusse.