Avatar billede blim Nybegynder
13. februar 2006 - 12:31 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

X-Server starter med sjove farver og crasher

Hej,
Jeg har lige fået en masse nyt hardware, og har måttet geninstallere Mandriva pga ny harddisk. Jeg har altid kørt mandriva (også dengang det hed Mandrake) uden problemer, men nu har jeg pludselig et stort problem!

X-Server vil pludselig ikke starte ordentligt!
Alle configs er korrekte mht. grafikkort, og den starter også normalt i 800 x 600 i 256 farver... men den crasher lige inden Gnome-logoet kommer frem!

Har forsøgt med andre grafikkort, nøjagtig samme fejl hver gang! Skruer jeg farver om til 16 bit og derover kommer der en masse sjove farver frem (hovedsageligt lyserød og lysergrøn ligesom CGA grafik i de gode gamle dage) :)

Log-filen viste ingen fejl...!

håber nogen kan hjælpe :)
Avatar billede blim Nybegynder
13. februar 2006 - 14:22 #1
Har prøvet med flere forskellige grafikkort... Geforce FX 5200 / Geforce 2 / Geforce 4 uden held! :(

En ting jeg dog har bemærket af ændringer i forhold til dengang det virkede er at der nu er en grafisk skærm der viser startup og når jeg logger ind er der hele tiden et Linux Mandriva logo nederst til højre!
Har installeret med samme cd'er jeg altid plejer...!

Har prøvet med MAndriva 2006.0 og 2006.1
Avatar billede strych9 Praktikant
13. februar 2006 - 18:16 #2
Sikker på at dit grafikkort ikke er ved at stå af?
Jeg ville prøve en Knoppix CD hvis jeg var dig.
Avatar billede blim Nybegynder
13. februar 2006 - 18:59 #3
Jeg har jo prøvet med 3 forskellige... Det mærkelige er at samtlige 3 lavede præcis samme fejl! Har prøver diverse ændringer i xorg.conf
Avatar billede strych9 Praktikant
13. februar 2006 - 19:01 #4
Jeg tror blæseren på dit grafikkort er gået og det er ved at lide varmedøden.
Avatar billede blim Nybegynder
13. februar 2006 - 21:02 #5
Jamen jeg har jo prøvet med 3 forskellige!
Faktisk så har den sidste slet ik en blæser :D men jeg er sikker på grafikkortene virker! Har prøvet med en af dem (Geforce FX) i min stationære, der var ingen problemer!
Avatar billede strych9 Praktikant
13. februar 2006 - 21:12 #6
ok så misforstod jeg. Troede at du havde prøvet 3 forskellige live-cd distroer.
Avatar billede blim Nybegynder
13. februar 2006 - 21:20 #7
Nej 2 forskellige distroer og 3 grafikkort :)
skidt pyt... jeg bruger bare min 500 mhz igen. Det er bare lidt trist men sådan må det være
Avatar billede strych9 Praktikant
13. februar 2006 - 21:29 #8
hmm
der må jo være sket noget på systemet så
opdateret Xorg? Har du prøvet i fluxbox eller lignende om det også er problematisk?
Avatar billede blim Nybegynder
13. februar 2006 - 21:34 #9
Ok her er en nøjagtig beskrivelse af hvad der sker:
1. Starter korrekt op
2. Logger ind
3. "startx"
    -så kommer timeglasset frem som normalt, men i psykadeliske farver ;) timeglasset kan bevæges rundt men der sker ellers ikke noget! Prøver jeg derefter at trykke ctrl+alt+backspace låser den fast og jeg bliver nødt til at reset!

Men altså jeg kan bare ik forstå hvorfor det ser anderledes ud på denne computer når den starter op i forhold til den gamle når det er samme distro! På den nye her kommer en blå skærm med Tux i baggrunden og når man logger ind i konsollen er der et mandriva logo, alt dette var der slet ik før!
Avatar billede blim Nybegynder
13. februar 2006 - 21:36 #10
ok det var sjovt..! Hvis jeg ændrer xorg.conf til at loade VESA driveren så starter den fint op, dog stadig med de vilde farver, men den funker! Den gør det samme på begge grafikkort jeg har prøvet
Avatar billede strych9 Praktikant
13. februar 2006 - 21:36 #11
hmm det problem du beskriver har jeg faktisk også ligenu på en gentoo box.. præcist det samme
Avatar billede blim Nybegynder
13. februar 2006 - 21:37 #12
kan du fortælle mig hvordan jeg mounter et drev? ved at den ligger i dev/hdb , og den skal lægges i mappen /hd2

Der har jeg min gamle xorg fil :)
Avatar billede strych9 Praktikant
13. februar 2006 - 21:38 #13
Det skete efter jeg opdaterede Xorg til en gcc 3.4 compileret version.. også med nvidia driver loadet.

mount -t filsystem-type /dev/hdb /hd2
Avatar billede blim Nybegynder
13. februar 2006 - 21:54 #14
ok problemet er fixet, send bare svar så ka du få pointene for at vise mig mount funktionen som reddede mig :D
Avatar billede blim Nybegynder
13. februar 2006 - 21:55 #15
skriver lige lidt senere hvad jeg gjorde så andre kan få glæde af løsningen ;)
Avatar billede strych9 Praktikant
14. februar 2006 - 00:04 #16
lyder godt
Avatar billede blim Nybegynder
14. februar 2006 - 21:52 #17
Først og fremmest, ændrede jeg driveren til grafikkortet i xorg.conf fra nv (nvidia) til vesa og satte opløsning og farver til 16 bit 1280 x 1024
ps. hvis man ikke sætter alle opløsninger ind ("1280x1024" "1024x768" osv) så vil den åbenbart ikke!

Efter det kan man i det mindste komme ind i x-server hvis man som mig kører 50/50 på konsol og menuer :)
Jeg installerede nye drivere fra nvidia og det ser ud som om det virker nu. Mit eneste problem er mine monitor-indstillinger, for den opfører sig normalt, udover at skærmen skriver "out of sync" :D

det var bare det jeg gjorde... håber nogen derude der kan bruge det til noget ;)
Avatar billede strych9 Praktikant
14. februar 2006 - 22:45 #18
cool.. jeg vil selv prøve vesa tricket senere
angående out of sync, så prøv at sætte hsync og vsync lidt ned.