Avatar billede kobe14 Nybegynder
08. februar 2006 - 11:03 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke programmer bruger de "professionelle"

Hey,

Jeg har en IT opgave for hvor jeg skal købe IT udstyr og software til en grafisk virksomhed.

Jeg har altid arbejde selv med Photoshop og Flash, men der skulle være noget mere professionelt.

Jeg har brug for nogle navne på noget meget professionelt software til denne her grafiske virksomhed. I opgaven står der at de arbejde med Reklamer og lign.

Håber i kan komme med nogle eksempler så jeg kan blive færdig med at skrive min opgave :D

Gerne links til nogle webshops der sælger det pågældende software så jeg kan få lidt priser osv.

Tak på forhånd
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2006 - 11:11 #1
Det er adobes produkter du finder de fleste steder, photoshop, indesign, illustrator m.m.

Du vil også finde steder der anvender Quark http://www.quark.com/ i stedet for indesign, lige som det lidt ældre page maker (adobe) stadig er i brug enkelte steder
Avatar billede kobe14 Nybegynder
08. februar 2006 - 11:14 #2
præcis hvad jeg ville sige... Men min lærer hævder at de ikke bruger adobe photoshop og de andre programmer...
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2006 - 11:22 #3
Adobe er markedsførende inden for den grafiske industri, ofte i MAC versionerne
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2006 - 11:23 #4
og macormedia der laver flash er lige blever købt af adobe, såååå
Avatar billede kobe14 Nybegynder
08. februar 2006 - 11:33 #5
Hehe jeg har lige bestemt at den virksomhed får følgende pakke:

Indeholder

    Adobe Creative Suite Premium

    Kombinerer fulde versioner af:

Adobe Photoshop® CS2

Adobe Illustrator® CS2

Adobe InDesign® CS2

Adobe GoLive® CS2

Adobe Acrobat® 7.0 Professional

Version Cue® CS2

Adobe Bridge

Adobe Stock Photos

    Macromedia Studio 8

    Kombinerer fulde versioner af:

Dreamweaver® 8

Flash Professional 8

Fireworks® 8

Contribute™ 3

FlashPaper™ 2

Det må vel være godt nok..
Avatar billede doggy82 Praktikant
08. februar 2006 - 11:39 #6
"min lærer hævder at de ikke bruger adobe photoshop "
Så ved din lærer ikke en skid!

Og der findes fandme ikke noget mere proffesionelt end Adobes progammer - hvordan kan man komme med sådan en udtalelse!?

Alle bruger Adobe.
Der er kun to undtagelser. Som buff' siger bruger nogle stadigvæk QuarkXpress - især de store aviser. Men det er på vej ud. Feks er Egmont en af de store som er skiftet til InDesign.
Og så er der en del illustratorere som foretrækker Macromedia Freehand, og ikke Adobe Illustrator. Men som sagt.. www.macromedia.com se øverste venstre hjørne.

Udover det kan der jo være udskydningsprogrammer som feks Impostrip. Og selvudviklet OPI billederstatnings-software. Og jobstyrring.. osv osv osv. Men det kommer jo an på hvor stor en virksomhed det er, og hvad de laver.
Avatar billede doggy82 Praktikant
08. februar 2006 - 11:42 #7
Ja det ser fint ud. Så de laver også web? Hvis de ikke laver andet end måske lige deres egen hjemmeside, behøver de jo ikke Macromedia Studio.

Og godt at se Acrobat Professional - den er vigtig.
Avatar billede doggy82 Praktikant
08. februar 2006 - 11:52 #8
Nu ved jeg ikke hvor dygtige dine ansatte er.
Eller hvor ,amge penge der er til rådighed.
Men skal farverne være iorden - og er der penge til det - så snup de her skærme http://www.eizo.com/products/graphics/cg220/index.asp

Men lige meget hvilke skærme så skal du også have et kolorimeter.
Feks http://www.colorvision.com/profis/profis_search.jsp?op=search&department_id=401
For at skærmen viser rigtige farver til soft proofing.

Og nu vi er igang er man også nødt til at have en storformatsprinter til hard proofs. Også kaldet en plotter. Så kan man køre testprints ud. Og man kan sende proofs med sit materiale til trykkeriet så de kan se hvordan farverne skal være.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2006 - 13:12 #9
Husk at adobes produkter (sikkert snart sammen med macromedias) kan købes i pakker hvor man får det meste med for en ganske fair pris
Avatar billede kobe14 Nybegynder
08. februar 2006 - 15:15 #10
Tak for det.. Så kan han vel lære det.. Tror faktisk han foreslog Corel Draw til en anden fra min klasse, meeeeeen.. Adobe bliver det i min rapport..

Doggy82, den der skærm er lækker.. Tror jeg snupper sådan en istedet for en af Apples som jeg havde bestemt de skulle have. :D
Avatar billede doggy82 Praktikant
08. februar 2006 - 15:30 #11
De koster godt nok omkring 30.000
Men ja, den fedeste skærm man kan få :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
08. februar 2006 - 15:49 #12
Jeg er meget nysgerrig efter at vide, hvilken uddannelse den lærer underviser på?
Avatar billede fluse Nybegynder
08. februar 2006 - 18:14 #13
Hvis du som doggy82 siger vil medregne Impostrip og plotter, ville det også være en ide at smide en RIP server med. Der skal nok også bruges en betrakter kasse (kasse med et bestemt lys der svare til det man kalder dagslys), et lysbord ville nok heller ikke være af vejen.
Avatar billede kobe14 Nybegynder
08. februar 2006 - 19:50 #14
Larsholdgaard_Dk; Jeg går på HHX og min lærer underviser i IT C, b, og a niveau.. Det jeg er på er B...

Smid nogle svar dem der synes de fortjener det og jeg deler lidt point's ud..
Avatar billede fluse Nybegynder
08. februar 2006 - 20:51 #15
forresten skal der selvfølgelig også indkøbes en ordenlig scanner!
fx. denne: http://eshop.datacompagniet.dk/PartDetail.aspx?q=c:36151;pl:1;b:34;p:592939

Derudover skal der nok også bruges en alm. farve a3 (laser?) til alm kurrektur, da det er dyrt at plotte ting.

Skal firmaet lave Web som tidligere nævnt er det også vigtigt at have både PC og Mac, for at kunne teste på tværs af platformene.

Der skal også være plads i budgeted til indkøb af proffesionelle fonte og stock fotografier.
Avatar billede doggy82 Praktikant
08. februar 2006 - 21:00 #16
Nå ja - det havde jeg glemt at nævne.
Fonte og fotos er en stor del af budgettet.
Avatar billede fluse Nybegynder
08. februar 2006 - 21:06 #17
Der skal nok også købes pantone farve vifter. Coeated, uncoeated og matcoeated. såvel som afrivelige farveprøver (de samme 3)
Avatar billede doggy82 Praktikant
08. februar 2006 - 22:33 #18
Ja! Heh det løber sgu da op af hva.
Men han kunne selvfølgelig også bare nøjes med Corel Draw ;P
Avatar billede fluse Nybegynder
08. februar 2006 - 22:42 #19
MS paint, wordpad, og en en gammel cannon bubblejet og så er man klar til det hele!
Avatar billede kochen Nybegynder
09. februar 2006 - 19:32 #20
Hold da op :) Måske burde din lærer selv sætte sig ind i tingene, inden han underviser i dem. Ville svare til at din engelsklærer hårdnakket hævder at "bon jour" er engelsk for " God dag "!!
Avatar billede fluse Nybegynder
10. februar 2006 - 00:41 #21
kobe14, skulle din lære mod forventning holde på sin påstand om hvilke programmer de proffesionelle bruger, kan du evt. bede ham om at tage kontakt til endten Grafisk højskole eller KTS grafisk. Begge disse læresteder vil hurtigt kunne fortelle ham hvordan tingene funkgere i den grafiske industri.
Avatar billede kobe14 Nybegynder
10. februar 2006 - 18:30 #22
Hvis han trækker ned på at "vores virksomhed" bruger Adobe's programmer har jeg også tænkt mig at sige til ham at han må ud og lære lidt mere om hans fag..