Avatar billede carstenkruse Nybegynder
07. februar 2006 - 19:25 Der er 6 kommentarer

problemer med Raid under Windows-installation

Hey!

Jeg har lige købtg et kort til Raid.
Nu har jeg sat mine to HD'er til det, og lavet et Raid-0 sæt, men under windows XP installationen, kan den ikke finde mit Raid-sæt.

Jeg har set, at mens den indlæser cd'en, siger den, at man skal trykke F6, hvis man har en Raid-controller. Det prøvede jeg, men der skete intet, den kørte bare videre. Lige derefter kommer der en funktion, hvor man skulle trykke F2, det prøvede jeg, og det opfattede den godt nok, så det kan jo ikke være mit tastatur, der ikke er sat til.

Håber en kan fortælle mig, hvordan jeg kan få windows-installationen til at få øje på mit nye Raid-sæt.

Mvh Carsten
Avatar billede cmoz Praktikant
07. februar 2006 - 20:09 #1
Når du trykker F6 vil Windows installationen senere spørge om du vil installere drivere til controllere, og det er her du skal sætte diskette med drivere til dit RAID kort i floppy.

Prøv evt. at trykke på F6 en masse gange når det står der for at være sikker.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. februar 2006 - 22:52 #2
Og du skal selvfølgelig have en diskette med RAID driverne på i drevet.
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2006 - 09:11 #3
Det er nok fordi du har trykker F2 efter du har trykket F6.

Har før lavet samme fejl, da man sidder og forventer der sker noget med det samme når man trykker F6, men det kommer først senere. Så tryk F6 et par gange når den ber om det, som mozz også sagde, og så bare afvent.
Avatar billede kreinoee Nybegynder
09. februar 2006 - 14:06 #4
Det kan faktisk også lade sige gøre at lave en cd med windowsinstalationen på, som har fået integreret driveren til raid kontroleren, dette kræver en computer med cd brænder, og en udførlig vejledning til hvordan, da det godt kan være forholdsvist avanceret. Du kan lige skrive igen hvis det er du har brug for det, tror jeg har en vejledning til det liggende et sted.

Lidt absurt at man stadig er tilfælde, hvor det kræver en diskette, for at kunne instalere windows xp.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. februar 2006 - 11:11 #5
"Lidt absurt at man stadig er tilfælde, hvor det kræver en diskette, for at kunne instalere windows xp."

Det er ikke noget Microsoft har valgt, men noget som bundkorteproducenten har valgt ved det valg af chipset som er foretaget. Det er dem der har valgt et chipset, som ikke hardwaremæssig er kompatibel med SATA uden den driver.
Intel chipse kan godt finde ud af det.
Avatar billede kreinoee Nybegynder
13. februar 2006 - 08:25 #6
Nu har Intel og Microsoft jo også et ganske godt samarbejde, men det kan faktisk være irelevant.

Jeg mente ikke at det er absurt at der skal bruges en driver, jeg mener at det er absurt at den driver kun kan instaleres fra en diskette, hvilket er microsofts valg. Der er trods alt rimelig mange computere i dag der bliver solgt uden diskettedrev, så hvorfor i alverden man ikke skal kunne instalere drivere fra en cd er mig uforståeligt.