Avatar billede ado.dk Nybegynder
07. februar 2006 - 18:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opsigelse af Webhotel - Azero

Jeg har ikke fået opsagt mit webhotel hos Azero.
Nu har de så sendt mig en faktura for de næste 12 måneder.
(Næste periode starter 1. Marts.)
De skriver i deres betingelser at man skal opsige senest 30 dage indeværende periodes udløb.
Har jeg så bare at betale, selvom jeg ikke agter at bruge hotellet de ekstra 12 måneder?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
07. februar 2006 - 19:58 #1
normalt er det ikke lovligt at binde folk et år frem i tiden ifm. fornyelse. viasat prøvede på det, men har tabt flere sager på den konto.
Avatar billede ate Nybegynder
08. februar 2006 - 10:09 #2
Tror der er en del om det i dk.edb.internet.udbydere.webhotel

Der er endnu ingen principiel afgørelse, og du kan ikke sammenligne det med viasat sagen. Der er flere ting der skiller sig ud, de 2 vigtigste er:
- Beløbets størrelse
- Azero (eller andre udbydere), er selv tvunget til at købe services for 1 år af gangen.

Jeg skal ikke kunne sige "om den holder i rettet", der er endnu ingen der har prøvet, det er bare hvad jeg har læst mig til :)

Computerworld kørte en serie artikler omkring det også, prøv at søge på "webhotel".
Computerworld er desværre efter min mening et meget usagligt medie, og mange af deres historier er skrevet på utrolig svagt grundlag, så tag det de skriver med et gran salt :)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
08. februar 2006 - 11:31 #3
hvad services er det lige som du mener azero skal købe for 1 år af gangen ifm. med et givet webhotel?
udbydere skal sørge for at have hardware/servere og liniekapacitet, men ingen af delene købes specielt til et givet webhotel.

har ikke hørt om andre udbydere med samme binding, men derfor kan de jo godt være der.
azero har aldrig været glad for opsigelser, og jeg har flere gange været ude for at de nægtede at have modtaget opsigelser, og derfor blev ved med at sende fakturaer og rykkere. der har været mange lign. sager med azero såvidt jeg har kunnet forstå, men det er flere år siden, og tingene kan have ændret sig...
Avatar billede ate Nybegynder
08. februar 2006 - 11:34 #4
med services mener jeg f.eks oprettelse, og derefter fornyelse, af com/net domæner. Det var også forkert udtrykt at kalde det for "services" :)

Surftown og web10 har de samme betingelser, eller har haft.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
08. februar 2006 - 11:38 #5
det er kun et problem hvis udbyderne registere det i eget navn.  for de seriøse udbydere er det typisk noget man betaler for særskilt, og ikke nødvendigvis gennem udbyderen.
men det er lettere at binde kunden, når domænet ikke står i hans navn, hvilket flere har benyttet sig af ..
Avatar billede ate Nybegynder
08. februar 2006 - 13:26 #6
Nej, det er det ikke, der er forhåbenligt ingen udbydere der registrerer domæner i deres eget navn. Jeg kender ingen der gør det, ikke af danske udbydere.

Jeg vil nærmere sige at de seriøse udbydere er dem, der tilbyder at håndtere alle aspekter af hosting. Både webhotel og fornyelse af domænet.

Den "almindelige" kunde skal ikke både betale til webhotel og en eller anden udenlandsk registrator.

Men så kan vi dreje debatten over på registratoren. Hvorfor er der ingen der klager over at dk-hostmaster.dk fakturerer 1 år af gangen, men alle klager over webhotellerne gør det? :)
Avatar billede kentn Nybegynder
16. februar 2006 - 01:02 #7
Azero skal bare sende regningen ud, til kunden 30 dage før. Skal siden fornyes 1 Januar 2006. Så skal de bare sende regningen den 1 December. istedet for den 8 Januar. Azero bunde fanger sine kunder, på den måde, som de faktuera deres kunder på. Jeg har haft mange problemer med dem :-( --------------- ado.dk jeg håber ikke du skal betale dem.....
Avatar billede freeagent Nybegynder
19. februar 2006 - 17:14 #8
Pas på med Azero. Det er blevet taget i fup en del gange. Det er et firma med en meget anløben forretningsmoral. De sender regninger ud i flæng, også til gamle kunder der har flyttet deres sites. Truer tilmed med incasso. Du kan blandt andet læse om det her:

http://www.computerworld.dk/art/22305?a=search&i=0

Jeg har selv haft problemer med dem. Havde hosting for et par sites, men deres servere kørte meget dårlugt, og da de tilmed var mere dyre sagde jeg op og flyttede.

Trods jeg bad dem om en bekræftelse på opsigelsen kom den aldrig. Og det er faktisk en del af det nummer de laver me ders kunder. For så et år eller 2 efter sender de reginger ud til dig, og påstår at du ikke har sagt op. Og det kan jo så også være svært at bevise, nemlig fordi de nægter at kvittere for opsigelserne.

Jeg havde en sag verserende med dem over 2-3 år. De sendte regninger som jeg ikke vill e vedkende mig. Og når de så lover at undersøge sagen sker der intet. Andet end de sender flere reginger.

Tilsidst måtte jeg bede dem drøfte sagen med min advokat. Og så fik jeg endelig en bekræftelse på opsigelse, samt en kreditnota.

Du kan også søge på Azero herinde på Eksperten, der vil du finde lignende hsistorier fra andre. Selv kender jeg flere der også har været rodet ud i rod med Azero. Se for eksempel:
http://www.eksperten.dk/spm/341227

Så bare et råd, drop Azero, hellere i går end idag. Og husk for din egen skyld at du skal have kvitteriing på din opsigelse. Ellers er det sikkert at de vil forsøge sig med at fakturere dig.