Avatar billede karstoft Nybegynder
07. februar 2006 - 18:41 Der er 4 kommentarer

Underlige lyde fremkommer omkring CPU, når der scrolles med musen

Hej.

Jeg har gennem noget tid måtte høre på en irriterende summen fra min pc, når jeg scroller med musen, minimere eller maksimerer vinduer. I 3dmark hyler det når frameraten kommer højt op.

Jeg har været meget i tvivl om, hvor lyden egentlig kom fra, men er nu kommet frem til at den stammer fra området omkring CPU'en eller selve CPU. Ikke mindst fordi lyden er kraftigst der og at den faktisk blev svagere, hvis jeg clockede den ned, men også fordi jeg har set flere personer have det problem rundt omkring på nettet. Et sted så jeg, at man mente, det var en kondensator siddende nær CPU soklen, der var noget galt med. Et egentligt svar på mit problem har jeg endnu ikke fundet.

Jeg troede i starten, at det var en af mine harddiske, der kom med denne mærkværdige lyd; senere havde man fortalt mig at det nok var grafikkortet, men jeg er nu sikker på at det enten er CPU eller et sted på bundkortet omkring soklen, hvor lyden kommer fra. Hvad er problemet, og kan det løses?
Avatar billede mex5 Nybegynder
07. februar 2006 - 21:11 #1
Jeg har haft det samme problem med et ældre Asus A7V333 bundkort - der kom en kvidrende lyd fra omkring CPU'en, som blev kraftigere når den skulle bestille noget, jeg troede først det var en blæser, der knirkede i bøsningen med det var fra omkring CPUen. Jeg kørte Windows 98 - sidenhen opgraderede jeg til Windows XP, og lyden forsvandt som ved et trylleslag. Jeg går ud fra du kører XP allerede, så det er nok ikke meget hjælp det her giver.

Den samme CPU kørte videre i mit næste bundkort A7V600, og der har ikke været noget støj, så jeg tror afgjort det er bundkortet lyden kommer fra.

jeg tror også det er en kondensator/kapacitor, der laver lyden, men det er jo lidt af et show at lokalisere den, lodde den af, skaffe en ny og lodde på. Jeg ville nok bide i det sure æble, og skifte bundkortet.
Avatar billede karstoft Nybegynder
09. februar 2006 - 12:48 #2
Tak for det mex5. Efter at have læst dit indlæg, kan jeg ikke lade være med at tænke på om en geninstallering af XP måske kunne løse problemet, da det jo var efter en frisk installation, problemet blev løst for dig. Selvom du gik fra 98 til XP. Jeg ville godt nok være ked af at skulle skifte board, da jeg lige har købt nyt AGP grafikkort og jeg havde ikke lige planer om at købe mere hardware der passer til mit nuværende system, inden jeg skifter til PCI-E, hvilket altså ikke skal være lige nu pga. det nyindkøbte AGP grafikkort:-)
Det er faktisk også et Asus board jeg har her. P4C800-E DELUXE. Er der ellers andre der har erfaringer med dette problem?
Avatar billede karstoft Nybegynder
09. februar 2006 - 14:05 #3
Nu har jeg sørme selv fundet problemet. Efter at have læst lidt omkring folk, der havde problemer med disse kondensatore, og hvordan problemet så ud, når de var defekte, kunne jeg ikke se nogle skader over hovedet på mit bundkort.

Da jeg så endnu en gang stikker øret hen til PC'en får jeg den ide at lytte til strømforsyningen ved luft udpust (altså uden på kabinettet, hvor luften kommer ud). Der var lyden meget kraftig, og jeg kunne sagtens høre at den altså kom inde fra strømforsyningen.
Så kan det godt være, der er nogen der undrer sig over, hvorfor det dog ikke faldt mig ind at lytte til den før nu, men jeg havde dog ikke ventet, at den kunne sige lyde alt efter hvordan jeg bevægede musen eller hvilken framerate 3dmark kørte med.

Da jeg så åbnede PSU'en for at se, hvad der var galt, var det et noget grimt syn, der mødte mig. Der var en stivnet, lim-agtig gul substans klattet over det hele der inde. Det skulle så være indholdet af en sådan kondensator. Det kommer flere steder inde i PSU'en, så jeg er sikker på, det ikke kun er en enkelt kondensator der er eksploderet. Dog er ingen af de tilstedeværende kondensatorer åbnet i toppen, så væsken må være gået ud af bunden på dem. Det er derfor meget sværtat finde ud af hvilke der er problemer med. Derfor vælger jeg at købe en ny PSU i stedet for at prøve at fjerne dem, der udgør problemet.

Men tak for svaret mex5, det var dog heldigvis ikke bundkortet, der var noget i vejen med.
Avatar billede karstoft Nybegynder
09. februar 2006 - 19:52 #4
Det var så ikke løsningen alligevel. Jeg sidder nu med en ny PSU, og det viser sig altså at lydene fra budnkortet går videre over i PSU'en. Så det er vel ikke meget andet at gøre end at skifte system, da jeg ikke kan finde nogle visuelle defekter på bundkortet.