Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2006 - 20:57 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

For lille PSU til for stort system?

Hvad sker der hvis du har for lille psu til for stort system?

AMD64 3500+
1gb ram
2 x 7800gtx
9 harddiske
div. blæsere ( ca. 10 stk )
cd-rom

på ca. 360w. :S
Avatar billede kasvad Nybegynder
05. februar 2006 - 21:08 #1
Ustabilt, starter ikke.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. februar 2006 - 21:10 #2
enig.
Avatar billede msknives Nybegynder
05. februar 2006 - 21:19 #3
Prøv denne beregner, der er generel og som skal tages med forbehold, men den giver alligevel en ide om strømforbruget: http://www.extreme.outervision.com/index.jsp Uden at kende din opsætning i detaljer udover det listede skal du have en PSU over 500W  - Måske man skulle overveje en fyr som denne her: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=137381
Avatar billede nicer Nybegynder
05. februar 2006 - 21:58 #4
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97591
Jeg vil holde mig til den der... der er stor forskel i prisen :s
Avatar billede allanfo Praktikant
05. februar 2006 - 22:01 #5
Der er sandsynligvis også en god grund til at den er billigere. Prøv at se om du kan finde nogle tests af den. En 650 watt PSU til 295 kr? Det lyder lidt som om der er lidt for mange genveje i det produkt.
Avatar billede nicer Nybegynder
05. februar 2006 - 22:07 #6
næppe jeg har 3 HDD og 3 blæsere, dog er det mindre end værten skal bruge den til, men tror skut at den som msknives har foreslået vil kunne kører den...
Avatar billede nicer Nybegynder
05. februar 2006 - 22:08 #7
glemte og nævne 2 gfx kort har jeg også
Avatar billede msknives Nybegynder
06. februar 2006 - 08:26 #8
Må give allanfo ret, Qtec er ikke det bedste skud på stammen, en 400W sidder i min søns pc, den yder ok til et lille system, men er ikke en fuldblods 400W som min egen Chill. Forkuser ikke på watt alene men Ampere, Seasonic har fået toptest i Privat Computer en brutal test hvor selv anseete Antec fik kritik, der en grund til den koster. Mange engelsksprogede PSU test er krævende, midtergruppen ligger i Seasonicklassen rent økonomisk de bedste endnu dyrere og det er der en grund til kvalitet, holdbarhed og stabilitet koster. Hvorfor købe en billig psu for alligevel at skulle sætte ny blæser i, fordi den anstrenges, det gør mange? Så hellere købe en god psu fra starten, hvor blæseren er lydløs og hvor hele psu er konstrueret fornuftigt i rette dimensioner. Men omkring 500-600 kr. vil jeg kigge efter fx. NorthQ og Chill eller denne her har jeg sat i et AMD system, den er stærk og med mange ampere: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86560
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. februar 2006 - 19:39 #9
det du skal gå efter , er flest ampere ved 12 volt, da dat er alle de strømkrævende komponenter som grafikkort + cpu osv , som bruger 12v.
Selvfølgelig skal du også kikke på støj ( db)
Du skal nok op i ca 500w
Avatar billede mrrius Nybegynder
07. februar 2006 - 19:48 #10
nåå, så ikke 9 harddiske. så læg lige 200w mere til.
Avatar billede msknives Nybegynder
07. februar 2006 - 20:41 #11
Seasonic giver ca. 36A ved 12V. Den billigere Aspire (520W) giver 35A ved 12Volt, men stabiliteten er bedst ved Seasonic, når psu'en presses. Skal du ha' kram der ka! 700W med 4x15A på 12V-linien. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175938  Glem alle toppsu til 250 kr. på 650W, de holder ikke.