Avatar billede jesperflamand Nybegynder
05. februar 2006 - 02:40 Der er 15 kommentarer

Harddisk og ram til bærbar.

Hej eksperter!

Ville lige høre om i kunne hjælpe mig.
Det drejer sig om min bærbar computer, TravelMate 4050...

Jeg har for lidt hukkomelse på min maskine, så skal have fundet en ekstern harddisk. Jeg har set lidt på en, "Maxtor Personal Storage 3100 300 GB", hvad siger i til den? (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175262).

Jeg skal også have fundet nogle flere ram at sætte i, men er lidt itvivl om hvilke der skal bruges? Det skal jo være nogle speciele nogen når de skal sidde i en bærbar.

Hvis i kan hjælpe mig med at finde noget lækkert, ville det være lækkert!

På forhånd tak.
Mvh. Jesper
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. februar 2006 - 08:14 #1
Harddisken kan du godt bruge, det er jo en ekstern til USB 2 tilslutning, så det vil virke uden problemer. Du skal dog være opmærksom på at den bruger strøm fra computeren så når den er tilsluttet vil batterilevetiden være forkortet.

Fra side 50 i den danske manual: Opgradering af hukommelse
Hukommelsen kan opgraderes til 2 GB med 128/256/512/1024 MB
soDIMM-moduler (small outline Dual Inline Memory Modules).
Computeren understøtter DDR-RAM (Double Data Rate) SDRAM.
Computeren har to hukommelsesstik. Det ene stik indeholder det
hukommelsesmodul, der blev leveret med computeren. Du kan
opgradere hukommelsen ved at installere et yderligere
hukommelsesmodul i det ledige stik eller udskifte det
hukommelsesmodul, der blev leveret med computeren, med et større
modul.
ftp://ftp.support.acer-euro.com/notebook/TravelMate_4050/manuals/tm4050-da.pdf

Jeg vil anbefale at du kontakter din forhandler med henblik på at købe ram, men disse to skulle kunne gå i din maskine:
512mb: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=173597
1Gb: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=173596
Jeg har brugt http://www.computerstore.dk/ ram guide til at finde frem til modulerne.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
05. februar 2006 - 08:28 #2
Hvor mange GB skal de ram værre på og er der et krav om mærket.? Og hvor mange RAM har du i din laptop pt.?
Jeg ville helst forhøje med en 512 MB RAM-blok, men det kommer jo osse and på om hvor mange RAM-blokke du kan og har plads til i din laptop, men det kan du se hvis du bare lige skurger låget af bagpå din laptop der er 2 små skrugere (og det må du godt da det ikke er med til at ødelægge din garenti på varen hvis du stadigvæk har det.

Men når du skruger den tynde plade af kan du se hvor mange tomme RAM pladser der er i.    (ved du allerede det på forhånd ville det værre rart at vide for så kan man bedre hjælpe:).

Jeg har set den MAXTOR du har linket og en MAXTOR HD er en rigtig god model, der er bare et lille problem (nogle gange) når man vælger en så høj HD som på 300 GB så har fået at vide fra flere såkaldte eksperter at, de store HD 'er ofte er problemer med og 300 GB er jo rigtig meget, men jo mere jo bedre som vi siger:)  - Hvis det var mig ville jeg kun vælge en 160 GB MAXTOR (men HUSK PÅ at det er de meninger jeg har drøftet med divs. folk.

Hvis du vil vælge en MAXTOR ,som jeg ville da det er en enorm god HD da dens stabiletet og ydeevene er uderst tilfreds, så dit valg af mærke styrer;)

Men hvis du gerne vil have en 300 GB HD så er det ikke en selvfølge at det ikke altid er godt med for meget GB i forhold til det andet der er i systemet, som ram da det jo er det næste vigtigste i pc'en (naturligvis efter procssor og bundkort.      Så kan den sagtens fåes lidt billigere end de 1881 kr. !

Og HUSK på at når du tjekker fx. edb-priser.dk ud så skal du altid ikke lige vælge dem der er de billigeste da der ofte er lidt  F. bag ved, så tjek selve salgsbetingelserne da jeg tit har hørt fra mine cyberspace venner o.s.v at de har betalt men ikke modtaget varen eller så har de modtaget en vare der var mindre en den vare man har bestelt.

Men hvis du abselut vil have MAXTOR Harddisk så kan jeg KUN sige at det er et rigtig godt valg og jeg vil da gerne hjælpe dig med at finde en der er lidt billigere eller komme med et par andre gode HD'er til en bærbar.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
05. februar 2006 - 08:36 #3
Hej james_t_dk jeg sad og skrev derfor så jeg ikke dit indlæg blive postet før jeg lagde mit ind´´sorry

Personligt når man nu taler om en externt så ville jeg vælge en med backup på nu når du er igang da det er næste skridt på vejen.

Du får da bare tråden james_t_dk så slipper jeg nemlig for der er en eller anden der lige skal skælde mig ud (grundløst igen) og jeg hentyder IKKE til Jer 2:).

Men jeg vil klart gerne bidrage med ydeligere hjælp hvis det ønskes.

Kan I have en forsat god søndag;)

M.v.h

pp

Ps:. Det er en skam man ikke må sælge sine vare herinde når der er et spørgsmål om netop dem for så kan edb-priser.dk samt ex. kelkoo.dk godt skruge ned for deres priser som divs. webshops lægger på, men det må man/jeg desværre ikke selvom det ville blive en godt for begge partner.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. februar 2006 - 09:38 #4
Pillpopper>> Du må gerne være med..
Avatar billede pillpopper Nybegynder
05. februar 2006 - 11:06 #5
Bukker & Takker) James_t_dk men det var nu heller ikke henvendt til Jer som skrevet:)´´undskyld mit fraværd men jeg havde lige et problem med mit anviturus prg. jeg straks skulde rette efter eg systemgendannelse. Som man jo altid skal geninstallere efter at have fortaget, men havde ikke gjort det endnu, og er igang med det nu, bagefter afventer jeg lige jespersflamand giver lidt feedback:) med hhvad han syntes d forslag lyder for ham indtil vidre, og vi skal jo huske på det er jo slappe af dag som man siger og det er ikke sikkert vi sidder ved Pc'en 24-7!

Hygge indtil vidre;)
Avatar billede jesperflamand Nybegynder
05. februar 2006 - 13:30 #6
Okay tusinde tak for hjælpen, det er for lækkert.

Det skal ikke være pungen der siger stop i hvert fald.

Grunden til jeg havde set på den Maxtor 300 gb er fordi jeg har en del ting der skal lagers, så de 300 gb bliver hurtigt fyldt op. Det var mere om der var nogen der havde erfaring med lige denne harddisk og/eller kunne sige jeg skulle vælge noget helt andet.

Angående mine ram har jeg plads til 2 monduler hvor der sidder 256mb ram i hver. Så det ender jo nok med jeg skifter det ene ud med en 1 gb  i stedet for. Var bar ikke lige sikker på hvilke ram det var der passede.

Men igen, hvis der er noget andet i kan anbefale i stedet for, så sig frem...

På forhånd tak.
Mvh. Jesper
Avatar billede jesperflamand Nybegynder
05. februar 2006 - 15:45 #7
Jeg faldt lige over dem her (http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73237).
Er det noget der er noget værd?

På forhånd tak.
Mvh. Jesper
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. februar 2006 - 20:59 #8
Jeg er ikke den store RAM ekspert. Den anbefaling jeg kommer med er fra en RAM guide. Ved ikke hvad forskellen er på dem og dem du selv har fundet.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
06. februar 2006 - 20:00 #9
Jeg har ikke glemt dig, tværdigmod:) jeg havde bare et problem (typisk når man er igang med noget vigtigt) således jeg ikke kunne komme på nettet bagefter jeg lagde mit antivirus prg. ind igen.

Jeg skal lige spise og så er jeg tilbage om en lille time ca. kl: 21:00 [håber det går imens]- jeg håber ikke jeg er for sent på den m.h.s til RAM blokken James_t_dk var så flink at linke;) men hvis det var mig ville jeg vælge en med lidt mere pins end 200!

Men somsagt skal der lige spidses.

brb;)

Kan I begge 2 hygge Jer:) sålænge!

Lige enn ting og det er hvad må din max. pris værre til RAM blokken? da det er lidt vigtigt så kan man mere præsist lokalicere det du (måske) ønsker og som kan bruges til dit formål og jeg har osse et par gode RAID systemer med Backup indbygget i!
Det styrer for vildt og er fremtiden;)
Avatar billede pillpopper Nybegynder
06. februar 2006 - 22:43 #10
Her er en jeg kan anbefalde dig som er i samme prisnevo bare lidt under som den du linket til.

og her til de lidt mere extrem ydeligheder hvis man vil have det fede.
http://www.lj-data.dk/vare.php?varenr=1323
Og en på 400 GB hvis det skulde værre:    http://www.lj-data.dk/vare.php?
varenr=1323

Den jeg ville fortrække da den bla. er med backup hvilket er et must nu til dags, den ligger lidt under det du søgte da den er på 250 GB!
Avatar billede pillpopper Nybegynder
06. februar 2006 - 22:46 #11
Uppss. det sidste link virker det på 400 GB så her er det isteden for:
http://www.lj-data.dk/vare.php?varenr=1686
Og den på 250 GB med backup!
http://www.lj-data.dk/vare.php?varenr=1460
Avatar billede jesperflamand Nybegynder
08. februar 2006 - 16:26 #12
Altså prisen på de ram der betyder ikke det store det skal bare være nogle der passer i min bærbar jo.
Jeg havde regnet med at skulle handle for omkring 3000. Så det må jo være der omkring?!

På forhånd tak.
Mvh. Jesper
Avatar billede pillpopper Nybegynder
12. februar 2006 - 20:32 #13
Undskyld mit fraværd jeg har været på arbejdet (jeg arbejder i udlandet´´derfor).
Okay du siger 3000 kr. np;)
Og den hadddisk skal helst være en extern med backup? (det er at fortrække -  det er somregelt en knap på fronten du bare trykker på og så tager den backup af din HD).

Jeg kigger lige på det go hvis det er nemmer for dig over feks. messenger (hvilke jeg bruger meget og er nemmere i mange tilfælde) så kan Vi jo tale sammen derover og derefter lægge svaret ud i spørgsmålet, så der ikke er nogle sure miner fra andre bruger og samtidig er detmåske en hjælp for dem hvis de skulde komme ud for samme tilfælde.

Hvad siger du til det.?

m.v.h

pp

Ps:. Forsat god aften;)
Avatar billede pillpopper Nybegynder
12. februar 2006 - 20:36 #14
.
Avatar billede jesperflamand Nybegynder
18. februar 2006 - 16:21 #15
Ja okay det er helt i orden. Vil meget gerne snakke med dig over messenger i stedet for... Det er lidt nemmere synes jeg.

På forhånd tak.
Mvh. Jesper