Avatar billede jesper9000 Nybegynder
02. februar 2006 - 10:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Køler sidder ikke ret godt fast

SYSTEM:

Bundkort ASrock 75 dual 880 Pro
CPU Celeron D351 3,2 GHZ med medfølgende køler.
Ram 1 GB DDR
Grafikkort et ok af slagsen.

Problem:
Køler profilen løsner sig fra bundkortet ved den mindste bevægelse. Det er som om at køleren ikke kan klipses fast til bundkortet. Sidst den faldt af var da der kørte en bus forbi ude på vejen......og resultatet udebliver da heller ikke. Systemet lukker omgående ned og kan ikke startes før reset af bios, rensning ag cpu og køler samt påførelse af et nyt (tyndt) lag køle pasta.

Er der nogen der har gode forslag til ENTEN solid fastgørelse af køler ELLER forslag til en god og prisbillig køler der sidder fast på en anden måde end med fire plastik clips.

Bukker for eksperterne og afventer ærbødigst et svar.

Jesper :-)
Avatar billede mads-3 Nybegynder
02. februar 2006 - 14:09 #1
jeg kan ikke finde det bundkort du skriver, men regner med det er et ASROCK 775Dual-880 Pro
det lyder lidt mærkeligt, at stockkøler ikke sidder fast?
købte du en saml selv?
Avatar billede zuljin- Nybegynder
02. februar 2006 - 14:56 #2
Nu gider jeg ikke lige til at tjekke om det er Socket775 vi snakker om her, men regner med det pga mads-3's comment :)

For at fastgøre std køleren, skal du trykke ned på plastic-vipperne mens du drejer dem. Så kommer den til at sidde ordentligt fast. Lyder ihvertfald som om det er det du mangler.
Avatar billede jesper9000 Nybegynder
03. februar 2006 - 12:35 #3
Hej Begge eksperter. Jeg har fundet løsningen...den kommer nederst, lige et par taknemmelige kommentarer til i to der har svaret (med tak for jeres indlæg)

Til Mads: Ja du har ret - det er det bundkort, og ja det er en saml selv, men med CPU+køler samlet så det burde passe.

Til Zuljin: Man skal nu ikke dreje vippearmene mens man presser ned. Først drejer man vippearmene mod/eller med uret afhængingt af hvilken køler vi taler om - så langt som det er muligt. Derefter trykker man dem ned to ad gangen diagonalt til de siger klik. Først nå køler skal afmonteres, skal der drejes på vippearmene for at kunne tage dem op.

Alt dette blev fulgt til punkt og prikke....med det resultat at køleren stadig ikke sad fast.

Her er så løsningen:

Afmontér bundkortet og montér derefter køleren. Årsag: de stifter der skal klikke sig fast i bundkortet ramte selve kabinettet, og kunne derfor kun liiiige akkurat bide sig fast i bundkortet. Ved at afmonterer bundkort kunne de presses helt igennem.....med et højlydt "KLIK" var jeg ikke i tvivl om at den nu sad fast. Dernæst skruede jeg bundkortet fast igen.

Jeg må med skam sige, at alt det bøvl jeg har haft med udfald og nedlukning skyldes en forkert monteret køler...som jeg troede var monteret rigtigt. Køleren har siddet på grænsen af en nedlukning hele tiden....men nu....nu kører det tilsyneladende.....eg glæder mig til at komme hjem i aften og spille BF2 på en frisk og sund maskine.

Jesper :-)
Avatar billede zuljin- Nybegynder
04. februar 2006 - 01:13 #4
Aha :D Ja, så er der jo ikke noget at sige til det, når der er sådan lidt alu bagved :P

Min beskrivelse, var blot af hvordan jeg havde gjort med en vens køler for at den bed ordentligt fast... Synes det er en lidt "tilfældig" løsning de har fundet på :P
Avatar billede jesper9000 Nybegynder
06. februar 2006 - 08:09 #5
Helt enig. Socket 775 hvor køler er sat fast med fire plastikdutter direkte i bundkortets print....det er sq lidt for letkøbt.

Overvejer faktisk at montere en zalman køler i stedet for den originale. Der er "støtte" beslag med, og selvom køleren er væsentligt tungere, så må den alt andet lige sidde bedre fast.

Anyway - tak for hjælp og kommentarer.

Jesper :-)