Avatar billede oxygen Nybegynder
29. januar 2006 - 13:04 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Valg af støjsvag og ikke varm harddisk

Jeg skal have ny ATA-harddisk (200-250 GB) i min støjsvage PC, som kører uden blæsere. Derfor skal den meget gerne være så _støjsvag_ som mulig - og så kold så muligt, så den heller ikke brænde sammen af varme, selvom der ingen luft flyver omkring
den. :-) Derimod er hastigheden af lidt mindre vigtighed..

1. Jeg har altid godt kunne lide Seagate's Barracuda diske, men er de stadig at foretrække ud fra ovenstående krav?
2. Der er nu kommet en 7200.9-model, men er der nogen som helst fordel i at købe den fremfor 7200.8, når vi snakker med ATA-interface...??
- Jeg er i øvrigt også "villig" til at købe en 7200.7 eller en 160GB HD, hvis der er rapporter om, at disse er væsentligt mere støjsvage eller koldere..

På forhånd tak for svar!
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 13:16 #1
og så kold så muligt.

Dette søreger en HDD ikke selv for, Der skal dus elv rode med køling af harddisken.

Cache er baggrundshukommelse; buffer.
På en harddisk findes der en der en cache. Det er en slags hukommelse, hvor harddisken gemmer  data, som har læst fra harddisken. På den måde har harddisken hurtig adgang til de senest anvendte data. Når PCén så igen skal bruge dataen, henter den det fra den hurtige hukommelse, i stedet for at læses direkte fra harddisken. Desto større cache desto større er diskens ydelse. Cache - størrelsen er i dag på mindst 2MB men de færreste tager en med 2MB men derimod en med  8 MB cache som min, og mit råd er klart 8MB når vi snakker  alm. diske. Dog vil jeg pointere at der IKKE er den store forskel  ydelsesmæssigt mellem 2 og 8 MB cache. I dag ser vi nu diske med 16MB cache.

Køling af harddisken
Som nævnt tidligere består en harddisk af hurtigt roterende skiver, og høj fart giver som de fleste nok ved varme. En harddisk kan blive meget varm harddiske kan faktisk blive rigtig varme Desto højere RPM desto varmere bliver disken. Skal dog siges at varme ikke er et problem hvis man kun har en disk i sin maskine. Har man derimod flere og ens kabinet har et dårligt airflow (luftgennemstrømning) vil jeg råde folk til at overveje muligheden for at slippe af med varmen. Problemet er dog ganske nemt at klare. De fleste kabinetter har plads og mulighed for ekstra blæsere, nogen har også mulighed for sidde meget tæt på diskene, så de direkte bliver kølet ned.

Støj
Harddiske kan være meget støjende, og de fleste i dag ønsker så lydløse maskiner som muligt! Der findes  flere og flere harddisk producenter, som benytter den nye væske-teknologi ved lejerne, som er med til at de larmer mindre end normalt. Disse diske går under navnet ”Fluid”.
Udover dette kan en harddisk skabe resonans i kabinettet, som er en irriterende støjfaktor.
Man kan dog gøre en del stadig. Montering af harddiske på gummibånd i kabinettet (nogle kabinetter er født med disse) Man kan bruge diverse harddisk kølere som bl.a. zalman gør en del i som jeg dog ikke selv bryder mig om. Man har mulighed for at isolere kabinettet med forskellige måtter o.s.v. Dog er min erfaring at det er bedre at sørge for at finde en kabinet, som ikke lider af denne resonans støj, og hvor der er mulighed for gummibånd til harddisken!
Avatar billede munkepower Nybegynder
29. januar 2006 - 13:22 #2
jeg kan godt anbefalde en maxtor 120 gb 7200om/r den bliver kun er smule varm og den er støjsvag... kan købes hos shg.dk
Avatar billede oxygen Nybegynder
29. januar 2006 - 13:31 #3
Tak for den grundige information huset!
- Ud fra de betragtninger, kan du så anbefale nogle bestemte mærker og modeller?
Fx Barracudas eller Maxtor som munkepwer nævner?

Jeg regner med standard 7200RPM, og vil hænge HD'en i et elastikophæng.. Så må jeg overveje, om de første blæsere er nød til at finde vej til kabinettet.. :-|
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 13:35 #4
Både Seagate og Maxtor er gode fabrikanter. Seagate har opkøbt maxtor forresten :D
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 13:40 #5
Smider et svar du kan afvise hvis ikke du kan bruge det. Ellers spørger du bare, hvis du har uafklaret spørgsmål
Avatar billede oxygen Nybegynder
29. januar 2006 - 14:09 #6
Finno.
- Men har du (eller andre) kendskab til nogle sammenligninger, der kan være med til at afgøre, hvad der er bedste køb?
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 14:14 #7
Så skal du jo læse anmeldelser for de enkelte harddiske. Overførelsen kommer ikke over 100 alligevel, og så hjælper det ikke du har en SATA II med 300 i overførsel
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 14:15 #8
S-ATA/SATA
Betegner den grænseflade og den protokol som harddiskens indbyggede kontroller benytter til kommunikation med computeren.
SATA er nyeste teknologi indenfor harddiskområdet. SATA diske bruger ikke de normale  meget brede parallel kabler, men derimod væsentligt smallere seriel kabler. Som på SCSI kan SATA kan SATA harddiske fås med en højere RPM end ATA/IDE diske, og kan næsten nå SCSI.
Nuværende SATA diske virker på samme måde som en PATA. Mellem selve disken og bundkortet har interfacet/kontrolleren bare fået en chip der konverterer signalet fra standard PATA til SATA. SATA interfacet kan overfører data hurtigere, men disken er jo oprindelig en PATA disk, så hastigheden når ikke derop.
Ydermere bruger CPU mere kraft på at konvertere signalet, hvilket giver et ydelsesstab.
der findes endnu ikke findes en disideret SATA. Det er kontrolleren der gør det at man tror det er en SATA.
Rigtige SATA diske er ikke på gaden endnu men vil du så tæt på som muligt skal man tage westerns RAPTOR med 10.000 RPM.
Fordelene ved SATA er hastigheden er højere, op til 150MB/s og SATA bruger mindre strøm ca 7,5 Watt og SATA diskene kan køres ned til 3,3V  hvor ATA bruger12V.
Desuden skaber det også bedre airflow i kabinettet p.g.a de smalle kabler.
Igen kræver det bundkortet understøtter bruger af SATA.
Avatar billede oxygen Nybegynder
29. januar 2006 - 16:16 #9
Tak for info igen!

Ang. "Så skal du jo læse anmeldelser for de enkelte harddiske."

- det er lige netop DET jeg håber, at der er andre, der allerede har gjort- og på den baggrund kan anbefale en bestemt model fremfor en anden.. ;-)

Overførselshastighed er for mig nærmest ligegyldig - det er støjen og temperaturen, der er vigtig..

(Som skrevet er det nemlig en ATA-harddisk jeg skal have. Men spændende nok at læse om SATA til fremtidig brug alligevel.)
Avatar billede huset Praktikant
29. januar 2006 - 18:50 #10
Støjen - så skal du ikke have SCSI eller Raptor. Seagate eller Maxtor (nu samme) vil være optimalt for dig.

Ville dog optimalt guide dig til at få en raptor (36.7GB) til opstarts drev (C:)
og så en ATA som gængs drev til dagligt brug.
Avatar billede mrrius Nybegynder
31. januar 2006 - 01:47 #11
jeg vil nok gå efter en zalman harddisk køler... Den er passiv(uden blæser) Stort set alle harddiske bruger 25w. Det etyder at der er en 25w varme kilde...
Det med hvor varm en harddisk bliver , har meget at gøre med hvor meget den bliver brugt. Derfor , mærke er nogenlunde ligemeget. Derfor vil jeg selv gå efter en harddisk med masse af cache( det er rart hvis man søger i 1000.000 småfiler f.eks.)

sata harddiske bruger forresten ca 5w mindre, så det skal selvfølgelig være sådan en
Avatar billede mrrius Nybegynder
31. januar 2006 - 01:55 #12
hvis du finder ud af at der skal støjsvage blæser i , så kan jeg godt anbefale Papst blæsere...
jo større blæser du kommer i , jo langsommere kan den tillade sig at køre, og dermes larme mindre. feks : http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=290&Parent=25&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction1449=2&Sorted1449=&Direction1445=2&Sorted1445=&Direction1446=2&Sorted1446=&Direction578=0&Sorted578=18&Check2563=34372&Check2563=59260&True3109=&Trueval3109=34032&Submit.x=20&Submit.y=7
Avatar billede huset Praktikant
01. februar 2006 - 08:43 #13
Har opretter mere brug for support eller kan tråden lukkes?
Avatar billede huset Praktikant
12. februar 2006 - 11:33 #14
fik du svar nok?
Avatar billede oxygen Nybegynder
12. februar 2006 - 13:37 #15
Tak for jeres svar.

Jeg endte med at købe en Seagate Barracuda 7, som jeg oprindeligt også havde taget udgangpunkt i. P.t. ligger den bare i kabinettet med den ene side taget af.. Så skal jeg have fundet ud af, evt. at købe en Zalman hd-køler.. Det er dog heatpipes, og da mit kabinet er helt uden blæsere ved jeg ikke hvor stor fordelen bliver. Måske er jeg simlethen nødt til at få sat nogle 80mm blæsere i, selvom jeg bestemt ikke er meget for det..