Avatar billede ambolt117 Nybegynder
25. januar 2006 - 11:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

GPO - XP-klienter og 2000 Server (DC)

Hej - jeg har min standalone 2000 Server (DC) og et antal klienter (XP Pro). Generelt: Hvordan kan man lave GPO´s fra en sådan server til et NYERE styresystem hos klienten (XP Pro i dette tilfælde).

Konkret spørgsmål: Jeg vil gerne styre klienternes opsætning sådan at de arbejder i "Klassisk version af menuen Start", " farveskema = Klassisk Windows" og især disable den indbyggede firewall hos klienterne. Jeg har gjort det på en 2003 Server men i 2000 Server ser alt jo anderledes ud. How to ???
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 14:21 #1
det kan du ikke med en stand alone server, den skal være domain controller og klienterne skal være meldt ind i doænet. (uden active directory kan du intet astyre på klienterne, da alle maskiner selv styrer passwords, brugere osv, og der er ingen central administration)
Avatar billede ambolt117 Nybegynder
25. januar 2006 - 14:30 #2
Bummelum bum bum - jeg må have udtrykt mig forkert. Min server ER DomainController og klienterne Er meldt ind i domænet. Jeg bruger allerede nogle enklere GPO´er - distribuerer lokaladministratorrettigheder til klienterne etc - MEN - tilbage til mit spørgsmål ;-) Ambolt
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 14:35 #3
opret en GPO, og vælg edit, find: user administration -> administrative templates -> start menu og taskbar, enable force classic start menu.
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 14:36 #4
eg godt råd, hent group policy management fra ms det gør det mange gange nemmere at lave og placere GPO´s samt tage backup / importere disse.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
25. januar 2006 - 17:33 #5
GPMC kan ikke køre på en W2K maskine.. den skal du køre fra din XP sp2...
Og nej.. du udtrykte dig ikke forkert, screem så bare ikke du havde "standalone 2000 Server (DC)" DC i enden... ;)
Du skal så også lige huske (hvilket jeg kom til dengang i sin tid hvor jeg startede med at lege med GPO'er, at du skal for alt i hverden ikke apply din GPO til "users" mappen, eller lave om i din default...
Det jeg gjorde dengang var nemlig at lave en MEGA restriktiv GPO hvor man stort set ikke havde andet end logaf, hvilket ikke var smart, for den galte for alle pc'er og for alle brugere.. inkl. admin...

Men start med at hent GPMC'en fra M$ det vil gøre dit liv MEGET lettere... hehe
Avatar billede screem_brille Novice
25. januar 2006 - 17:44 #6
korrekt, derfor er brugen af OU´s ret fornuftig (og i min øjne uundværlig)
Avatar billede karser Nybegynder
27. januar 2006 - 19:50 #7
For at kunne styre de nye settings der er i XP SP2 - skal du opdatere dine ADM-filer...

Dette kan nemt gøres gennem GPMC og det du skal gøre er at højreklikke på folderen "Administrative Templates" og vælge "Add/Remove Templates"

De nye templates kan hentes gratis hos Microsoft i deres Download Center. De skulle også ligge sammen med SP2 installations filerne, men jeg er ikke sikker på hvor de ligger!

Når disse er opdateret kan du styre de ønskede indstillinger!

Helt konkret er der tale om den ADM fil der hedder SYSTEM.ADM. Den indeholder bl.a. desktop styring og kontrol panel indstillinger!
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 20:20 #8
karser er du 100% sikekr på man ikek har kunne styre netop de her GPO´s hele tiden ? (det er jeg 99% sikekr på) mener kun de nye ting i SP2 ADM fielrne var med trådløst netværk, og firewall styringen (og enkelte andre små ting)
Avatar billede karser Nybegynder
27. januar 2006 - 21:13 #9
Du har delvist ret! ...du har hele tiden kunne styre Desktop indstillinger gennem GPO.

Dog nævner "ambolt117" at han har set det på W2K3 - som netop indolder XP SP2 ADM filer. Så det han savner vil han med stor sansynlighed finde ved at følge mine anvisninger. Og tilmed, som du selv skriver, så nævner "ambolt117" jo NETOP Firewall indstillinger som en af de ting han savner!
Avatar billede screem_brille Novice
27. januar 2006 - 21:18 #10
karser du har ret, den del havde jeg overset tror jeg
Avatar billede ambolt117 Nybegynder
30. januar 2006 - 21:22 #11
Skal lige forbi serveren og prøve - vender snarest tilbage :-)
Avatar billede ambolt117 Nybegynder
19. februar 2006 - 23:46 #12
Karser - du må være den heldige vinder - svarer konkret / mest dækkende på mit spgm. Drop lige et svar... Håber det er Ok med jer andre ;-)

:-) Ambolt
Avatar billede screem_brille Novice
19. februar 2006 - 23:56 #13
det er det vel
Avatar billede karser Nybegynder
20. februar 2006 - 08:12 #14
Takker! ;o)