Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 12:24 Der er 16 kommentarer

DNS opsætning

hej igen,

jeg har tidligere fået løst et problem i spg:
http://www.eksperten.dk/spm/680443

desværre gav den løsning nogle problem da jeg installerde min Lotus Domino 6 server oven på MS Win Ser 03.

Jeg kunne ikke få den til at route mails ud i verden. Problemt viste sig at vedrøre DNS.

Jeg kører med en router der også kører DNS og der var åbenbart en konflikt mellem de to DNS server.

Jeg slog DNS servicen fra på Win Ser 03 - og så kunne min Domino sende mails ud af huset.

.men så er jeg jo tilbage til http://www.eksperten.dk/spm/680443

anyone??? - har prøvet at disable DNS på routeren men så kom jeg ingen steder ude i verden

/rene
Avatar billede screem_brille Novice
22. januar 2006 - 12:27 #1
slår du DNS fra på serveren får du problemer med 100.00000% garanti, hvorfor giver din router dig problemer ? du skal ikke benytte den som DNS server.
Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 13:54 #2
Ja det har du ret i - så nu har jeg slået den til igen.

Men jeg får stadig problemer ude på mine domain klienter.

Jeg kan ikke putte domain user accounts ind i local security groups og det knibe med at tilslutte til serverens shares (stifinder fryser)

/rene
Avatar billede karser Nybegynder
22. januar 2006 - 17:55 #3
Du skal sætte din router (som du siger, er DNS Server) ind i Forwarders på din W2K3 server... Så vil din W2K3 server sender Unresolved DNS querys vidrer til den!
Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 19:27 #4
OK lyder rigtigt - men how to do?
er desværre ikke DNS haj

skal der oprettes en ny zone i Forward Lookup Zones eller en New Host under domæne.local

/rene
Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 19:28 #5
..men nu kan jeg heller ikke melde maskiner ind - jeg pillede kliente af og startede forfra - men får beskeden når jeg vil melde den i domænet at serveren ikke kan

jeg har haft afinstalleret og geninstalleret DNS serveren på W2K3

/rene
Avatar billede karser Nybegynder
22. januar 2006 - 19:53 #6
Okay!

Hvis du har haft afinstalleret DNS på din Domain Controller - så går der noget tid før AD får oprettet DNS strukturen igen! (Hvis det lykkedes for den)

Lige en lære-sætning... DNS er den mest vitale del af et Active Directory Domæne. Fjern ALDRIG DNS fra en sådan domæne, uden at have en anden DNS server, som kan overtage jobbet!
Kort fortalt... Pil ikke ved DNS i Active Directory (W2K3 og W2K) domæner, hvis du ikke har 200% styr på hvad du laver! ;o)

Du skal ind på serveren, under START > PROGRAMMER > ADMINISTRATIVE TOOLS - Her finder du DNS værktøjet.
Nu skal du højreklikke på serverens navn. (Eller også er det på zonen) og klikke dig ind under fanen "Forwardes"
Der er der du skal tilføje Routerens IP adresse til listen. Du kan også vælge at tilføje din ISP (Internet Udbyder) DNS Server. Bare det er en DNS Server der kan navneopløse på Internettet!

Hvis du har flere problemer, eller din DNS struktur ikke kommer op at køre af sig selv, så må du endelig sige til!

Held og lykke! ;o)
Avatar billede screem_brille Novice
22. januar 2006 - 19:56 #7
min erfaring er at når ma sletter DNS på en 2003 server, så kan man ligeså godt starte forfra, det er et direkte helvede at få til at virke, og tiden man bruger på at rette fejl, manuel opsætning osv. overskriver tiden med reinstall af AD
Avatar billede karser Nybegynder
22. januar 2006 - 20:05 #8
Du her til dels ret Screem, men dog vil jeg gøre forsøget... AD starter man ikke "bare" forfra på! Det påvirker samtlige brugere, e-mail konti (Hvis man kører Exchange) og så videre.

Hvis Zonen til dit domæne ikke er oprettet allerede, så kan du oprette den manuelt, men du skal huske at vælge at det skal være en "Active Directory Integrated Zone".

Der ud over skal du genstarte alle dine servere og kienter - EFTER at Zonen er oprettet! Start med din DC'er når Zonen er oprettet!
Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 20:16 #9
Tror jeg starter forfra - i morgen 14 timers server configuration sætter sine spor :-)

Der skal køre en Lotus Domino Server ovenpå

Jeg har en zone der hedder koemler.local der ligge en række dokumenter fx:

(same as parent folder) Start of Authority (SOA) [63], server01.koemler.local...
(same as parent folder) Name Server (NS) server.koemler.local.
(same as parent folder) Host (A) 192.168.1.50
server01 Host (A) 192.168.1.50

er det der jeg skal lave en ny host (A)?

ville smide et screen dump - men får ikke lov at paste

det gør nu ikke så meget at smide det hele ned - jeg er kun ved at opbygge det til hjemmebrug

/rene
Avatar billede karser Nybegynder
22. januar 2006 - 20:23 #10
okay...

Men du skal ikke lave en A record... Det skal dine servere og klienter selv sørge for at oprette.

Hvis du har oprettet zonen, som den var før (Navn) og den er AD integrated - Så prøv at køre følgende kommando i en command prompt:

IPCONFIG /REGISTERDNS

Du kan også installere Support Tools som ligger på W2K3 CD'en. Deri ligger et tool der hedder NETDIAG.

Denne kan køres med /FIX for at rette evt. fejl i DNS og AD opsætn.
Avatar billede karser Nybegynder
22. januar 2006 - 20:23 #11
..kommandoerne skal køres fra DC'eren!
Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 20:36 #12
hej igen

nu har jeg kørt begge ting

men jeg har stadig ikke fattet hvor jeg skal oprette den forward til routeren - kan være jeg bare skal slutte for i dag :-)

/rene
Avatar billede screem_brille Novice
22. januar 2006 - 20:38 #13
højreklik på din dns server og vælg properties, og derefter forwarders ;)
Avatar billede renekoemler Nybegynder
22. januar 2006 - 20:48 #14
oki så vågnede jeg - tusind tak.

Er desværre bortrejst (UDEN SERVER) indtil onsdag aften, så I må vente med fortsættelsen på historien

i'll be back

tak indtil videre points kommer senere

/rene
Avatar billede karser Nybegynder
22. januar 2006 - 20:57 #15
Tak for irettesættelsen Screem! ;o)

Held og lykke renekoelmer...
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 09:51 #16
Brug for mere hjælp ?