Avatar billede denser80 Nybegynder
20. januar 2006 - 14:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

virtuel rundtur i bygning

Hej, jeg står og skal lave en virtuel 'præsentation' af det indre af en bygning, og til dét vil jeg gerne høre hvordan den nemmeste metode for en decideret 'glidende' rundtur ser ud.
Der skal selvfølgelig tages en bunke billeder af forskellig art, men fremfor blot at lave et html-map med forskellige zoner der så ved klik fører til næste billede kunne det være fancy med et decideret 3D-miljø så brugeren kan vælge blot at dreje lidt til en side, istedet for map'et der er rimelig statisk.
Jeg antager at noget i dén stil kan laves som flash, på den ene eller den anden måde, og da 'rundturen' skal være tilgængelig fra www er flash jo et udemærket bud, da de fleste har flash-plugin installeret allerede når de besøger siden.
Som jeg forestiller mig det endelige resultat, er det noget med frem/tilbage/til siderne ved piletasterne, og en fremvisning/forklaring til enkelte objekter i rummet ved klik på disse. Dét lyder jo unægteligt som en god opgave for flash-formatet, men er selve udføringen af denne rundtur en opgave for programmet 'flash', eller er der et andet program der er optimeret specifikt mod denne type virtuelle rundture?
Ikke bare ang. resultatet, men også fremstillingen.
Avatar billede overchord Nybegynder
20. januar 2006 - 15:42 #1
Proev evt at kigge paa http://www.turntool.com/ hvor du kan lave det som en aegte 3D loesning. Kraever noget mere arbejde, men resultater bliver jo ogsaa derefter :-)
Avatar billede denser80 Nybegynder
20. januar 2006 - 16:29 #2
798€ ?!!! = ikke en løsning.
Avatar billede michael-k Nybegynder
20. januar 2006 - 22:27 #3
Er du ude efter en løsning som ikke koster noget, så ville et programmeringssprog som java være en mulighed. Men så kommer du også på arbejde.

Ellers er der flash´s storebror Director, der kan du arbejde i et 3d miljø og du kan impotere 3d modeller fra diverse 3d programmer.
Avatar billede dp Nybegynder
20. januar 2006 - 23:16 #4
Og så er der jo også VRML...
Se f.eks. på disse links:
http://www.parallelgraphics.com/developer/products/cortona/html
http://vrmlworks.crispen.org/model_obj.html

Og hvis du har DOOM kan du jo bruge dens editor til at lave en verden og konvertere den til VRML også... virkelig?! - Tja... nutidens teknologi!
http://developer.blaxxun.com/developer/contact/3d/vrml/
Avatar billede denser80 Nybegynder
20. januar 2006 - 23:26 #5
Koster gratis ville selvfølgelig være det fedeste, men det er nu ikke et must ... 798€ ifh. til -som udgangspunkt- én opgave er måske bare liiiige lidt i overkanten.
Det gør heller ikke noget at jeg skal 'på arbejde', jeg søger blot den nemmeste metode for et resultat hen mod hvad man efterhånden ser flere og flere ejendomsmæglere benytte.
Muligheden for import af eksisterende 3D-modeller er jo for så vidt også uden betydning, for der er ikke rigtig noget at importere, tvært imod er der noget der skal fremstilles og EKSporteres. Og dét vel at mærke i et format der er så bredt tilgængeligt at der ikke kræves store krumspring fra en besøgende der ønsker at benytte muligheden for en virtuel fundtur.
Men hvor turntool måske ikke er økonomisk acceptabel, ja så ved jeg ikke hvad jeg skal sige om Director der iflg. Macromedia's hp har et leje FRA 1.439 € !
Avatar billede webt Nybegynder
20. januar 2006 - 23:43 #6
Vil lige gøre opmærksom på http://www.panoguide.com/ som omhandler emnet der er en hel del eksempler på resultaterne fra de forskellige programmer samt tutorials og forum.

Det kan sagtens laves i flash (se evt. http://www.flashkit.com/search.php?cat=movies&field=Description&per=10&page=1&term=panorama&x=0&y=0  for en masse eksempler) men kvaliteten i de programmer der er lavet til det er oftest bedre

Har selv brugt Realviz Stitcher til at lave 360graders panoramaer af en campingplads og det virkede ganske godt (dog ikke billigt heller)

men på http://www.panoguide.com/products/ er der anmeldelser af de forskellige programmer både billige og knap så billige :)

Fortsat god aften
Martin
Avatar billede mobius6 Juniormester
21. januar 2006 - 06:58 #7
hvad med QTVR? (quicktime virtual reality) det er vel det mest "almindelige" og næsten alle har plug-in'et til det.
Avatar billede webt Nybegynder
05. februar 2006 - 17:00 #8
feedback?
Avatar billede denser80 Nybegynder
18. april 2006 - 16:18 #9
sorrysorrysorry ... jeg fik fornøjelsen af en lille inkasso-hændelse og mistede mit internet en tid, og fik fuldstændig svedt alt ud om udestående spørgsmål på eksperten.
Men hvis du opretter et svar, webt, så er der pointbelønning på vej. Panoguide.com har givet mig et rigtig udemærket omdrejningspunkt for denne problematik, omend projektet med rundturen er kuldsejlet, men det kommer jo ikke din besvarelse ved :)
Avatar billede webt Nybegynder
19. april 2006 - 14:26 #10
Uha det lyder ubehageligt, havde nu også selv glemt alt om dette spørgsmål efterhånden heh,

Her kommer et svar fra mig

Fortsat god dag
Martin
Avatar billede denser80 Nybegynder
21. april 2006 - 03:14 #11
10-4 og 60 til dig ;)