Avatar billede jan_amdi Nybegynder
17. januar 2006 - 09:54 Der er 2 kommentarer

VBA - Database vs. fælles drev - erfaringer søges.

Hejsa

Jeg har udviklet et standardbrevssystem til mine brugere, så de er i stand til at opbygge standardbreve, ud fra nogle faste brevmoduler (Word filer), som bliver indlæst i Word og dermed danner et standardiseret brev.

I skrivende stund er alle de faste brevmoduler placeret på et fælles drev, hvorfra de kan blive indlæst i Word.
Men jeg har jo også muligheden for, at lægge alle dokumenterne i en database, og så indlæse dem derfra.

Men hvorfor skulle jeg gøre det?
Er der noget at hente, ved at placere dokumenterne i en database?
Går det hurtigere? Er det teknisk nemmere? Letter det administrationen? Eller hva?

Er der nogen der har erfaringer med den slags, og kan give et godt råd?

Som det kører i dag – hvor filerne ligger på et fælles drev – så kører der faktisk meget godt, og der er jo ingen grund til at lave det om, blot for at lave det om.

Med venlig hilsen
Jan Amdi Letvad
Avatar billede supertekst Ekspert
17. januar 2006 - 15:15 #1
Giver dig ret på basis af det oplyste.

Hvordan vælger brugerne skabelon?
Er skabelonerne hele breve - eller det det opdelt i afsnit, der genbruges?
Adresseres der manuelt eller?

Valg af skabelon kunne i givet fald automatiseres. F.eks. ved kald af neutral brevskabelon, der giver valgmulighed for valg af en skabelon / flere afsnit.

Adressering kun hentes fra database.

Der er mange flere muligheder - men det må være behovet, der bestemmer dette.

Mvh
Supertekst
v/Peter Braagaard
Avatar billede jan_amdi Nybegynder
18. januar 2006 - 09:03 #2
Valg af skabelon sker automatisk, hvorefter brugeren selv vælger (eller bliver guidet igennem) de faste standardafsnit brevet skal bygges op af.
Og det er netop de faste afsnit jeg overvejer at lægge i en database - hvis der er noget at hente ved det. Da vi har mange standardbreve, giver det rigtig mange standardafsnit.

Adressen hentes automatisk via. et cprnr.

Da jeg er alene om udviklingen, bliver man ofte lidt ensporet i sin tankegang og ser måske ikke de andre åbenlyse løsningsmodeller der findes.

Så gode ideer og input er bestemt velkommen :-)

Med venlig hilsen
Jan Amdi Letvad