Ip Telefoni og QoS spørgsmål
Jeg har siddet og surfet lidt rundt på nettet omkring ip telefoni for at skaffe lidt oplysninger om hvilke krav der er for opsætning af dette. Jeg begyndte dog at undre mig over at dem der sælger ip telefoni kan tilbyde QoS til sine kunder. Mine spørgsmål er så1. Hvordan kan dette være tilfældet da det ikke er dem der leverer internet forbindelsen. Det er jo ikke sikkert at ISP'en tilbyder denne form for Qos?
2. Kører IP telefoni ikke på IP protokollen. Hvis dette er tilfældet hvordan kan man så være garanteret QoS for det er man jo på ingen måde med IP?
3. Har set man kan købe routere med IP telefoni prioritering man hvad hjælper det hvis ISP'en ikke understøtter denne form for QoS?
4. Kan man være garanteret at man ikke får støj og udfald på linjen under en samtale?
Håber nogen kan svare på spørgsmålene for fra mit synspunkt virker det lidt underligt at man kan tilbyde QoS på noget man ikke selv har kontrol over.