Avatar billede mieritz Nybegynder
16. januar 2006 - 22:44 Der er 4 kommentarer

Ip Telefoni og QoS spørgsmål

Jeg har siddet og surfet lidt rundt på nettet omkring ip telefoni for at skaffe lidt oplysninger om hvilke krav der er for opsætning af dette. Jeg begyndte dog at undre mig over at dem der sælger ip telefoni kan tilbyde QoS til sine kunder. Mine spørgsmål er så

1. Hvordan kan dette være tilfældet da det ikke er dem der leverer internet forbindelsen. Det er jo ikke sikkert at ISP'en tilbyder denne form for Qos?

2. Kører IP telefoni ikke på IP protokollen. Hvis dette er tilfældet hvordan kan man så være garanteret QoS for det er man jo på ingen måde med IP?

3. Har set man kan købe routere med IP telefoni prioritering man hvad hjælper det hvis ISP'en ikke understøtter denne form for QoS?

4. Kan man være garanteret at man ikke får støj og udfald på linjen under en samtale?

Håber nogen kan svare på spørgsmålene for fra mit synspunkt virker det lidt underligt at man kan tilbyde QoS på noget man ikke selv har kontrol over.
Avatar billede inglenook Praktikant
16. januar 2006 - 23:03 #1
Ikke et fyldestgoerende svar, bare lidt input:
IP telefoni (VoIP)  bliver sendt som RTP (Real Time Packets) fra klienten og har hoejere prioritet over nettet end almindelige packets. Med andre ord, hvis det er noedvendigt at smide packets i en buffer blivet RTP sendt ud foerst. Enhver VoIP udbyder laver en SLA aftale med internet selskaberne (Service Level Agreement) hvor selskaberne 'lover' at sende disse pakker inden for en bestemt tid (kort fortalt...) Saa hvis firma X siger de vil garantere Y kvalitet har de allerede en aftale med internet selskaberne der siger deres packets bliver sendt med (mindst) Z kvalitet...

Hvis det giver mening.....
Avatar billede mieritz Nybegynder
16. januar 2006 - 23:31 #2
det giver fin mening, men har alle VoIP udbydere aftaler med alle ISP'er det vil da blive ret dyrt hvis de skulle have det vil jeg mene. I princippet skal de jo garantere at pakkerne bliver transporteret ens hele vejen på hvilket som helst net og det kan man vel i virkeligheden ikke eller har jeg misforstået noget?
Avatar billede inglenook Praktikant
16. januar 2006 - 23:35 #3
nope, du har jo egentligt ret, men din VoIP udbyder har en aftale med deres foretrukne udbyder, de fleste internet selskaber har saa SLA aftaler med hinanden osv....
Det er et en stor 'legeplads' i oejeblikket.....
Avatar billede inglenook Praktikant
16. januar 2006 - 23:39 #4
Alt efter hvilke aftaler de har router de saa RTP via deres foretrukne (og dyreste partner) saa du faar den kvalitet du betaler for. Hvis du koeber en router feks. fra Draytek vil de saelge dig en adaptor som du kan bruge til at koble din Tlf. over VoIP. Her kan de (og vil ikke..) garantere andet end at det 'virker'. Hvis TDC (eller andre) saelger dig VoIP er det andre priser og bedre styr paa kvalitet.