Avatar billede seamus Nybegynder
15. januar 2006 - 16:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Valider om en person er over 18 år

Hej eksperter...

Jeg har bøvlet med at få et javascript til at finde ud af, om man er over 18 år...

I inputfeltet angives fødselsdatoen som 'dd-mm-åååå', og jeg har brug for at vide om brugeren er over 18 for at han/hun kan fortsætte (dette er IKKE til et pornosite!!!)...

<input type="text" name="Foedt" value="dd-mm-åååå">

Brugeren skriver altså selv datoen i feltet, og jeg validerer på, at formatet er præcis som herover - mangler så bare at finde ud af, om personen er over 18 - hvis ikke, skal man alertes...

Please help!!
Avatar billede roenving Novice
16. januar 2006 - 05:07 #1
Den største probelmatik er, at datoer ikke er lige ud, og kan give problemer ved månedsskifter m.m., men f.eks.

<script type="text/javascript">
function validAge(elm){
  if(!elm.value.match(/^\d\d\-\d\d\-\d{4}$/)){
    alert("Forkert format for fødselsdato!");
    elm.focus();
    return false;
  }
  var d = elm.value.split("-");
  var oD = new Date(d[2],d[1]-1,d[0]);
  if(oD.getFullYear() != d[2] || oD.getMonth()+1 != d[1] || oD.getDate() != d[0]){
    alert("Ugyldig fødselsdato!");
    elm.focus();
    return false;
  }
  var nu = new Date();
  if(d[2]>nu.getFullYear()-18 || (d[2]==nu.getFullYear()-18 && d[1]-1>nu.getMonth()) || (d[2]==nu.getFullYear()-18 && d[1]-1==nu.getMonth() && d[0]<nu.getDate())){
    alert("Du skal være over 18 år for at deltage i denne konkurrence!");
    location.href = "underAtten.html";
  }
</script>

<input type="text" name="Foedt" value="dd-mm-åååå" onchange="validAge(this);">
Avatar billede seamus Nybegynder
16. januar 2006 - 13:28 #2
Det var lige præcis

  if(d[2]>nu.getFullYear()-18 || (d[2]==nu.getFullYear()-18 && d[1]-1>nu.getMonth()) || (d[2]==nu.getFullYear()-18 && d[1]-1==nu.getMonth() && d[0]<nu.getDate()))

jeg havde brug for.
Det virker perfekt, så hvis du lægger det som svar, er der point :-)
Avatar billede roenving Novice
16. januar 2006 - 15:44 #3
Velbekomme '-)

-- men behold selv de fleste af dine point !-)
Avatar billede seamus Nybegynder
16. januar 2006 - 15:45 #4
Nix - du får det hele, for det var ret vigtigt at få på plads... :-)
Avatar billede roenving Novice
16. januar 2006 - 16:05 #5
Tak for point ;~}