Avatar billede dygs Nybegynder
15. januar 2006 - 13:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

16x vs. 4x på PCI-express

Hvor stor reel forskel vil der være på et PCI-e x 16 i forhold til et PCI-e x4?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg mener da PCI-e kom frem, var hastigheden ikke forbedret betydeligt og var lidt af et flop.

Det er til et kombi-kort (AGP & PCI-e).
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 14:20 #1
Express tillader dobbelt så meget hastighed som de tidligere AGP kort. Overførsler sker nu med 4 GB pr. sekund, som er dobbelt så meget som på tidligere kort. Flere og flere producenter har introduceret nye bundkort og grafikkort, som understøtter Express. Nvidia udnytter f. eks  Express til deres nye produkt linje af grafikkort, som kan sættes sammen i par (SLI) og dermed yderligere dobbelt hastigheden.
Man har ydermere muligheden for at tildele enkelt hardware komponenter flere såkaldte kanaler, så man kan opnå bedre båndbredde. DOG synes jeg ikke udgangspunkt viser at der er meget anvendelse i PCI Express set ud fra et alm. brugersynspunkt. Express er helt klart fremtidens teknologi, som skal hjælpe med til at grafikkortene ikke i fremtiden rammer loftet.
Man skal IKKE bare regne med at ens computerspil spil bliver vildt hurtige,  bare fordi man skifter  til Express. Man skal dog gøre sig klart at bundkort, og CPU og nogle gange RAM skal passe til PCI Express, og det ikke bare er noget man køber og smider i sin maskine!
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 14:24 #2
Glemte lige

PCIe x4
2000MB/s 4 Data baner - begge veje

PCIe x8
4000MB/s 8 data baner - begge veje

PCIe x12
6000MB/s (12 Data baner - begge veje

PCIe x16
8000MB/s (4000MB/s Per Direction (Two Directions))
Avatar billede huset Praktikant
15. januar 2006 - 16:24 #3