Avatar billede trakavolvien Nybegynder
13. januar 2006 - 00:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ekstra indtjening - Fritidsarbejde.

Jeg har fået en ide, som jeg godt kunne tænke mig at få lidt respons på, og nogle evt. forslag samt kommentarer.

Jeg har gået og tænkt lidt på hvordan man kunne tjene lidt ekstra om måneden, uden egentlig at være fast bundet til noget bestemt. I de områder hvor jeg bor, er der ikke særlig mange IT/PC teknikeren der kan hjælpe almindelige dødelige brugere med deres PC problemer. Derfor har jeg tænkt at oprette en service til de folk der har brug for hjælp. Det kunne være at fjerne spyware/virus fra en computer. Geninstallation af OS. Eller generelt bare noget helt tilfældigt, der er computer relateret.

Men da det er en ekstra indtjening skal der jo betales skat af denne indtjening. Spørgsmålet for mit vedkommende er så bare om jeg skal skrive det på min selvangivelse, at jeg tjener lidt ekstra knaster ved siden af også, hvor disse bliver beskattiget, eller hvorda skal jeg forholde mig til den slags?

Jeg havde forestillet mig at der skulle være nogle forskellige løsninger, betaling pr. time eller en samlet pris for en løsning, uanset tidsforbrug.

Er det overhovedet tilladt det jeg har gang i, eller hvordan?

Lidt respons ville være lækkert :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2006 - 00:43 #1
Jo det er skam lovligt.

Kortsagt:
    Du skal momsregistreres, for der er moms på de ydelser du omtaler.

    Du skal indbetale skat af den del af indtjeningen, som du "udbetaler" til dig selv for den forbrugte tid.

    Din "løn" er en udgift for firmaet, og selvfølgelig kan firmaet også fratrække de udgifter der er relateret til virksomheden, og det arbejde der udføres.

    Er der overskud i firmaet når året er omme, så skal der selvfølgelig betales skat af dette, og resten forøger virksomhedens egenkapital.
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
13. januar 2006 - 00:49 #2
Det er da altid noget at det er lovligt, hehe.

Jeg kan næsten forstå på det hele at jeg skal oprettes som selvstændig virksomhed?
Men jeg skal da ikke betale moms hvis jeg tjener mindre end 50k om året?
- Da jeg ikke aner hvor mange penge jeg kan inkasserer på dette.

Koster det noget at blive oprettet som "virksomhed", samt blive momsregi?

Mange spørgsmål, og der er endnu flere.

Du har ikke et link eller kilde som du kan henvise til, hvor jeg kan læse mere omkring det hele?
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2006 - 01:50 #3
her kan du sikkert finde svar på nogle af dine spørgsmål...
http://virk.dk/VirkPortal/site/VidenOgVaerktoej/VirkTema/Firmastart.aspx
Avatar billede totalpc Seniormester
13. januar 2006 - 10:21 #4
du behøver momsregistreres hvis det er under 50.000 årligt mener jeg grænsen er. Men du skal selvfølgelilg opgive det på din selvangivelse.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2006 - 12:18 #5
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
13. januar 2006 - 12:44 #6
Jeg siger mange tak for de brugbare links, og den info jeg fik fra jer.
Dem der gerne vil have point bedes smide et svar, så jeg kan få lukket det her spørgsmål.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2006 - 12:46 #7
Ping  ;-)