Avatar billede dygs Nybegynder
12. januar 2006 - 01:56 Der er 22 kommentarer

AsRock bundkort skift

eg skal have et nyt kabinet og ved den lejlighed overvejer jeg at skifte mit bundkort ud, da det lige så godt kan ordnes på én gang.

Min nuværende specifikationer:

IC7-MAX-3
P4 Prescott 3.2
2 GB 3200 Dane-elec RAM á 4 stks. 512-moduler
1 x 36,7GB raptor HDD
1 x 200GB seagate HDD
dumt silverstone kabinet
NEC brænder
POW 6800GT grafikkort

Gruden til at jeg vil skifte bundkortet er, at jeg har fundet et kort fra AsRock, som både understøtter AGP og PCI-e, hvilket er hensigtsmæssigt, da jeg tror, at grafikkortets 'power' er det første der kommer til at snuble engang. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=175970

Mit første spørgsmål er så:

Hvad er folks erfaringer, know-how og erindringer vedr. dette kort (eller ASRock generelt)? Er det ok stabilt eller er det 2. rangs?

Mit andet spørgsmål:

Er der noget jeg skal være opmærksom overfor, når jeg skal flytte min CPU fra det ene kort til det andet? Har nemlig ikke prøvet hverken af flytte eller isætte en CPU før!

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig. På forhånd tak

-----
Mvh

Kristian Dyg
Avatar billede john.doe Nybegynder
12. januar 2006 - 08:10 #1
Asrock er nogle ganske udemærket kort lavet af Asus.
Jeg har selv Asrock 939dual-sata2, med pci-e grafikkort.
Det er meget stabilt og alsidigt, da der er dual-ram, sata og sata2
agp og pci-e muligheder. Min cpu er Amd 3700+ Venice
Avatar billede msknives Nybegynder
12. januar 2006 - 08:32 #2
Det specifikke kort kender jeg ikke og såvidt jeg kan se har kombi-løsningen alligvel sin begrænsning i PCI-E x4, de fleste har x16. Jeg ved godt teknikken ikke er helt på så højeste endnu, så hvor meget det reelt betyder er vel svært at sige, især da AGP p.t. stadig kan følge med langt henad vejen. Billige superkort med AGP får du smidt i nakken i øjeblikket da PCI-E stormer frem, de findes stadig til sokkel 478. Det ville jeg hellere købe og så senere tage den store tur med 64-bit processor osv. Så hvorfor ikke vente når du både har en ældre P4 på sokkel 478 og så en begrænset PCI-E, og så skifte til en 64-bit version CPU osv., det er der mere fremtid i.  AsRock er et billigt bundkort at det laves af ASUS (uden ASUS logo) gør det ikke til en ASUS kvalitetsvare, man får hvad man betaler for, jeg vil personligt hellere give lidt mere for bundkortet og så få bedre komponenter og større chance for det holder i længden. AsRock vel ikke et dårligt kort som sådan, det er bare billigt lavet og derfor er chancen for det går i stykker større end de dyrere modeller. Kender flere med dårlige erfaringer, men omvendt er der sikkert en del med gode erfaringer.  Vigtigst ved installation af hardware er et stort bord, sund fornuft, grundighed, en god manual og så undgå statisk elektricitet! - Se lidt tips her: http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=123  Få fat i nogle antistatiske poser fx. fra gammel hardware og køb fx. et antistatisk armbånd, ellers kan du "af-electricficeres" ved at røre vandrør/radiator jævnligt og lige røre metalkabinettet en sidste gang inden du stikker hænderne ned og afmontere. Harddiske og drev bliver siddende hvis du bruger samme kabinet og vel også PSU. Dernæst afmontere du alle dele fra kabinettet og lægger det i antistatiske poser, cpu fjernes fra det gamle bundkort uden for kabinettet læg det gerne på en antistatisk pose, læse manulen (den gamle) grundigt når 'gearstang" skal løftes på sokklen osv. og hold cpu i kanterne med 2 fingre. Du kan ligeså godt sætte den over i det nye budnkort i en arbejdsgang. Men men der skal være kølepasta på, er det gamle pasta stift og hårdt kan det renses af med acetone eller sprit op en serviet, men vær forsigt ikke andre steder en på toppen/kappen af cpu'en. Når den er renset så kom et fint tyndt lag (mindre end 1mm) der dækker hele cpu'en. Og sæt så køleren forsigtig på, så der er kontakt og klem den fast. Rens gerne alle kølere og blæser for støv ved samme lejlighed. Også er det ellers den anden vej og samle hardwaren igen og slutte stik til.  Men rør gerne radiator/vandrør jævnligt og så du afspændes. God fornøjelse!
Avatar billede innercitydk Nybegynder
12. januar 2006 - 10:24 #3
Jeg er enig msknives! Jeg har repareret en del asrock pc'er efterhånden, og jeg kunne aldrig finde på at købe et selv!!
Avatar billede dygs Nybegynder
12. januar 2006 - 12:10 #4
Nu har jeg allerede et übermotherboard i forvejen: Abit IC7 MAx-3.

Grunden til, at jeg gerne ville købe et nyt, er at jeg gerne ville være klar, til at skifte til PCI-E, når grafikken begunder at halte.

For eftersom jeg har 2 GB ram og en (godt 32 bit) CPU på 3.2, tror jeg disse holder længere end selve grafikkortet...

Men er lidt nervøs for PCI-e x 4 og de dårlige erfaringer med AsRock bundkort... :s
Avatar billede innercitydk Nybegynder
12. januar 2006 - 13:20 #5
Problemet er, som msknives skriver, at kvaliteten ikke er den bedste. Det er en lavpris producent. Jeg vil anbefale at du bruger et par hundrede ekstra, og får noget kram istedet :)

Vh
Avatar billede innercitydk Nybegynder
12. januar 2006 - 13:21 #6
Og jeg er helt enig med dig i at graffikken er det første du skal bekymre dig om med de specs ;)
Avatar billede dygs Nybegynder
12. januar 2006 - 13:29 #7
Problemet er bare, at Asrock er de eneste der fremstiller 478 bundkort med både PCI-e og AGP...
Avatar billede innercitydk Nybegynder
12. januar 2006 - 13:36 #8
Jeg forstår egentligt ikke hvorfor du vil have et bundkort med begge dele. skulle gerne holde noget tid endnu :) Når du så skifter kan du sælge det gamle til mig istedet for at gemme det :D
Avatar billede innercitydk Nybegynder
12. januar 2006 - 13:36 #9
*6800GT Skulle gerne holde noget tid endnu
Avatar billede klavil Seniormester
12. januar 2006 - 16:48 #10
Hvis du på et tidspunkt vil skifte til PCI-E så kan der erhverves en adaptor fra AGP til PCI-E.
Jeg har stiftet bekendtskab med Asrock og ville heller ikke drømme om at købe den. Det er billigt, ja men stadigvæk nogle gange for billigt.
Hold dig heller til de store producenter såsom Abit, Asus og Msi
Avatar billede dygs Nybegynder
12. januar 2006 - 21:05 #11
En adapter?

Er det muligt at du kunne vise mig en link til et sted hvor disse sælges? gerne i DK! :o)
Avatar billede msknives Nybegynder
12. januar 2006 - 21:28 #12
Avatar billede msknives Nybegynder
12. januar 2006 - 21:43 #13
Adapter skulle kun understøtte Nvidia kort og fås kun p.t. i Japan, se link: http://www.cdrinfo.com/Sections/News/EMail.aspx?NewsId=15012
Avatar billede dygs Nybegynder
12. januar 2006 - 23:39 #14
Ifølge linket virker denne adapter kun hvis du ønsker at benytte et AGP gfx-kort på en PCI-e port... :o(

Så hvis jeg ikke skal benytte AsRock eller har en korekt adapter, bliver jeg nødt til at skifte hele comp'en ud, når grafikken begynder at halte... :o( Surt...
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2006 - 23:43 #15
Når du vælger et bundkort der både kan AGP, og PCI-Express, så vælger du nu teknologi, men til gammel teknologis hastighed.
Du vil aldrig kunne få PCI-Express x16 ud af et kombikort, og du vil være lige så godt hjulpet med et AGP bundkort.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2006 - 23:45 #16
Formålet med PCI-Express er at øge båndbredden til grafiksiden, man når du vælger et kombikort, så begrænser du PCI-Express til AGP's hastighed, og så er du lige vidt.
Avatar billede dygs Nybegynder
12. januar 2006 - 23:53 #17
Det er mere fordi, at jeg ønsker, at være i stand til at opgradere min grafikkort, når den begyndte, at 'hakke' lidt i det. AGP er jo ved at være en gammel standart der ikke længere produceres nye kort til...
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2006 - 00:54 #18
Det er meget forståeligt, og besnærende, men du får ikke mere ydelse ud af en PCI-Express på et kombi kort, end du får af AGP.

Køber du et kombikort, så skal du også være klar til at investere i et nyt bundkort, når/hvis du anskaffer dig et PCI-Express grafikkort, hvis du vel og mærket vil udnytte den større teoretiske båndbredde i PCI-Express
Avatar billede klavil Seniormester
13. januar 2006 - 19:08 #19
Jeg ville helt klart vente og se hvad tiden bringer istedet for at købe noget som du på ingen måde fremtidssikrer.
Dit grafikkort kan klare lidt endnu og til den tid kan du jo vælge at købe et nyt bundkort samt et grafikkort til dagens standart.
Avatar billede dygs Nybegynder
13. januar 2006 - 21:03 #20
Jeg vil jo gerne opgradere masinen, nu hvor jeg alligevel skal have nyt kabinet og CPUkøler...

Men: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167992

Ville dette ikke være løsningen på et socket 478 bundkort, der understøtter både AGPx8 OG PCI-Express x16 ? OG dette ER Asus :o)
Avatar billede msknives Nybegynder
13. januar 2006 - 21:22 #21
Formentlig bedre end AsRock. D-X er Asus billigserie uden for mange dikkedare, men fungere har et lignende selv, dog ikke i kombiversion. Men det er stadig kun PCI-E x4 i PCI-E x16-sokklen, som Asus skriver her: http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=12&l3=0&model=942&modelmenu=1 Du får ikke teoretisk max. udbytte af PCI-E i dette kort, det vil kun være en halv løsning, men valget er dit 400 hunde smager lidt af fart, men det rigtige eventyr kommer først, som der er nævnt tidligere i en ren PCI-E x16 udgave.
Avatar billede msknives Nybegynder
13. januar 2006 - 21:31 #22
Sagt med andre ord som dragonknight er inde på længere oppe, kan du køre med PCI-E i kombikortet (Asus er nok det bedste vel om det endelig skulle være), men du kommer ikke op i mere hastighed end Asus siger x4, så det ligner PCI-Expres i AGP-tempo. Om de øvrige muligheder på Asus kortet er bedre end dit gamle kort skal du selv vurdere prisen gør ikke alverden for at prøve det, men meget hurtigere end hidtil bliver det næppe, men sikkert bedre end en adapter fra Albatron.