Avatar billede j.per Nybegynder
09. januar 2006 - 18:33 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilken Software Firewall skal jeg vælge..

Ja som overskriften siger.... Hvilken Software Firewall skal jeg vælge..

jeg ønsker lidt hjælp til et valg af:
Bedste Freeware firewall ?
Bedste købe firewall ?

Jeg er udd. datatekniker så jeg skulle nok kunne finde ud at softwaret... Mangler bare nogle forslag på hvilken Software Firewall er bedst..

MvH.
Per Jørgensen
Avatar billede udvikler Nybegynder
09. januar 2006 - 18:40 #1
Hvis du kender spywarefri.dk så ved du at der er mange eksperter inden for sikkerhed derinde. Mange af deres brugere anbefaler denne:
http://spywarefri-shop.dk/index.php?cPath=37

Læs evt. http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=11954

Held og lykke! :-)
Avatar billede boxer Nybegynder
09. januar 2006 - 18:46 #2
Bedste Freeware Firewall er enten ZoneAlarm eller Sygate. Dog kommer der ikke flere opdateringer til sygate dan den er opkøbt af Symantec.
http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/freeDownload.jsp

Bedste købe firewalle er efter min mening Bitguard. Prøv med en demoversion inden du køber. Den kan du også finde på Spywarefri.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 18:46 #3
Hvis du er passende IT kyndig, så overvej at sætte en router
med NAT foran fremfor en såkaldt software firewall.
Avatar billede boxer Nybegynder
09. januar 2006 - 18:58 #4
arne_v -> ikke fremfor men sammen med. Routeren blokerer kun udefra kommende ting.

Læs dette review:
http://personal-firewall-software-review.toptenreviews.com/
Men husk at det kun kan fortælle hvilken af de sammenlignede der er bedst.
Avatar billede j.per Nybegynder
09. januar 2006 - 19:07 #5
Hej alle sammen... Takker...
Arne V. Jeg har en Zyxel Prestige 650HW-31 som jeg bruger hjemme...
Jeg glæmte måske lige at sige, Det er til min bærbar comp og til min Net-Party comp..
Når jeg skal på andres net er det ikke sikkert at de har "Sikkeret" deres I-net... Så jeg vil gerne have en Software Firewall på mine maskiner, så jeg kan være lidt mere sikker på at der ikke kommer udevkommende..
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 19:07 #6
ja og ?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 19:09 #7
forrige kommentar  var til boxer

hvis din PC skal flirte lidt med de andre PC'ere til et net party og du ikke
vil slæbe rundt med en router så kan jeg måske godt se lidt pointe
Avatar billede boxer Nybegynder
09. januar 2006 - 19:14 #8
:o) arne_v -> Forestil dig at du har fået noget skidt ind via en cd eller diskette eller mail. I sådan et tilfælde vil softwarefirewallen hjælpe og NAT sandsynligvis ikke.
Jeg er godt klar over at hardware firewallen er stærkere en software firewallen.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 19:20 #9
hvor mange tror du som falder i kategorien: kan vurdere hvorvidt udgående net trafik er
OK eller ej men kan ikke checke floppy/CD ?
Avatar billede boxer Nybegynder
09. januar 2006 - 19:43 #10
Nu snakker vi firewalls og ikke antivirus!
Uanset hvilket antivirusprogram du bruger, findes der snavs der kan klare en scanning. Mange trojanere og orm bliver ikke fundet ved en alm. scanning. Og så er det sådan set ligegyldigt om det kommer ind på din maskine via mail, cd eller andet.
Når det så er kommet ind på din maskine, kan det lave en masse l... uden du opdager det fordi du kun bruger NAT. Indefra skal det nok finde en vej ud.

Bruger du derimod en software firewall, får du en besked hvis et program har ændret sig og/eller om det skal have netadgang. På den måde har du langt større chance for at finde ud af om der foregår uautoriserede ting på din PC.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 20:04 #11
hvor mange tilfælde kender du hvor det faktisk er sket (at en software
firewalls advarsel om udgående traffik har henledt en brugers opmærksomhed
på at der er kommet snavs på maskinen) ?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
09. januar 2006 - 20:07 #12
Jeg er faktisk enig med boxer. I disse tider kan man nemt få noget ukendt skidt ind, og så kan en god softwarefirewall hjælpe til at forhindre, at det henter mere skidt ned. Uanset hvor computerkyndig man er, så kan uheldet være ude, og hvis man er lidt opmærksom på firewallens meldinger, vil man kunne forhindre større "infektioner" af maskinen.

På Spywarefri har vi valgt at pege på Sunbelt Kerio, og Zonealarm som freeware firewalls, og danske Bitguard som købe. Min favorit er Kerio.  http://www.sunbelt-software.com/Kerio.cfm
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
09. januar 2006 - 20:20 #13
arne_v >> Moderne software firewalls er faktisk blevet meget bedre til at fange udgående forbindelser og code injection, men indrømmet, så vil der nok være mange brugere som ikke forstår, i tilstrækkelig grad at udnytte det. Mange er tilbøjelige til at klikke ja til alt hvad firewallen spørger om, fordi den spørger så meget.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2006 - 20:27 #14
jeg har selv installeret KPF hos en jeg kender som er mindre IT kyndig

og han trykker bare OK hver gang den spørger

----

jeg tror som sagt på router til at blokere for indgående angreb og så noget
selvopdaterende antivirus og spyware scanner
Avatar billede j.per Nybegynder
28. marts 2006 - 11:49 #15
Hvad siger i til BitDefender 9 Internet Security.. ??
http://www.bitdefender.com/PRODUCT-72-en--BitDefender-9-Internet-Security.html
Har i nogle erfaringer ned den.. ??
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
28. marts 2006 - 16:40 #16
Bitdefenders antivirus er i topklasse. De andre dele af pakken kender jeg ikke så meget til, men pakken for pæn omtale.