Avatar billede jensdreier Nybegynder
07. januar 2006 - 23:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Problemer med performance ram.

Hej jeg har lige købt nyt motherboard, det er et ASUS P4GPL-X

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=12&l3=158&model=425&modelmenu=1 <- direkte link

Jeg har også 2 * 512 mb pc3200 ddr ram a mærket "performance"

Når jeg sætter begge blokke i så vil min pc godt tænde men ikke vise skærm billede. Fjerner jeg den ene mondul og tænder igen så kan den godt køre.

Og det er lige meget om jeg bruger den ene eller anden blok eller socket den køre kn med 1 i :( jeg kan intet finde i bios der ville kunne indstilles til at køre med dem begge og der er ingen jumpere man kan flytte på ..

er der evt noget jeg kan gøre for at bruge begge ram monduler ?

Btw jeg har opdateret min bios.

mvh Jens
Avatar billede halifax Nybegynder
08. januar 2006 - 07:20 #1
Har du Dual Channel aktiveret i BIOS når begge klodser sættes i? Ellers gør det.
Avatar billede jensdreier Nybegynder
08. januar 2006 - 09:42 #2
Hej. Der er ingen steder i bios man kan kionfigurer Ram.
Avatar billede jensdreier Nybegynder
08. januar 2006 - 10:08 #3
"Når jeg sætter begge blokke i så vil min pc godt tænde men ikke vise skærm billede."

Og det kommer nok til at knibe med at gå i bios når begge blokke er i ^ som jeg skrev først
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. januar 2006 - 10:56 #4
"Og det kommer nok til at knibe med at gå i bios når begge blokke er i ^ som jeg skrev først"

Så er det nok du går i BIOS med 1 rammodul i.... :D
Avatar billede jensdreier Nybegynder
08. januar 2006 - 12:46 #5
"Så er det nok du går i BIOS med 1 rammodul i.... :D"

Hmm det er prøver jeg skrev jo

jeg kan intet finde i bios der ville kunne indstilles til at køre med dem begge og der er ingen jumpere man kan flytte på ..
Avatar billede jensdreier Nybegynder
08. januar 2006 - 12:49 #6
prøver = prøvet,
Avatar billede halifax Nybegynder
08. januar 2006 - 16:12 #7
Der er hverken jumper eller BIOS indstilling. Boardet kører åbenbart Dual Channel blot begge DIMM's er besat med moduler.

Tror årsagen/forklaringen skal findes i manualen - copy/paste

• Installing DDR DIMMs other than the recommended configurations
may cause memory sizing error or system boot failure. Use any of
the recommended configurations on the next page. *)
• Install only identical (the same type and size) DDR DIMM pairs for
each channel.
• Always install DIMMs with the same CAS latency. For optimum
compatibility, it is recommended that you obtain memory modules
from the same vendor.

*)  dvs. de fabrikater, der er nævnt i manualen.

Det er velkendt at (nogle) Asus ikke bare kan bruge hvad_som_helst af RAM, = fabrikater. Dine moduler kan åbenbart godt bruges isat enkeltvis.

Er du sikker på dine moduler er helt identiske, fx. også med hensyn til CAS latency, eller bare CL?
Avatar billede jensdreier Nybegynder
08. januar 2006 - 18:28 #8
Ja, de har de samme chips på (samsung) og alle de andre motherboards jeg har haft har de fungeret sammen. Så er der vel kun en ting at køre, købe nye ram ?
Avatar billede halifax Nybegynder
09. januar 2006 - 03:27 #9
Ja, andre ram. Det var også min tanke tidligere, men undlod at nævne det. Ku' jo være nogen kendte en anden løsning.
Det er bare lidt surt at skulle til tegnebogen, når man har 2 x 512 liggende.
Avatar billede jensdreier Nybegynder
09. januar 2006 - 06:20 #10
Så har jeg en god undskyldning for at give mig selv 2*1gb :D .. smid lige et svar
Avatar billede halifax Nybegynder
09. januar 2006 - 12:29 #11
Ja det har du. Og det er altid rart når ens beslutninger kan begrundes ud fra en vel defineret årsag.    :)

Smider du lige en kommentar, når du har købt dem?