Avatar billede kingyo Nybegynder
05. januar 2006 - 21:46 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Tynd klient på denne måde?

Hej derude,

Jeg er lidt i tvivl, om det jeg ønsker rent faktisk drejer sig om en tynd klient - og i givet fald, om det kan lade sig gøre.

Jeg står og skal opsætte et netværk af 8 PC'ere, koblet til en server (serveren har forbindelse til nettet, dvs. de 8 PC'ere kører over serveren mht. dette).

Vi skal nu lave det således, at de 8 PC'ere kan køre spil (nok hovedsageligt i form af Counter Strike), men at samtlige indstillinger slettes, og computeren efter brug er 100% clean, som den var før den blev tændt. Til dette overvejede jeg, om man kunne lave en løsning med at serveren stod med en form for image af computerne, og disse 8 PC'ere fungerer som tynde klienter?

Dette bringer så igen spørgsmål op, om det kan lade sig gøre, når alle 8 PC'ere er af forskellig hardware mm.

Jeg ville være lykkelig med lidt ansporing, sådan at jeg kan få dette lille projekt op at stå snart :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 21:51 #1
Det kan sagtens lade sig gøre, men du skalvære klar over at den server du sætter op skal have både ram og cpu muskler nok til at kunne håndterer de 8 klienter samt serverens egne opgaver. Jeg kender ikke meget til CS, men jeg forestiller mig alligevel at det stiller visse krav til maskinen, især hvis grafikken skal være til at leve med
Avatar billede kingyo Nybegynder
05. januar 2006 - 21:55 #2
Hvis vi nu siger det ville kunne lade sig gøre, ville en del af grafik mm ikke blive afviklet på klienterne? Vi snakker jo ikke om "dårlige" klienter, men egentlig nogle udærkede maskiner... Og hvad ville jeg have brug for, for at sætte dette op?

Hvis vi forestiller os det ikke ville fungere, hvilken mulighed ville vi så have for at få helt rene maskiner efter brug? En lignende løsning måske?
Avatar billede leif Seniormester
05. januar 2006 - 21:57 #3
Med et Reborn kort i maskinen vil du kunne sætte den til at Cleane maskinen ved hver boot (Kræver ikke server)
Avatar billede kingyo Nybegynder
05. januar 2006 - 22:04 #4
Hvordan fungerer sådan en fætter så i realiteten? Hvordan ved den "hvad vi vil have til at cleanes"? Og hvad koster sådan en?

Man kunne ikke på nogen måde forestille sig en software løsning?
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 22:16 #5
Det har intet af gøre med maskinernes kvalitet at gøre. Når vi taler tynde klienter, så bruges maskinen faktisk kun som skærm og tastatur, alt arbejdet foregår på serveren.

Man kalder det netop tynde klienter fordi de ingen intilligens har at du så vil spilde maskiner af god kvalitet på opgaven kan begrebet jo ikke gøre for, ellers skal du finde en anden løsning end tynde klienter
Avatar billede kingyo Nybegynder
05. januar 2006 - 22:18 #6
Det er så mig som har forstået begrebet forkert - jeg var af den opfattelse, at maskinen reelt udførte opgaven, men programmel osv. lå på serveren. Dummeslag til mig ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. januar 2006 - 22:21 #7
Eksperten er ikke til dummeslag, men til at blive klogere af, så du har været med til at opfylde formålet og det er jo godt.

Du kunne så overveje en alminde klient server løsning, hvor klienterne gostes efter brug og dermed fremstår som nyinstallerede
Avatar billede kingyo Nybegynder
05. januar 2006 - 22:25 #8
Jo, den tanke faldt mig over ind. Problemer her, er at serveren jo skal ligge med seperate ghosts til op til 8 PC'ere, og det er jo måske ikke så smart. Har kigget lidt på et Reborn kort, til gengæld, og ser her at man kan sætte dem til at "cleare" computeren hver gang man tænder den, f.eks., og det løser jo unægteligt mit problem. Havde der været en software løsning som gjorde præcis det samme, uden for mange problemer, havde det selvfølgelig været at foretrække. Men det er klart noget jeg vil overveje :)
Avatar billede leif Seniormester
05. januar 2006 - 22:27 #9
Ved et Reborn kort har du kortet Åbent mens du installerer, når du så er færdig med at installere Lukker du kortet og i det stadie vil maskinen op i hver gang.

Jeg har det kørende på 6 maskiner med stor tilfredshed. Hvis du bor i København er du velkommen til at se løsningen.

Jeg har selv kigget på Software løsningerne og indtil idag har jeg været mest tilfreds med kortet.
Avatar billede kingyo Nybegynder
05. januar 2006 - 22:44 #10
Det lyder tillokkende. Jeg bor desværre på Falster, så det er nok ikke en mulighed. Jeg har dog hørt at min arbejdsplads benytter dem (et bibliotek), så det kunne være jeg skulle snakke lidt med dem om deres erfarring.

Hvor kan man evt. købe sådan et? Jeg burde jo netop købe en til at starte med, så jeg kan se hvordan det virker :)
Avatar billede leif Seniormester
05. januar 2006 - 23:09 #11
Der findes faktisk flere udgaver:
www.reborn.dk
http://www.mikrov.dk/sw395.asp
Avatar billede leif Seniormester
15. januar 2006 - 23:51 #12
Behov for mere info ?
Avatar billede devilinheaven Nybegynder
12. marts 2006 - 01:35 #13
du kan også installere en software som hedder et eller andet med freeze, det virker på samme måde som reborn...det sletter alt, f.eks hvis du nu har lagt noget musik ned på din com og du så genstarter eller bare logger af så er det væk, fint ik
Avatar billede kingyo Nybegynder
07. august 2006 - 11:19 #14
Arg - jeg glemte alt om denne tråd. Det endte med at vi brugte reborn - så leif, hvis du vil have point må du lige lave et svar :)
Avatar billede leif Seniormester
07. august 2006 - 11:48 #15
kingyo -> Bare nysgerrig, bruger i Reborn fra Reborn eller fra Mikrov ?
Avatar billede kingyo Nybegynder
07. august 2006 - 11:54 #16
Reborn... Eller, Re-Z, som det vel egentlig hedder. Vi endte med softwareløsningen, som fungerede helt perfekt som vi ønskede det. Jeg stod dog kun for administrationen af systemerne i nogle uger, hvorefter jeg overdragede det til ham som skulle styre det på længere sigt. Men jeg har ikke hørt ham klage over det på nogen måde, kun rose det.

Mange tak, og undskyld den meget sene reaktion herinde :)
Avatar billede leif Seniormester
07. august 2006 - 12:28 #17
Okay, har aldrig rigtigt brugt software løsningen, men overvejer det på en bærbar.