Avatar billede amoelle Nybegynder
29. december 2005 - 10:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

at slå en Oracle Enterprise ned på en Linus maskine

Jeg har en Oracle udviklings database, der er gået i knæ.
Den ligger på en Linux maskine.
Kan logge på maskinen som oracle (OS-brugeren), men kan ikke logge på selve oracle (jeg ville lave en "shutdown [immediate] [abort]" efterfulgt af "startup"):

[oracle@si002223 oracle]$ sqlplus "/ as sysdba"
SQL*Plus: Release 9.2.0.4.0 - Production on Tor Dec 29 09:51:14 2005
Copyright (c) 1982, 2002, Oracle Corporation.  All rights reserved.

ERROR:
ORA-09817: Write to audit file failed.
Linux Error: 28: No space left on device
ORA-01075: you are currently logged on

*********
så kigger jeg på processerne for at slå dem ned med kill:
[oracle@si002223 oracle]$ ps -ef|grep ora_
oracle    9312    1  0 Dec22 ?        00:15:20 ora_pmon_A198
oracle    9314    1  0 Dec22 ?        00:23:30 ora_dbw0_A198
oracle    9316    1  0 Dec22 ?        00:13:17 ora_lgwr_A198
oracle    9318    1  0 Dec22 ?        00:12:33 ora_ckpt_A198
oracle    9323    1  0 Dec22 ?        00:00:52 ora_smon_A198
oracle    9325    1  0 Dec22 ?        00:00:02 ora_reco_A198
oracle  16494 16332  0 10:03 pts/0    00:00:00 grep ora_

men kommandoen
[oracle@si002223 oracle]$kill 9312
etc...
har ingen effekt.

Skal der en option på kill, eller hvad ??
skal jeg være root på maskinen?
/Anne
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2005 - 11:03 #1
For at slå processer ned skal du bruge en "kill -9"
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2005 - 11:05 #2
Det lykkes dig jo at logge på. Er du sikker på at du ikke kan lave en "shutdown abort"?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
29. december 2005 - 11:07 #3
Jeg syntes hellere du skal se at få ryddet op på de devices der er løbet tør for plads. Databasen kan ikke køre fordi en af de diske den ligger på ikke har mere plads.

Men ellers har du "kill -9" istedet for en kill. Så slår du basen helt ned....

NAME
kill - terminate a process
SYNOPSIS
kill [ -s signal | -p ] [ -a ] [ -- ] pid ...
kill -l [ signal ]
DESCRIPTION
The command kill sends the specified signal to the specified process or process group. If no signal is specified, the TERM signal is sent. The TERM signal will kill processes which do not catch this signal. For other processes, it may be necessary to use the KILL (9) signal, since this signal cannot be caught.
Most modern shells have a builtin kill function, with a usage rather similar to that of the command described here. The `-a' and `-p' options, and the possibility to specify pids by command name is a local extension.

OPTIONS
pid...
Specify the list of processes that kill should signal. Each pid can be one of five things:

n
where n is larger than 0. The process with pid n will be signaled.
All processes in the current process group are signaled.
-1
All processes with pid larger than 1 will be signaled.
-n
where n is larger than 1. All processes in process group n are signaled. When an argument of the form `-n' is given, and it is meant to denote a process group, either the signal must be specified first, or the argument must be preceded by a `--' option, otherwise it will be taken as the signal to send.
commandname
All processes invoked using that name will be signaled.
-s signal
Specify the signal to send. The signal may be given as a signal name or number.
-l
Print a list of signal names. These are found in /usr/include/linux/signal.h
-a
Do not restrict the commandname-to-pid conversion to processes with the same uid as the present process.
-p
Specify that kill should only print the process id (pid) of the named processes, and not send any signals.
Avatar billede amoelle Nybegynder
29. december 2005 - 11:12 #4
hvilken slags (stor) fil skal jeg lede efter ?,
- er det et coredump af en slags ?
Maskinen bruges ikke til andet, den er nyinstalleret med Redhat 3 og Oracle Enterprise 9i
Lige nu er der heller ikke andre, der bruger maskinen :-)
Avatar billede amoelle Nybegynder
29. december 2005 - 11:48 #5
jeg fjernede et stort databasedump fra disken. Problemet er nok at mit usertablespace er meget stort (men ikke fuldt), men de 10 GB der er afsat til det, var der ikke ledig plads til på disken.
Tak for hjælpen