Avatar billede foged3 Nybegynder
21. december 2005 - 20:11 Der er 17 kommentarer og
5 løsninger

Hvordan kan jeg tage på i vægt?

Hey, eksperter..

I disse tider med fedme-epidemi, har jeg et lidt unormalt, men  personligt spm..

Jeg er lidt spinkel i bygningen, og har ret svært ved at tage på..
Hvad skal jeg spise for at øge vægten..?

Tak for dit råd
Hilsen, den spinkle
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. december 2005 - 20:17 #1
Det er nok en god ide, at spørge din læge.. det kan være at du mangler noget bestemt.

/theSurfer
Avatar billede rasmus-madsen Nybegynder
21. december 2005 - 20:21 #2
protien med høj fedt procent.. Ved ikke om det sundt, men en mulighed.
Avatar billede themom Nybegynder
21. december 2005 - 20:28 #3
http://www.bodyman.cos.dk/muskel-og-v%C3%A6gtfor%C3%B8gelse/

Du kunne evt. supplere en god sammensat kost med dette, og husk at træne det giver også noget muskelmasse.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2005 - 20:33 #4
træning, træning, træning...O)

har selv problemet, til jeg havde trænnet længe, og fandt så ud af at, det blot den måde man ser sig selv..O)
Er man i ok træning, er det lidt lige meget, nogle er tynde, andre ikke så tynde.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2005 - 22:01 #5
Ja, det er rigtigt nok, som de andre skriver: Styrketræning kombineret med MASSER at proteiner.  :-)

Og husk at indtage dine proteiner + lidt kulhydrater senest 2-3 kvarter efter den sidste træningøvelse. Det er meget vigtigt!
Og da ingen af os kan nå at tilberede kød + indtage kød + kroppen skal optage og fordele aminosyrerne de korrekte steder hen i kroppen på den begrænsede tid, skal du helst bruge proteinpulver for at optimere effekten.

"Weight Gainer" er en mulighed, da den indeholder "hele pakken" eller helst køb de forskellige dele for sig, så du får de bedste produkter. Specielt mht. fedtstofferne!
Du finder proteinpulver osv. mange steder på nettet til rimeligt billige penge.

Energifordelingen for din kost bør være ca. 60% protein, ca. 20-30% kulhydrater og ca. 10% fedt (af den flydende slags! kombineret med de essentielle fedtsyrer: Omega 3 + evt. Omega 6+9 (evt. Udos Choise), plus masser at grønt og frugter, plus multivitaminpiller).
Og dit daglige kalorie-indtag skal være ca. 5-10% mere end dit daglige energi-behov.

Og du skal også konditionstræne, men kun begrænset for at optimere din vægt-forøgelse. Du træner derved den allervigtigste muskel af dem allesammen: Hjertet! Uden den kan resten være ligegyldigt. ;-)
Du kan lave en let konditionstræning før en styrketræning, for både at opvarme kroppen og for at få "overstået" din konditionstræning på den måde. (vi andre, som ønsker at bibeholde vægten, laver en let konditionstræning før styrketræning, og bagefter laves en lang konditionstræning for bl.a. at tømme kulhydrat-depoterne).

Masser af vand er altid vigtigt, ca. 2-3 liter hver dag - afhængigt af årstiden og dit daglige bevægelsesmønster (arb. + træning osv.)

Det er det mest optimale du kan gøre for dig selv, hvis du vil tage på i vægt - af den rigtige vægt-forøgnings-type! :-)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2005 - 22:08 #6
det helt fint alt sammen, men problemet er det samme som for ikke så tynde..O)
Lige så snart man ikke er på kur længere, så går man lynhurtigt tilbage til den gamle tilstand.
Løsningen er : et holdnings skift til mad og motion.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2005 - 22:09 #7
...og ja, som "thesurfer" ganske rigtigt siger: Få et helbredschek hos lægen! Det er et meget fornuftigt råd, af flere grunde!
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2005 - 22:11 #8
-bartfreak:
Forhåbentligt går det for "foged3" som for de fleste af os andre: Når først man opdager hvor godt det er at træne, holder man aldrig op igen! Uanset målsætningen. Og så kommer det med kostomlægningen helt af sig selv. ;-)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. december 2005 - 23:03 #9
enig..O)
Man bliver afhængig..
Avatar billede blanken Praktikant
22. december 2005 - 00:04 #10
Du skal for det første tale med din læge herom. Måske du spiser for meget med sukkerindhold, hvilket gør at din forbrænding sættes i vejret. Jeg er selv spinkel af bygning og har til tider problemer med pasning af tøj, specielt i livden.

Men jeg har lært at acceptere, at vi alle er meget forskelligt bygget. Så længe, at du er sund og rask. Hvis du drøjer med sygdom hele tiden kunne det tyde på at der er noget galt. Men igen - tal med lægen ligesom "thesurfer" foreslår.
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
22. december 2005 - 14:09 #11
Du tror det er løgn men jeg har selv prøvet det med at være for tynd, så begyndte jeg at drikke 4-5 hvidtøl om dagen og efter et par mrd. havde jeg taget 5- 6 kg. på. Men husk at spise varieret samtidigt så du får rigligt vitaminer og minraler.Husk også at drikke rigligt af vand
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
22. december 2005 - 14:58 #12
har prøvet potere (føj), fløde, alt muligt pulver..det virker ikke..men, lige så snart man ikke er på kur længere, så går man lynhurtigt tilbage til den gamle tilstand
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2005 - 15:13 #13
lemmynielsen:

"4-5 hvidtøl om dagen, i et par md." ???
A: Så har jeg meget svært ved at tro, at din vægtforøgelse er muskler... ;-)
B: Måtte du tage antabus for at stoppe med al det drikkeri?

Forhåbentligt er du blevet klogere nu? Hør her: Prøv at starte med lidt træning (styrke- eller konditionstræning, ligegyldigt, bare du kommer i gang), så bliver du MEGET gladere for dig selv og din krop! :-) Og jeg lover dig: Det er bare SÅ GODT! :-)
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
22. december 2005 - 15:40 #14
Nej du bliver ikke alkoholiker af 5 hvidtøl om dagen.Der er 1,8 % alkohol i en hvidtøl mod 4,5% i en pilsner. Det vil sige at det svare til 2 stk pilsner øl om dagen 5 hvidtøl og det bliver du ikke afhængig af . Men det er da en bedre måde hvis du kan motionere dig til en højre vægt, enig .
M.V.H
Lemmy
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
22. december 2005 - 15:42 #15
kan vi mon få en kom. fra spørgeren..O)

der starter nyt hold i karate klubben d. 9-1-06,  hvem er frisk...?
Avatar billede foged3 Nybegynder
23. december 2005 - 02:32 #16
Hey, drenge..
Har været lidt fraværende på det sidste.. sorry

Det er inspirerende at læse jeres indlæg, man får næsten tårer i øjnene af det :)
Mht. tilskud af proteiner & vitamer, så har jeg selv stærkt overvejet det ..
men de er jo ikke lige frem billige.. kan de fås billigere end dem i link #1?

::) Jeg spiller fodbold 1-2 gange om ugen (á 2-3 timer), men det er vel en anden type
    motion i omtaler ..
::) styrketræning, hvilke type er fortrukken? .. bænkepress, eller bare all-around?

Jeg kan se at dét med "rigelig med væske" bliver gentaget et par gange.. jeg må indrømme, p.t kommer jeg ikke over 0.5-1 liter om dagen :(

thesurfer m.fl: "tal med din læge", har været til lægen, men får jo bare det sædvanlig "det kommer nok, spis varieret, og sund drik xyz liter vand .. osv"..
Føler at jeg allerede har fået meget mere af jer ..

lemmynielsen: "4-5 hvidtøl om dagen", heh.. jeg siger bare "pas" :)
blanken: "meget sukkerindhold øger forbrænding".. rigtigt? shit, det vidste jeg ikke..

Jeg ER sund og rask, drenge, og har det godt med mig selv.. men det er ikke fedt at være undervægtig.. man bliver træt af det .. sucks
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
23. december 2005 - 08:31 #17
foged3 0,5-1 liter væske om dagen er alt for lidt, det kan gå ud over dine nyere og give nyresten og det vil jeg lige hilse og sige at det ikke er en spøg. du bør min drikke 2 liter vand fordelt over hele dagen. Hvis du drikker kaffe , the ,eller alkohol som er vanddrivene ,bør du hæve det med 1 liter.
Får du aldrig hovedepine? for det kan meget vel skyldes at du får for lidt væske
Held og lykke
Lemmy
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. januar 2006 - 11:57 #18
smider et svar..?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2006 - 20:05 #19
Hvad øh... er du gået i hi?  :-)
Avatar billede lemmynielsen Nybegynder
08. februar 2006 - 16:58 #20
Du er lidt en røv at du ikke afslutter dette , vi er flere der har brugt tid på dig så det mindste du kan gøre er at svare og afslutte. (hvis altså ikke vinden har taget dig ;)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
08. februar 2006 - 17:23 #21
sådan er det på eksperten, du kan ligeså godt vænne dig til det..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
01. september 2006 - 15:40 #22
Har du ikke fået rette svar, så spørg igen.
Ellers vær sød at lukke spm´let ved at gi´ point til rette person, har vedkomnet ikke lagt et svar, så be´ om et.
Smider et svar, kan du bruge min kommentar, så accepter ellers ikke..O)