Avatar billede calcio_x Nybegynder
20. december 2005 - 15:20 Der er 10 kommentarer

Windows slukker automatisk!

Hej.

Jeg har et lille problem og håber i har løsningen.
Når jeg kører et program som bruger meget af grafikkortet og CPU'en, dvs. et krævende program som f.eks. 3D-spil, eller 3D-program (f.eks. LightWave), så genstarter min comp. automatisk, når jeg lukker ned for programmet.
Altså, jeg tænder for computeren, starter f.eks. et 3D-spil op som er aktivt ca. en time. Når jeg så lukker for spillet, så lukker Windows ned og genstarter computeren.
Det mest irriterende er at alt data som ikke er gemt, går tabt.

Dette kan dog også ske når jeg hører musik (på WMP). Når sangen slutter lukker Windows ned! Mystisk.
Hvad kan det skyldes?

Her er lidt info om min computer:
ACER
AMD Athlon XP +2000 (1.67 GHz)
256 MB RAM
20 GB HDD
nVidia GeForce 440 MX (nyeste driver fra hjemmesiden)
Windows XP Home

Det skal dog lige siges at jeg selv har installeret grafikkortet. Som standard var der et integreret grafikkort.

På forhånd, tak for hjælpen.
Avatar billede nva Praktikant
20. december 2005 - 15:26 #1
Prøv at se efter i din logbog under kontrolpanel-administration om der er nogen fejlmeddelelser som du kan bruge til noget.
Avatar billede nva Praktikant
20. december 2005 - 15:28 #2
Slå genstart automatisk fra under 'denne computer' - egenskaber - avanceret- start og genopret..
Avatar billede nva Praktikant
20. december 2005 - 15:29 #3
Det sidste var for at kunne få en evt. fejlkode noteret, så der er noget at fejlløse udfra.
Avatar billede calcio_x Nybegynder
20. december 2005 - 16:27 #4
Ok, det har jeg så gjort. Vender lige tilbage med fejlkoden.
Der var ikke noget at se i logbogen.
Avatar billede calcio_x Nybegynder
20. december 2005 - 18:24 #5
Så er den der. Sådan ser skærmen ud:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Så står der noget om hvad man skal gøre...

***STOP:0x000000D1 (0xF9499236, 0x00000002, 0x00000000, 0xF9899236)

***cmuda.sys - Dress F9499236 base at F943A000, DateStamp 3dc24536
Avatar billede calcio_x Nybegynder
20. december 2005 - 18:25 #6
Rettelse: Dress = Adress
Avatar billede nva Praktikant
22. december 2005 - 08:25 #7
Det ser ud til at være driveren til dit lydkort der laver fejlen. Prøv at opdatere den. Eller brug Everest Home Edition http://www.majorgeeks.com/download4181.html til at finde ud af hvilket kort du har - den viser et link til drivere.
Avatar billede calcio_x Nybegynder
22. december 2005 - 16:54 #8
Jeg tror lydkortet er indbygget!
Har kigget på det og kan ikke se at der skulle være noget problem med lyden!
Avatar billede nva Praktikant
23. december 2005 - 08:19 #9
Det har helt sikkert noget med lydkortet at gøre, men den eneste jeg fandt, der skrev en løsning til problemet var denne. Ikke at det siger mig noget men måske forstår du det.

Found a better solution. Turns out that most games enable Creative EAX on default when they autodetect high settings, or when you set the game to high settings. I disabled it and none of my games are crashing anymore.

The game sounds just fine without it, anyway.

Thanks for all the help guys.
Avatar billede nva Praktikant
05. januar 2006 - 13:22 #10
Hvordan går det?