Avatar billede moskjaer Nybegynder
19. december 2005 - 17:02 Der er 6 kommentarer

Russiske tegn og MySQL

Til en russisk side, skal jeg have gemt nogle russiske tegn i en MySQL-database. Vælger jeg at gemme dem vha. Server.HTMLEncode i ASP, så bliver de korrekt skrevet i databasen med deres værdier, men henter jeg dem frem på sitet, så vises de forkert.

Er der mulighed for at gemme encoding som f.eks. Unicode sammen med data i databasen eller er der en anden måde at gøre det på, så de russiske tegn skrives korrekt på sitet?
Avatar billede bromer Nybegynder
19. december 2005 - 17:24 #1
Det burde være fint, hvis du gemmer det i UTF8 eller noget i den stil. Og så husker at din server også skal severe UTF8 filer.
Avatar billede moskjaer Nybegynder
19. december 2005 - 17:32 #2
Hvordan angiver jeg at MySQL skal gemme det som UTF8? Angives det på klientsiden som "content-language" eller hvordan?
Avatar billede strych9 Praktikant
19. december 2005 - 17:59 #3
SHOW CHARACTER SET statement
Kyrillisk er vist koi8
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2005 - 20:52 #4
sæt både database og web app til UTF-8 så bør det virke
Avatar billede arne_v Ekspert
19. december 2005 - 20:52 #5
Content-Type: text/html; charset=UTF-8

så vidt jeg husker
Avatar billede arne_v Ekspert
12. marts 2006 - 06:03 #6
Kommet videre ?