Avatar billede karstoft Nybegynder
18. december 2005 - 04:33 Der er 5 kommentarer

Overophedning som følge af excessive overclocking

Jeg har et problem med min Athlon XP 2400+. Lige når computeren startes, viser temperaturovervågning i BIOS, at CPU ligger på ca. 85-90 grader. Under disse forhold kan den ikke starte op, når maksimalt til "welcome screen" sjældent til længere end loading screen.
Hvis jeg så clocker den ned til 100mhz FSB i stedet for de 133, som er standart, får jeg temperaturen på COU i BIOS ned på 70-75 grader, og så er en komplet opstart mulig. Så snart jeg kommer ind på skrivebordet, starter jeg everest Ultimate edition, og ser at temperaturen stadig ligger på 65-70 grader. Så går der lige 10 sekunder eller sådan noget, når den er færdig med at loade system processer osv. og så er temperaturen allerede faldet til 35-40 grader, hvilket jo faktisk er normalt Idle. Så jeg kan af dette uddrage, at temperaturen ikke generelt er for høj, men så snart processoren får det mindste at lave, stiger temperaturen helt vildt. Hvad skyldes dette?
--
Avatar billede halifax Nybegynder
18. december 2005 - 04:43 #1
Nogle løse bud
1. CPU køler fungerer ikke (kører ikke) som den skal
2. Støv og skidt i køler og køleribber. Rens den
3. Dårlig forbindelse mellem køler og cpu. Afmonter køler, rens for gl. kølepaste, påfør ny tyndt lag, monter køler fast og præcist over cpu'en.
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. december 2005 - 08:27 #2
Enig.
Avatar billede karstoft Nybegynder
18. december 2005 - 12:10 #3
Det er jo selvfølgelig nogle af de første ting jeg checker for, men køleren er altså 100% rengjort og korrekt monteret. Det virker lidt som om det er BIOS der misfortolker temperaturen. Mit motherboard er et K7N2 Delta2 Platinum. (MS-6570E)

Jeg synes ikke at kunne finde en funktion i BIOS til at deaktivere temperaturmåling.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2005 - 20:36 #4
Tjek køleren igen, 85-90° er ALT for meget. Hvilken køler er der tale om ?. Bruger du kølepasta ?. Hvis ja, laver CPUen et pænt aftryk pastaen på køleren, hvis du piller den af ?.
Det er klart at temperaturen falder når du underclocker, men får CPUen den rigtige Vcore ?.
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. december 2005 - 20:41 #5
Der var nogle bundkort, som viste for høj temperatur, og det blev fikset med en BIOS opdatering, så tag en kik på bundkorteproducentens hjemmeside, og se om der skulle være en opdatering til din BIOS, som korrigerer temp. visning.