Avatar billede pezzo Nybegynder
17. december 2005 - 14:10 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Forward af porte til enheder

Hej!

Jeg har to > tre enheder som man kan styre via webinterface gennem port 80. Problemet er bare man ikke kan ændre denne remote-port. Jeg kan nemt viderestille port 80 trafik til EN bestemt enhed, men kan jo ikke uddele port 80 til flere :)

Kan man via routeren angive port eks. indgående port 801 til enhed 1's port 80 og 802 til enhed 2's port 80?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
17. december 2005 - 14:13 #1
På nogle routere ja, men langt fra alle.
Avatar billede pezzo Nybegynder
17. december 2005 - 14:14 #2
Hvad hedder det så?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
17. december 2005 - 14:14 #3
Forward, NAT eller PAT.
Avatar billede pezzo Nybegynder
17. december 2005 - 14:17 #4
Jeg har  Port Range Forward og Port Triggering på min router.

Port Forward er bare alm. at indgående port X går til en bestemt PC med samme port nummer.

Port Triggering er jeg ikke helt klar over hvordan fungere.
Der står følgende tekst om det:
Application Enter the application name of the trigger. Triggered Range For each application, list the triggered port number range. Check with the Internet application documentation for the port number(s) needed.Start Port Enter the starting port number of the Triggered Range. End Port Enter the ending port number of the Triggered Range. Forwarded Range For each application, list the forwarded port number range. Check with the Internet application documentation for the port number(s) needed. Start Port Enter the starting port number of the Forwarded Range. End Port Enter the ending port number of the Forwarded Range.
Avatar billede leif Seniormester
17. december 2005 - 15:05 #5
Port Triggering kan du ikke bruge til det !
Avatar billede pezzo Nybegynder
17. december 2005 - 15:09 #6
Hvilken udstyr skal man så have? For vil virkelige gerne havde funktionen?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
17. december 2005 - 22:22 #7
Hej Pezzo...

Problemet med NAT er præcis som du skriver:
"... men kan jo ikke uddele port 80 til flere"

Du kan kun tildele port 80 til én IP - hvordan du løser problemet ville være optimalt hvis du kunne skifte porte i programmet og så dermed lave en Port Range Forward til din com sådan at du havde port 801 -> Com1 og 802 -> Com2 osv.

Leder selv efter en sådan løsning så jeg vil følge tråden og se hvad andre skriver..
Avatar billede zerocrash Nybegynder
17. december 2005 - 22:25 #8
Evt. IPTABLES? Kender ikke til systemet men er din router linux-baseret har du muligheden for at benytte dette system i hvert fald, hvis det kan lade sig gøre gennem det - som sagt ved jeg det dog ikke, men et bud!
Avatar billede polle007 Nybegynder
17. december 2005 - 22:33 #9
Om det er et problem med NAT eller ej, kommer nok an på routeren. I min BEFSx41 kan man godt lave dette setup.

En alternativ metode: lave en lokal lus på maskinen, som forwarder port 80x til sin egen port 80
Avatar billede zerocrash Nybegynder
17. december 2005 - 22:46 #10
Polle007 - hvordan vil det give en effekt? For mig at se skaber det kun router-problemer?? Eller tager jeg fejl?
Avatar billede polle007 Nybegynder
17. december 2005 - 22:57 #11
Du mener lusen giver problemer?
Routeren ser jo aldrig port 80. Den snakker kun med den invendige ip på port 80x
Avatar billede zerocrash Nybegynder
18. december 2005 - 00:54 #12
Kald mig bare dum men stiller spørgsmål på grund af jeg får problemer med min opsætning på den måde.

Altså det du siger er at jeg skal forwarde port 801 -> 80 og 802 -> 80 osv?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
18. december 2005 - 00:56 #13
Kald mig bare dum men stiller spørgsmål på grund af jeg får problemer med min opsætning på den måde.

Altså det du siger er at jeg skal forwarde port 801 -> 80 og 802 -> 80 (port 80 på routeren) osv? Dette kan i mit tilfælde nemlig ikke lade sig gøre - da jeg så bare får en fejlbesked om at stedet ikke er tilgængelig
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 12:47 #14
Kan man ikke fået noget aktivt udstyr (router eks.) som kan klare denne opgave?
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2005 - 12:50 #15
Jeg mener at i Linksys er der denne mulighed, hvordan det fungerer har jeg ingen idé om !

Det du vil er så at du kan skrive http://IPadresse:802 som går igennem routeren og tilgår http://IPadresse:80 ?
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 12:54 #16
Ja faktisk.

EKSEMPEL:
http://min-ekstern-ip:801/ >> http://intern-ip-A:80
http://min-ekstern-ip:802/ >> http://intern-ip-B:80

Hvilken type udstyr fra Linksys? Har nemlig lige nu en Linksys router , WRT54G
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2005 - 13:18 #17
Mente at WRT54G kunne ! Men da kan sagtens være mig der husker forkert ! Jeg ved med sikkerhed at Draytek har en mulighed, men har aldrig selv brugt den så jeg ved ikke om det fungerer i praksis.
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 13:19 #18
Kan ikke finde noget i min WRT54G som lige udfør den mulighed.

Draytek?
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2005 - 13:21 #19
Draytek, ja. Vil du købe ? Hvor bor du ? De forhandles sjældent ved Butikker.
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 13:22 #20
I Karup (mellem viborg og herning)

Jamen vil da gerne vide lidt mere om produktet/produkterne hvis de har denne mulighed.
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2005 - 13:26 #21
Damn, har lige været på de kanter. Faktisk med rygsækken fuldt med Draytek udstyr.

Et sted at starte kunne være på www.draytek.dk

Som sagt de har en Port Redirection mulighed, men har aldrig selv brugt den (Altid haft flere Eksterne IPadresser hvis nødvendigt)
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 17:28 #22
leif> Har været inde og kigge på produkterne, dog uden held da ingen priser er oplyst. Ser meget lovende ud hvis de kan det jeg efterlyster. Synes det virker som nogle fede produkter inden for aktivt udstyr.
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2005 - 17:47 #23
Priser kan du få af mig hvis du siger hvilken model du er mest interesseret i.
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 18:00 #24
Det er måske dig som ejer det?
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 18:23 #25
Beskrivelse af Port Redirection:
http://www.draytek.com/support/support_note/router/application/general/04.php

Og funktionen er præcis den jeg ønskede. Så må hellere finde ud af hvad udstyret koster :)

Vigor2600plus indeholder funktionen, hvad koster den leif?
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2005 - 18:29 #26
Nej, det er ikke mig der ejer Draytek Danmark.

Der ligger en forhandler i Herning:
PC-ERHVERV
Hammershusvej 12 A
7400 Herning
Tlf.: 97 22 09 88'

Eller Online:

www.howdy.dk

Men nu siger du Vigor2600 skal du bruge med Modem ?
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 18:33 #27
Vigorg2100v etc pris?
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 18:34 #28
Vigor2600 blev vidst lidt dyr fornemmer jeg på priserne :) Og Vigor2100v har også funktionen.
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2005 - 18:38 #29
2100 mener jeg ligger i lige under 1000,-
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 18:40 #30
Yes... 925 kr.
http://www.ip-phones.dk/product.asp?product=38&sub=45&page=1

Tror bliver den, da har de funktioner skal havde. Bruger godt nok trådløs netværk, men vil så blot lade min Linksys styre det trådløse netværk og draytek resten :)

Kan man vel godt?
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2005 - 19:07 #31
Du kan bare deaktivere DHCP osv. i WRT54G og lade være med at bruge WAN porten på den ! Så kører det bare !
Avatar billede pezzo Nybegynder
18. december 2005 - 22:07 #32
Godt nok. Så vil jeg da lige få købt sådan en Draytek router :)

Smid et svar
Avatar billede leif Seniormester
18. december 2005 - 22:13 #33
Svar.

Held og lykke