Avatar billede jonasj Nybegynder
15. december 2005 - 21:32 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Redundante servere

Er her nogen med praktisk erfaring i at køre med redundante 2003-servere. Jeg kører med Windows 2003 SBS, og er interesseret i at lave en opstilling, der er 100% skudsikker hvad angår hardwarefejl: 2 servere kører helt simultant, brugerne "tror" de kun har én server, men i virkeligheden er der to. Hvis den ene pludseligt mangler, skal den tilbageblevne give besked til en admin, men iøvrigt overtage driften alene.
Det handler ikke om at undgå at tage backup - det er der styr på. Men de timers driftstop, det uvægerligt vil medføre at etablere en ny server og restore backuppen vil være så kostbare at de sagtens kan betale etablering og drift af en ekstra server.
Jeg er ikke ekspert i Windows 2003, og har ikke umiddelbart kunnet finde den oplagte måde at etablere et sådant system på. Hvordan gør man?
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
15. december 2005 - 21:40 #1
Jeg har udført sådan opgave med DObbelTake.

Det er et software hvor du har noget ala cluter.

Det virker på denne måde.

Du har 2 ens server med ans software på, og DobbelTake gø at din ekstra server har samme IP og hver 5min laver synk at filer på den server der er i drift.

Hvis server 1 gå ned tager din ekstra server over med samme Ip og funktioner DOG skal server være helt ens.

SBS2003 kan ikke køre cluster men Windows 2003 server kan.

Her er et link til software:

http://www.sunbelt-software.com/Double-Take.cfm

Der er en Dansk reseller.
Avatar billede leif Seniormester
15. december 2005 - 21:59 #2
Der skal faktisk Windows 2003 server enterprise for at kunne køre cluster !
Avatar billede jonasj Nybegynder
15. december 2005 - 22:25 #3
Double-Take ser ud til at være et ok forslag, men det kan godt være at softwarebudget-bukserne alligevel får svært ved at holde. Mon der er nogen, der har nogle idéer til noget der kræver software for mindre end 50000 kr.?
Avatar billede leif Seniormester
15. december 2005 - 22:35 #4
Det koster da ikke 50000,-, men kun 24000,-
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2005 - 23:02 #5
Jeg vil ikke anbefale DoubleTake til kritiske replikeringsenheder, da DoubleTake ikke understøtter replikering på blokniveau.
Desuden låser den ikke spejlet på den sekundære maskine, så man kan godt komme i en situation (hvis fx. den sekundære maskine crasher) at dit spejl er inkonsistent!

Tager vi et kig på hvordan DoubleTake overvåger - i dit tilfælde - MS SQL - så vil DoubleTake blot lave et hurtigt tjek om MS SQL kører eller ej.

Derimod bør du kigge på Veritas Cluster eller SteelEye LifeKeeper.
Jeg har arbejdet med alle 3 - og må sige de sidstnævnte er langt overlegne ift. DoubleTake. SteelEye LifeKeeper er endda lige blevet udnævnt som markedets bedste/hurtigste replikeringssoftware.
De laver begge to grundige tjeks af MS SQL - og har en form for proaktiv beskyttelse.

Hvad angår software versioner, kender jeg ikke SÅ meget til DoubleTake og Veritas til at kunne udtale mig - men LifeKeeper er nærmest altædende, så der vil du også kunne køre cluster på en SBS (hvilket jo er en markant besparelse i sig selv)

Tag et kig på deres side - www.veritas.com - www.steeleye.com
Avatar billede johnnymadsen Nybegynder
16. december 2005 - 07:19 #6
Leif det er naturligvis korrekt at WIndows 2003 cluster er Ent version :) min forglemmelse.

Newage det er også korrekt med MS SQL delen med DoubleTake men i jonasi er der ikke nævnt MS SQL og derfor er det andre produtkter også dem jeg ville vælge hvis det var MS SQL.

Med hensyn til software versioner er DoubleTake ganske god ligesom SteelEye LifeKeeper og Veritas.
Avatar billede jonasj Nybegynder
16. december 2005 - 07:31 #7
Leif: Double-Take koster lige under 20000 pr. licens. Man skal jo have to og en ekstra Windows 2003. I alt ca. 50000 + moms.
Avatar billede jonasj Nybegynder
16. december 2005 - 07:32 #8
Newage: Foreløbigt tak for svaret. Det lyder fornuftigt - kigger på det senere i dag.
Avatar billede jonasj Nybegynder
16. december 2005 - 17:46 #9
Newage: Veritas kan jeg ikke gennemskue hvor man får fat i, eller hvad prisniveauet er. Steeleye har jeg fundet en dansk forhandler af - NordicMind. De distribuerer tilsyneladende også deres software på medier af massivt guld... er endnu dyrere end DoubleTake.
Åbenbart er der tale om en opgave, der kræver software til priser langt uden for vores rækkevidde, men tak for svar og kommentarer alligevel.
Lukker og slukker her.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2005 - 17:56 #10
ok :)
Nu er jeg ikke helt klar over prisniveauet på SteelEye - men ved at både SteelEye og DoubleTake ligger den DEL under Veritas!
Men jeg tror nu ikke du finder noget software til redundans for under de 20-30.000/maskine, selvom det ikke lige er til jeres pengepung.

Man kunne også tænke lidt alternativt. Hvis I nu har 2 identiske maskiner (samme hardware) og så har hotswap harddiskskuffer. Så ved nedbrud vil I blot kunne hive skufferne ud, og tage dem over i den anden maskine og boote op.
Avatar billede jonasj Nybegynder
17. december 2005 - 09:40 #11
Jeg havde faktisk accepteret dit svar allerede i går, men må ha' gjort det forkert. Nu er det i hvert fald fortjent, for dét var da en god idé! Vil lige gennemtænke den helt i løbet af julen, men umiddelbart tror jeg det bliver løsningen. Strengt taget behøver det jo ikke være hot-swap. Vil nok "nøjes" med to identiske maskiner, den ene med en raid-0, den anden uden diske, men klar til at overtage arbejdet i tilfælde af hardwarefejl. Simpelt, faktisk - kunne åbenbart bare ikke selv komme på idéen. Tak!