Avatar billede fruut Nybegynder
15. december 2005 - 19:53 Der er 6 kommentarer

langsom process - ender i frysning

Hej,

Jeg har et problem med Mac OS X's indbyggede DVDafspiller, der pludselig går helt kold over at jeg putter en dvd ind og prøver at se den. Det går rigtigt langsomt, efter lidt tid kommer der en lyd (fra DVD'ens lydspor) og nogle grønne kasser på displayet, derefter er den bare fastfrosset. Problemet opstod enten efter jeg installerede www.patchburn.de eller efter installation af nogle widgets. patchburn er det eneste der lyder som en mulig årsag, så jeg prøvede at fjerne de settings programmet lavede og slette programmet, men dvdafspilleren er stadig langsom. Alt andet fungerer uden problemer.

Hvis nogen har haft samme problem ville lidt feedback være meget velkommen, på forhånd tak.
Avatar billede egonspock Seniormester
15. december 2005 - 21:12 #1
har du prøvet at afspille vha. VLC http://videolan.org ? den bruger en lidt anden teknik til afspilning og er f. eks. ligeglad med regionskoder. Man kunne også forestille sig en korrumperet præferencefil eller noget Cache, der var gået i stykker.
Avatar billede fruut Nybegynder
15. december 2005 - 21:29 #2
Det lyder meget sandsynligt med præferencefil og/eller cache... Jeg har ikke synderligt meget forstand på Mac, har du nogle idéer til hvordan man kan enten fjerne disse eller ordne dem? Tænkte noget lidt i stil med clean-up programmer til windows.

VLC har generelt lidt problemer... Med afspilning af DivX/XviD. Anyways, prøvede med DVD'en og der crashede VLC når man åbner dvd'en. Den kom med en fejlrapport, men den er alt for lang til at skrive her.
Avatar billede egonspock Seniormester
15. december 2005 - 21:38 #3
Checke præferencer: preferential treatment: http://homepage.mac.com/jonn8/as/html/pt.html
Slette Cache og generel oprydning (brug blot standard-parametre): Yasu: http://jimmitchelldesigns.com/yasu.html
Især den anden har jeg før set løse underlige problemer.
Avatar billede fruut Nybegynder
15. december 2005 - 22:41 #4
Tak for tippet. Den ser clean ud, men har muligvis fundet en årsag.. Jeg har installeret norton og ifølge andre mac folk er det rimelig skidt for en mac, det ødelægger simpelthen så mange ting. Problemet er at man ikke kan afinstallere det, så jeg sidder og googler lidt efter en install cleanup til mac :)
Avatar billede egonspock Seniormester
16. december 2005 - 01:31 #5
Norton er det værste du overhovedet kan gøre ved din Mac. Selv hvis du afinstallerer det med installationsjobbet, vil der være processer, der kører, tilbage, men det er et forsøg værd. Du skal nok have en rigtig hacker til at fjerne de sidste rester, men du kan evt. blot slå dem ihjel i aktivitetsoversigten, som du finder i hjælpefiler. Men de genstarter sig ved hver opstart indtil de bliver fjernet.
Avatar billede fruut Nybegynder
16. december 2005 - 16:47 #6
Man kan ikke afinstallere det med en "installer", så jeg har siddet og følget en manuel afinstallationsguide, men selvfølgelig er det ikke alle trin der KAN følges. Nogle filer findes simpelthen ikke, og nogle filer er ikke nævnt, men har nogenlunde fået lortet fjernet nu. Har tænkt mig at geninstallere os x om en uges tid, sgu' den eneste løsning ;)

Mange tak for kommentarene