Avatar billede alivedk Nybegynder
15. december 2005 - 19:34 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kodeord på mappe over netværk

Jeg står og mangler info på hvordan man sætter kodeord på en mappe for netværksbrugere..

Altså på mit private lan vil jeg gerne have nogle mapper beskyttet, således man kun kan få adgang til mapperne (ikke ændre, men simpelthen få lov til at se indholdet) ved at kende et kodeord.

Hvordan hulen?
Avatar billede zerocrash Nybegynder
18. december 2005 - 01:06 #1
Det gør du meget simpelt - går ud fra du kører XP.

Åbn Kontrolpanel -> Mappeindstillinger. Under fanebladet "Vis" er der en feature der hedder "Brug enkel fildeling - den er der et flueben ud for. Fjern fluebenet og tryk OK og luk vinduet samt kontrolpanel.

Nu åbner du en mappe ved at højreklikke på den mappe du vil dele med kodeord - vælger egenskaber og får nu en ekstra menu frem i fanebladene - der hedder Deling.
Herunder slår du deling af mappen til - og klikker på tilladelser.

Imens åbner du kontrolpanel - og brugerkonti - og opretter en bruger (fx. testbruger og et password hertil) og trykker ok. Så vender du tilbage til "tilladelser" og finder den bruger du har oprettet ved at klikke avanceret og klikke søg/find. Allernederst er de brugere du har fået oprettet på computeren - vælg den du har oprettet og tryk ok.

Den bruger er nu indsat som ENESTE adgang via netværket - vedkommende der skal bruge mappen skal så vide brugernavn og password - og så er det ellers bare at give ip'en til vedkommende. Men husk - det virker kun via LAN! IKKE over internet.
Avatar billede zerocrash Nybegynder
18. december 2005 - 01:08 #2
Og vil du give flere brugere adgang til samme mappe - opretter du bare brugernavne for hver bruger - eller 1 fællesbruger - og smider ind under "Tilladelser".
Sværere er det ikke...

Håber det var svar nok..
Avatar billede zerocrash Nybegynder
21. december 2005 - 08:17 #3
Jeg takker for point... :)

God jul!