Avatar billede greensworld Nybegynder
10. december 2005 - 14:06 Der er 13 kommentarer

beskadigede jpf filer fra digital kamera.

Jeg har købt et Sanyo Xaxti C5 kamera og er egentlig super glad for det - det har bare et lille problem - jeg har oplevet at sker det et eller andet med kamera'et og man bliver nødt til at slukke for det (det låser eller andet) bliver de biller og film man tager efterfølgende korrupte - når man tager billedet kan man godt se det på kameraet, så man opdager ikke at det er noget galt. Når man så overfører dem til pc'en har de ikke nogen pixel størrelse og man kan ikke åbne dem. De fylder stadig det samme, så umiddelbart vil jeg tro at al infomationen stadig ligger der korrekt, men at de lige skal "hjælpes" på vej igen.

Er der nogen der kan hjælpe, det er jo super træls at miste de billeder man lige har taget (data recovery er ikke løsningen, da billederne ikke er væk)...

I stifinderen på de billeder der stadig virker kan jeg se pixel størrelsen under dimensioner...det kan jeg ikke på dem om ikke virker.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. december 2005 - 14:10 #1
Selvom du ikke mener at skulle denne vej, vil jeg alligevel anbefale dig at kigger her:
Der findes to ....gratis...programmer som måske kan redde original-filerne.
File Recovery:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm
og Smart Recovery:
http://www.pcinspector.de/smart_media_recovery/dk/welcome.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. december 2005 - 14:13 #2
Hvis det var mig der havde det kamera ville jeg hurtigs muligt returnere det og få et nyt under garanti.
Avatar billede greensworld Nybegynder
10. december 2005 - 14:30 #3
Jeg har heldigvis købt det i Hong Kong via Ebay, men derfor kan jeg vel stadig sende det retur og få et nyt.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. december 2005 - 14:35 #4
øhhhh de europæiske garanti/reklamationsregler er altså ikke bare nyt, det er reparation flere gange, og først når dette opgives så ombytning.

...men det redder jo ikke de optagne billeder!
Avatar billede greensworld Nybegynder
10. december 2005 - 14:38 #5
Jeg kontakter Sanyo og hører hvad jeg skal gøre - i første omgang prøver jeg lige pc recovery...
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. december 2005 - 14:44 #6
rigtig god idé !
Avatar billede greensworld Nybegynder
10. december 2005 - 14:45 #7
Nogen der ved hvordan jeg kan kontakte Sanyo - kan kun finde en amerikansk support side...
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. december 2005 - 15:16 #9
nej, det hjælper ikke på de ødelagte billeder, derfor skal du da ha' et kamera der kan tage rigtige billeder.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. december 2005 - 15:22 #10
hvilket format er det? JPF kender jeg ikke, men du mener nok JPG
Avatar billede greensworld Nybegynder
10. december 2005 - 15:39 #11
Det er selvfølgelig JPG - og file recovery hjælper desværre ikke.

Billederne er jo ikke væk - men hvis jeg eksempelvis prøver at åbne billedet i photoshop kommer den op og sige at den ikke kan åbnes fordi der er fundet en Unknown eller invalid JPEG marker type! Det mystiske er jo at når man tager billederne sagtens kan se dem igen, via skærmen, det er først når de kommer på "pc'en" problemet opstår.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. december 2005 - 15:55 #12
Blot for at være sikker ...du har set det er to forskellige programmer, og netop et problem som dit, løste Smart Recovery for et af mine kollegaer fornydeligt ...ikke samme kamera forstås, men alligevel.
Avatar billede greensworld Nybegynder
10. december 2005 - 15:56 #13
ok - jeg prøver lige smart recovery.