Avatar billede sebas Nybegynder
06. december 2005 - 13:25 Der er 9 kommentarer

KÆMPE PROBLEM: Hvor er mine mails?

Jeg er har et kæmpe problem, som jeg ikke ved hvordan jeg skal løse.

Jeg har på arbejde en Exchange 2003 server med Windows 2003 styresystem. Så vidt jeg kan se er alle de service packs som forefindes installeret.

Derudover har jeg GFI mail essentials (version 10.0) installeret for at fange spam mails.

Der bliver sendt nogle mails fra forskellige mailadresse jeg simpelhen ikke modtager. GFI er sat op til at tage fat i alt hvad den mener er spam og sende til en bestemt mailadresse.

Alligevel er der mails fra en håndfuld mailadresser der går tabt og jeg fatter simpelthen ikke hvor de forsvinder hen.

Jeg håber meget på hjælp for det er et kæmpe problem.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. december 2005 - 13:34 #1
Det er meget svært at sige noget klogt om når man ikke har fat i systemet. Det kunne være at ip adresserne fra de hosts du ikke modtager blokkeres et eller andet sted f.eks. hos den der hoster din server
Avatar billede sebas Nybegynder
06. december 2005 - 13:36 #2
Serveren står her i huset og jeg har ikke sat den til at blokere bestemte IP adresser. Jeg er derudover den eneste som administrerer serveren.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. december 2005 - 13:42 #3
har du konstateret at mailsne ankommer til din server. (jeg er nu igang med salami/udelukkelsesmetoden).

Hvis du f.eks. opsætter en sniffer maskine på ydersiden af din server og får en af dem hvis mails du ikke får til at sende en mail, så vil du kunne konstaterer om mailen ankommer til din server og hvis deh gør så ved du at problemet ligger fra serverens netkort og indaf.
Avatar billede sebas Nybegynder
06. december 2005 - 13:53 #4
Nej, jeg har ikke kunne konstateret udover der er lidt for mange som har ringet for at rykke for et svar.

De mails vi modtager ankommer i første omgang hos TDC som spam- og virusfiltrerer dem. Hertil når de manglende mails også. Herefter lander de på vores egen Exchange server. Jeg kan se i loggen i GFI at den ikke når at se de mails jeg mangler.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. december 2005 - 13:59 #5
Ved du med sikkerhed at TDC ikke blokkerer dem. Jeg har været ude for at en IP adresse blev blokkeret fordi den tidligere havde været brugt til spam, hvilket gik ud over en den danske mailkonti, der nu brugte denne IP adresse. Du er nødt til at vide hvornår mailen forsvinder for at kunne finde ud af om problemet er TDC, din router, dit net, din exchange server eller GFI
Avatar billede sebas Nybegynder
06. december 2005 - 14:10 #6
Jeg er ret så sikker på at det enten er Exchange eller GFI som tager de mails. TDC har jeg tjekket og de andre ting er også fejlfrie.

GFI er jeg også tilbøjelig til at frikende efter at have set programmet efter i sømmene, så der er næsten kun Exchange tilbage.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. december 2005 - 14:17 #7
Så skyder jeg lidt fra hoften:

- Er der danske bogstaver i mailadresserne på de mails der forsvinder.
- Har du sat nogen former for IP filtrering på netkortene.
- Har du mulighed for at lave et forsøg hvor du disabler GFI, får sendt en mail du ved ikke virker og en mail du ved virker, hvorefter du enabler GFI igen.
- Har din exchangeserver kørt længe og har du lavet offline defragmentering på den nogen sinde.
- Er du sikker på at de mails der skulle være blevet afsendt er mindre end 10 Mb og derfor ikke er blivet blokkeret ved afsenderen
Avatar billede sebas Nybegynder
06. december 2005 - 16:24 #8
Svar:

Er der danske bogstaver i mailadresserne på de mails der forsvinder.
Nej

Har du sat nogen former for IP filtrering på netkortene.
Nej

Har du mulighed for at lave et forsøg hvor du disabler GFI, får sendt en mail du ved ikke virker og en mail du ved virker, hvorefter du enabler GFI igen.
Hvordan enabler man GFI?

Har din exchangeserver kørt længe og har du lavet offline defragmentering på den nogen sinde.
Nej, den har kørt siden marts/april 2004

Er du sikker på at de mails der skulle være blevet afsendt er mindre end 10 Mb og derfor ikke er blivet blokkeret ved afsenderen
Ja, de fylder nærmest ingenting og har heller ingen billeder eller andet vedhæftet med.
Avatar billede sebas Nybegynder
06. december 2005 - 16:30 #9
Hov, jeg mente selvfølge at spørge hvorden DISABLER man GFI (uden at afinstallere den)?