Avatar billede andreas_froland Nybegynder
02. december 2005 - 15:58 Der er 4 kommentarer

Bluetooth Headset til PC (Skype, m.v.) Svar til flere!

Bluetooth Headset til PC (Skype, m.v.) Svar til flere....

Der kommer løbende spørgsmål i dette forum til hvorledes man kan få sit Bluetooth headset til at virke sammen med sin PC, f.eks. til Skype, IP telefoni, lytte til musik, m.v.

Tillad mig endnu engang at forsøge at besvarer alle disse spørgsmål, og forklarer hvorfor det kan virke lidt besværlig at få det til at virke.

1) Bluetooth er en universel kortrækkende trådløs teknologi som bl.a. KAN understøtte overførsel af lyd, men det er IKKE et krav for at blive Bluetooth ”godkendt” at producenten understøtter lyd overførsel.

2) Lyd overførsel i Bluetooth er kendt som hhv. Headset og Handsfree profile, samt AV2DP (Stereo lyd kvalitet, dog kun i Bluetooth version 1.2 med AV2DP Profil)

3) Når du køber en mobil telefon forventer du selvfølgelig at den understøtter lyd overførsel til et headset eller bil monterings kit (handsfree), og det gør stort set alle mobil telefoner i dag, dog undtaget Microsoft baseret Windows mobile telefoner, som kun understøtter lyd overførsel til headset og ikke til handsfree installationer (dette er dog forbedret  i version 5.0 af Windows Mobile)

4) Hvis du ønsker at få dit Bluetooth headset til at virke med din PC, til f.eks. Hype, - sorry Skype, forudsætter dette at din Bluetooth Stack (Bluetooth manager) på din PC understøtter enten Headset Audio Gateway, Handsfree Audio Gateway eller AV2DP.

Hvem og hvilke USB devices understøtter så Headset og Heandsfree Audio Gateway ???

Din Bluetooth hardware (USB dongle, eller indbygget Bluetooth adapter) understøtter med 99% sikkerhed Voice, men for at overfører lyden til PC’en er der behov for at din Bluetooth stack (Bluetooth manager) også understøtter Voice, (for slet ikke at tale om Stereo lyd) Bluetooth manageren medfølger som regel USB adapteren og er vital for at få lyd overførsel til at virke!

Sammen med din Bluetooth adapter eller indbyggede Bluetooth adapter medfølger en Bluetooth manager / Stack det er denne der bestemmer om lyd overførsel er understøttet. Der findes talrige Bluetooth stack’s i markedet, men for mig, som professionel bruger er det meget væsentligt at jeg kan dowloade en ny version af driverne fra producentens hjemmeside hvis jeg måtte ønske at gøre dette, hvilket reducerer antallet at reelle drivere til 4:

1) Widcomm (Broadcom)
Medfølger normalt Bluetooth USB kvalitets adaptere, ikke de billigste men de virker !
Normalt med mulighed for update af driverne (f.eks. AnyCom)
Understøtter Headset Profile Audio Gateway, dvs. at PC’en virker ligesom en mobile telefon til headsettet. Widcomm stacken benyttes af bl.a. IBM, HP, Dell m.fl

2) Toshiba
Virker også med lyd overførsel, indbygget i Acer PC’er med flere. Medfølger nogle Bluetooth USB adaptere.

3) IVT / BlueSoali
Ikke verdens fedeste stack efter min personlige mening, mærkeligt ”ikke Windows like” bruger interface, burde dog understøtte lyd overførsel til PC, men jeg har ikke gode erfaringer dermed. Medfølger desværre rigtig mange ”billige” Bluetooth adaptere, - suk!. Sjældent muligt for at opdaterer driverne fra USB producentens hjemmeside.

4) Microsoft XP-SP2
XP Service Pack 2 har indbygget Bluetooth support, men ikke for lyd overførsel.

Alt i alt skal du altså have en Widcomm (Broadcom) stack eller en Toshiba stack på din PC for at få lyd overførsel til at virke til din PC.

Hvorfor bruger jeg så tid på at besvarer dette og andre spørgsmål ?

Jeg arbejder selv med Bluetooth teknologien dagligt, både i form af vores eget Mobil telefon – PC integrations produkt www.mobilecti.dk, men også som underviser i Bluetooth teknologien, på IDG’s Bluetooth kurser, og jeg har arbejdet med Bluetooth side slutningen af 90’erne.

God fornøjelse med Bluetooth teknologien

/Andreas
Avatar billede huset Praktikant
02. december 2005 - 17:13 #1
Hvorfor ikke bruge artikel funtionen til dette?
Avatar billede andreas_froland Nybegynder
02. december 2005 - 17:22 #2
Fordi jeg ikke kunne få det til at virke sidste gang jeg prøvede...
men ellers har du helt ret, og du må meget gerne flytte den til en artikel.

/Andreas
Avatar billede huset Praktikant
02. december 2005 - 17:24 #3
Kan jeg ikke gøre. Du kan lukke denne selv og oprette den i artikel delen.

Kontakt lige mig på areox@dam.mail.dk
Avatar billede huset Praktikant
26. december 2005 - 09:47 #4
Mon det er på tide du  lukker tråden!