Avatar billede calcio_x Nybegynder
25. november 2005 - 17:35 Der er 1 kommentar

Fjerne hyperlink automatisk efter tidspunkt?

Hej.

Jeg vil gerne vide hvordan man fjerne et hyperlink efter et bestemt tidspunkt. Eks.:

På en alm. html-side har jeg følgende hyperlink: "Der var engang...". Dette hyperlink linker til en artikkel.
Lørdag den 26. nov. 2005 kl.15:00 vil jeg ikke have dette link på min hjemmeside mere. Dvs. linket skal automatisk forsvinde efter dette tidspunkt, i stedet for at jeg selv skal fjerne det.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
26. november 2005 - 15:15 #1
Hvis du genererer dine artikler via serverside kunne du jo også få dit serverside-sprog (php/asp for eksempel) til at udskrive linket alt efter hvad tidspunktet er.

Muligheden er der naturligvis også for javascript, fx:
<script type="text/javascript">
  var fjernTid = new Date(2005,10,26,15,0);
  window.onload = function() {
      var now = new Date();
      if (now >= fjernTid) {
          document.getElementById("link").style.display = "none";
      }
</script>

<a href="#" id="link">Der var engang...</a>

Læg mærke til, at den først checker og evt. fjerner linket _efter_ siden er loadet, hvilket betyder den måske vil være synlig for brugeren i et stykke tid. Dette kunne naturligvis ordnes ved at udskrive linket med javascript (via document.write) alt efter om tidspunktet var overskredet eller ej. Jeg er bare ikke så vild med den metode, da folk uden javascript ikke vil få glæde af linket. Det er så her et serverside-sprog ville komme til gode, men det bestemmer du jo selv :-)