Avatar billede straeller Nybegynder
23. november 2005 - 14:11 Der er 13 kommentarer

Grafikkort bliver for varmt

Her de sidste par dage har jeg oplevet at mit grafikkort stiger til omkring 60-70 grader når jeg kører meget krævende programmer (eksmepelvis Guildwars).
Normalt kommer den ellers ikke over de 30-35 grader.
Når den så bliver alt for varm flimrer billedet lidt hvorefter jeg får en besked om at indstillingerne for grafikken er nulstillet fordi noget ikke reagere på driveren til grafikkortet. Jeg kan ikke helt huske det og har glemt at skrive det ned, men skriver det herind næste gang det sker.
Når jeg bare sidder og er på internettet el.lign. er den nede på sin normale temp., men så snart den bliver brugt stiger den meget hurtigt.
Nogen forslag? :s
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. november 2005 - 14:37 #1
du kan købe nogle såkaldte VGA kølere, men de skal passe til det rigtige kort...
Hvilket kort har du ?
Avatar billede straeller Nybegynder
23. november 2005 - 15:11 #2
radeon 9600
men er der ikke en anden løsning? eftersom det først lige er begyndt må der da være sket et eller andet som forhåbentligt kan rettes, eller hva?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. november 2005 - 15:25 #3
jo det skulle man tro, men hvis du ikke har pillet ved noget, lyder det mærkeligt...
her er den ellers: http://pcfocus.dk/shop/default.asp?ProductID=4765
Avatar billede c-holst Novice
23. november 2005 - 15:33 #4
Det kunne jo også være, at du er kommet til et punkt hvor opløsing og detaljegrad presser kortet til det yderste. Hvad sker der hvis disse slækkes?

Er kortet ved at være "slidt" har jeg lidt erfaring med underclocking. Bare en lille smule

bedre airflow omkring kortet. sæt en blæser til at ventilere det
Avatar billede straeller Nybegynder
23. november 2005 - 16:04 #5
Nej, jeg har nemlig ikke pillet ved noget. Jeg formaterede min computer for noget tid siden (omkring 2 uger), men det er først her i går og i dag at den har gjort det.
Og jeg har også en blæser på det.
Kortet er kun 1½ år gammelt så det burde ikke være slidt og jeg kører med de samme indstillinger (opløsning osv.) som jeg har gjort i de 1½ år jeg har haft min computer.
Avatar billede straeller Nybegynder
23. november 2005 - 16:06 #6
kom lige i tanke om: kan noget software gå ind og få kortet til at arbejde mere end nødvendigt? noget virus-agtigt noget som eventuelt kan være kommet med ved et download?
Avatar billede straeller Nybegynder
23. november 2005 - 17:09 #7
okay, nu har jeg ændret mit tema tilbage til det originale xp tema og det samme med den nye logon skærm jeg havde lagt ind for at se om det gør nogen forskel. Det er det eneste jeg kan komme i tanke om at have lavet i løbet af de sidste 4-5 dage. Jeg er også ved at køre en eller anden kaspersky-scanner-ting (:s) for en sikkerheds skyld. skriver herinde så snart jeg finder ud af om noget af det har virket
Avatar billede straeller Nybegynder
23. november 2005 - 18:44 #8
det gjorde heller ingen forskel. Er jeg virkelig nødt til at skulle ud at købe et nyt grafikkort eller en blæser til det? :(
Avatar billede egr_sli Nybegynder
23. november 2005 - 19:05 #9
jaeh det er desværre den eneste løsning jeg kan se ;(
Avatar billede c-holst Novice
23. november 2005 - 19:22 #10
prøv en rengøring af blæser/profilen

prøv at underclocke kortet, skal vi sige 5% kan forlænge livet, hvis det er her den halter
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1590&page=19
eller med rivatuner
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

lavere opløsning og detaljegrad med mere i spillene
kør med 16 bit farver

mere luft op forbi kortet med ekstra blæser
åben siden af kabinettet

måske kan du slå nogle features fra/sænke nogle af dem i driveren(ved ikke helt om det betyder noget, men tænker at de måske trækker meget på kortet)

vil nu i øvrigt gerne se den fejlmeddelse, hvis det er noget med vpu recovery
Avatar billede straeller Nybegynder
23. november 2005 - 19:54 #11
Jeg lægger fejlmeddelelsen herind næste gang den kommer frem, men kan ikke huske hvad der står i den lige nu.
Kan prøve, men jeg tror ikke at det at sænke grafikindstillingerne i spillet hjælper noget. Selv når computeren står på 'screensaver' kommer grafikkortet op på 48-50 grader. :s
Avatar billede straeller Nybegynder
23. november 2005 - 20:06 #12
Jeg var lige inde og kigge på det og jeg er ret sikker på at den fejlmeddelelse er fra vpu recovery. Det har jeg så slået fra for at undgå at fi minimeret alt midt i et spil el.lign, men det ændrer jo stadig ikke på at mit kort bliver meget varmt.
Avatar billede straeller Nybegynder
30. november 2005 - 17:14 #13
http://img479.imageshack.us/my.php?image=vpurecoveryfejlmeddelelse0be.png
ja, det er vpurecovery. Jeg var nødt til at slå det til igen fordi min computer opførte sig endnu mærkeligere uden