Avatar billede mattail Nybegynder
19. november 2005 - 15:28 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Kopiering af drev c: med norton ghost

Hej med jer!
Jeg har en harddisk der er delt op i 2 partitioner drev c og d.
Jeg vil gerne formater mit c drev idet drevet er blevet lidt langsommere på det sidste. Jeg vil gerne kopier eller lave et image af c drevet på en usb hardisk, derefter formater c drevet og geninstaller drevet fra usb harddisken, jeg har tænkt mig at gøre det med norton ghost 9, mit spørgsmål er så om min windows kommer til at virke som den skal efter jeg har genoprettet den fra et image eller er det bedre at geninstallere windows på normalvis fra windows cd'en?

Meningen med at kopiere c drevet er jo at jeg så er fri for at geninstallere alle programmerne.

Håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
19. november 2005 - 15:32 #1
Nu benytter jeg northern 2003 og har kun gode erfaringer med programmet. Om du geninstallerer windows eller benytter et image gør ingen forskel. Og ja du har helt ret, du slipper jo for at geninstallere alt hvad der hedder opdateringer og programmer, så længe disse lægger på dit c-drev.
Avatar billede jeanette18 Nybegynder
19. november 2005 - 15:32 #2
northern 2003 = northern ghost 2003.
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 15:41 #3
du vinder jo ikke noget ved at formatere først og derefter at genindstallere dit langsomme windows fra et image eller en kopi. Hvis den skal blive lidt hurtigere igen, er du nok nødt til at genindstallere forefra.
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 15:44 #4
alternativt kunne du jo prøve at slette alt offline indhold, fjerne spyware, slette temp filerne og defragmentere... det kunne jo være det hjælp
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 15:50 #5
jeg har selv gjort følgende:
1. indrettet et windows med alle drivere, nødvendige programmer og opgraderinger, e-mail konti, banknøgler osv..
2. sørget for at min dokumentmappe og e-mails bliver gemt på en anden partition, kun til data.
3. indrettet en partition på disk no.2 som fat32
4. lavet et ghost image og lagt på fat32 partitionen.

Når mit windows dør, ghoster jeg tilbage og er kørende :)
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2005 - 16:24 #6
Helt enig med ebe, dit projekt er dømt til at mislykkes. Det eneste fornuftige er at formatere det drev og installere forfra til din maskine kører som du ønsker og derefter tage et image. Eller også få renset den godt igennem til den kører fornuftigt. Du får intet ud af at tage et image af et system som ikke kører godt.

Som ebe gemmer jeg også alt mit materiale på en partition for sig selv, så det ikke bliver overskrevet med det gamle på imaget. Jeg mener dog at det bedste er at gemme image og andet backup på en harddisk for sig selv, evt. en billig eller brugt mindre disk. Så smutter det ikke hvis den primære harddisk ryger helt.

Det med usb harddisken er jeg ikke sikker på virker, jeg ville i hvert fald teste det først. Ghost imaget skal nemlig helst hentes mens du er bootet op på en dos cd eller diskette, medmindre du har lavet en boot cd med Ghost. Min computer kan ikke tilgå usb fra den tilstand, måske din kan, men jeg ville altså afprøve det først for ikke at stå med skægget i postkassen når det endelig er gået galt*S*
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 16:35 #7
...lol...  enig spinoza, jeg har også alle data på mindst to fysiske diske, det meste endda kopieret over på en tredie disk på en anden maskine!
Avatar billede mattail Nybegynder
19. november 2005 - 16:48 #8
Min windows installation fejler ikke noget det er min hdd der er blevet langsommere, ved almindelig "slidtage" som med tiden opstår, derfor formateringen... Jeg mener at norton ghost kun laver et image af ens data og ikke dårlige sektorer "bad sectors" hvis disse findes, jeg har forresten en 160 Gb SATA hardisk det glemte jeg vist at nævne men det burde ikke betyde noget og tror forresten godt det kan lad sig gøre at at installere image'et fra usb hd'en.
Men i mener at en formatering og nye windows installation er bedst hvis jeg forstår jer ret spinoza og ebe?

Takker jer forresten for de super hurtige svar!
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 17:13 #9
jeg har aldrig hørt om at en hd bliver langsommere med alderen. hvis du har dårlige sektorer, og der skulle ligge programstumper på dem, går windows i blå, vil jeg mene. når jeg har haft dårlige sektorer, er min hd død hurtig efter hver gang.... så var det slitage, og der kunne ikke gøres andet end at isolere sektorerne, men der kom bare nye..
hvordan har du fundet ud af at det er hd som er blevet langsommere, og ikke windoooze?
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2005 - 17:15 #10
Jamen det er jo en helt anden sag, jeg har i hvert fald misforstået dig *S*

Jeg ville nok selv vælge at formattere om igen under alle omstændigheder, men har du en fint kørende installation kan du naturligvis prøve, det tager jo kun ca. et par timer ialt afhængig af hardware naturligvis. Du burde uden de store problemer kunne lave et image  og føre det over på den nye disk, men du skal nok bruge den gamle disk som mellemstation da Ghost skal køre et sted fra (medmindre du laver en bootdisk med Ghost på)

Husk at formattere den nye disk i samme format som den gamle, ellers kan det godt give problemer. Størelsen af partitionerne skulle ikke betyde noget, men der skal naturligvis være plads nok *S*
Avatar billede ebe Praktikant
19. november 2005 - 17:18 #11
hvis du er i tvivl om dens tilstand,kan du højreklikke på drevet, vælg egenskaber, så no. to faneblad (tools) og undersøg drevet. sæt hak i "undersøg for dårlige sektorer"
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2005 - 17:28 #12
Har harddisken dårlige sektorer er der faktisk også en pæn risiko for at Ghost Imaget ikke virker, men Ghost vil som regel advare dig mens Imaget laves og foreslå at du kører scandisk.
Avatar billede hcma Novice
19. november 2005 - 18:41 #13
hd'en bliver ikke langsommere med alderen, derimod kan systemet bliver langsommere ;o)
Hvis hd'en bliver "langsommere" er det tegn på dårlige sektorer = defekt hd og så er det med at få den skiftet ud.
Man tager IKKE et ghost af et langsomt/ustabilt system (alle dårligdommene bliver jo så lagt ind igen)
Så er enig med alle andre: få taget back-up af alt det du ikke vil miste. Kør en ny hd ind og når den så er oppe at stå og kører perfekt med de ting du nu vil have dering, laver du et Ghost, så du til enhver tid kan genoprette et "perfekt system"
Avatar billede mattail Nybegynder
20. november 2005 - 12:42 #14
Jeg takker for svarene, jeg vil formatere mit c drev og geninstaller windows, jeg har alle programmerne på d: drevet så det skulle ikke tage så langt tid at genoprette mit system.

Spinoza og ebe, jeg synes i skal have pointene da i har været meget aktive, kan man fordele dem og hvordan?

Ja jeg er jo nye her:-)
Avatar billede hcma Novice
20. november 2005 - 13:17 #15
du venter på at spinoza og ebe hver lægger et svar, som du så efterfølgende kan acceptere.
Avatar billede hcma Novice
20. november 2005 - 13:20 #16
mattail >>  velkommen tilbage til Eksperten.dk  (kan se at du er logget ind med et spørsmål første gang i sept. 2003, og det spørgsmål står stadig åbent. kan du ikke se på det og få det lukket ?)
http://exp.dk/list.phtml?spm_creator=mattail&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

Og du bør også lige læse denne side om Eksperten.dk. (der står bl.a. noget om behandling af svar) http://expfaq.1go.dk/
Avatar billede ebe Praktikant
20. november 2005 - 13:32 #17
svar :)
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2005 - 17:15 #18
Jeg er sikker på du bliver glad for den beslutning.
Køber du en ny disk kan du så ligge det image du naturligvis laver lige efter installationen derover senere, og bruge den gamle disk som backup, så er du da ret godt kørende :-)
Avatar billede ebe Praktikant
20. november 2005 - 22:13 #19
takker, sku´ der være mere bare skriv :)