Avatar billede pepo Nybegynder
16. november 2005 - 20:04 Der er 1 kommentar

SATA hardisk problem

Jeg har en SATA disk, som jeg ikke kan få adgang til. Der er vigtig data på den!

Jeg har anskaffet en anden SATA diske, som jeg nu kører maskinen fra. Jeg vil derfor gerne køre div. hjælpeprogrammer på den defekte disk i håb om at redde data. Sætter jeg i den anden kanal på kortet starter computeren ikke op. Det hjælper tilsyneladende ikke at forsøge at bytte om på startrækkefølgen.

Jeg kan derfor slet ikke få adgang til at læse på disken. Og så nytter det ikke at skaffe div. analyseværktøjer.

DERFOR: Er der nogen måde hvorpå jeg kan "snyde" disken og hugge mig ind på den?
Avatar billede isojumper Nybegynder
18. november 2005 - 11:46 #1
Installer Windows på en alm. ide disk, og indstil bios til specifikt at boote op på denne.
Når du efterfølgende sætter dine SATA diske til, vil Windows ikke under opstarten lede efter bootrecords på disse, og du vil kunne få adgang til dine data. Dog vil du ikke kunne gå ind i mappen "dokumenter", eller hente dine mails i Outlook Express, hvis denne tidligere Windows-installation har anvendt brugernavn og adgangskode.