Avatar billede sgtflint Nybegynder
14. november 2005 - 11:00 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

windows/system32/config/system mangler

Jeg har det problem, at når jeg tænder computeren bliver jeg mødt af en sort skærm, der fortæller, at følgende fil mangler eller er beskadiget:
windows/system32/config/system
Den eneste måde (som jeg kender til) hvorpå jeg kan komme uden om dette problem er ved at genindstallere windows, men da samme problem dukker op igen efter 3-5 dage er det jo ikke nogen holdbar situation.. Første gang dette skete var for ca. 1½ år siden og efter en 8-9 genindstalleringer lånte jeg en vens version af windows og genindstallerede med denne version. Dette vrikede indtil for nyligt, hvor jeg igen blev mødt af den velkendte sorte skærm. Jeg har prøvet at skrifte harddisk og prøvet forskellige antivirus programmer og firewalls og også forskellige windows versioner uden at dette har hjulpet. JEg har alle gange kørt med fuldt opdateret windows (SP2 osv)
En søgning på nettet gav en masse hits fra folk med samme problem og en masse forskellgie forklaringer på problemet, men ikke noget egentydigt svar eller en løsning, jeg håber at der er en der kender til dette problem og måske endda også en løsning, for ellers må jeg bide i det syre æble og købe en ny omputer, hvilket jeg egentligt ikke har råd til.

jeg har set at dette problem har været op og vende et par gange før her inde, men de løsningsforslag der er blevet stillet har jeg ikke kunnet få til at virke, og så vidt jeg kan se er de allesammen bare midlertidige løsninger, jeg kunne godt tænke mig at vide hvad årsagen til probelmet er, og hvordan jeg kan undgå at det kommer igen, evt uden at skulle købe en ny cumputer.
Avatar billede levithan Nybegynder
14. november 2005 - 11:10 #1
Jeg har selv oplevet problemet nogle gange. i mine tilfælde skyldes det defekt harddisk, dvs at den var slidt op, eller fik dårlige sektore og ofte ramte styresystemet som du selv omlever.

Du kan gøre 2 ting.

1. sætte XP cdrommen i og køre en repair. Vejledningn ligger evt her http://www.eksperten.dk/spm/386903

2. Sætte en anden harddisk (du ved virker og er uden fejl) til og installere XP på den og se tingne an i en uges tid.
Avatar billede sgtflint Nybegynder
14. november 2005 - 11:14 #2
1. har jeg prøvet uden held, men det er vel også kun en midlertidig løsning? det samem kan vel ske igen en uge senere og så er jeg ligevidt

2. har jeg prøvet, gav samme problem efter ca. 3 dage
Avatar billede levithan Nybegynder
14. november 2005 - 11:40 #3
jeg kom til at tænke på har dit system det forvarmt? er dine harddiske meget varme, bruger du køling osv?
Avatar billede sgtflint Nybegynder
14. november 2005 - 11:46 #4
har køler på mit bundkort og jeg overclocker ikke (hedder det ikke det?) har ikke fornemmelse af at det er problemet, men jeg har så helelr ingen ide om hvad det skyldes :) Computeren er tændt en hel del
Avatar billede off-line Nybegynder
14. november 2005 - 11:48 #5
En mulighed er, at SP2 giver problemer. Det har den gjort hos mange, selv om
problemerne er af forskellig art. Problemer som skyldes SP2 kan undgås ved, at
lave en såkaldt "slipstreamed XPCD" Det vil sige, en windows med indbygget SP2.
Det tar lidt tid, men er ikke svært:  http://www.dailyrush.dk/features/guides/871/
Avatar billede hcma Novice
14. november 2005 - 12:06 #6
det skulle være rimeligt let at fixe ved at kopiere et par filer
http://www.hcma.dk/tips11to20.htm#no19
Avatar billede hcma Novice
14. november 2005 - 12:06 #7
skulle have været et svar
Avatar billede haverslev Novice
14. november 2005 - 12:13 #8
Avatar billede sgtflint Nybegynder
14. november 2005 - 12:14 #9
tak for løsningsmulighederne, men da jeg har genindstalleret windwos, leder jeg mere efter hvad problemet skyldes, og hvordan jeg undgår det opstår igen, end hvordan jeg reder windows når først skaden er sket
Avatar billede hcma Novice
14. november 2005 - 12:17 #10
tag et kig på mit link, der er også forklaring/løsning o.s.v.
Avatar billede sgtflint Nybegynder
14. november 2005 - 12:21 #11
jeg kan kun se det med at hvis det er system.exe skyldes det en virus, men den besked får jeg ikke
Avatar billede hcma Novice
14. november 2005 - 12:23 #12
problemet skyldes at dit Register er blevet ødelagt og det kan skyldes uhyggelig mange ting uden at du er skyld i det. (strømsvigt, defekt sektor på din HD, koldstart osv. osv.) Du kan ikke rigtigt gøre noget for at undgå det, bare krydse fingre og håbe.
Avatar billede sgtflint Nybegynder
14. november 2005 - 12:26 #13
er det så ikke lidt underligt at det sker hver gang efter en max en uge? er der virkeligt ikke noget at gøre andet end at reparere skaden hver gang?
Avatar billede hcma Novice
14. november 2005 - 12:26 #14
Det er en kendt og almindelig fejl, som pludselig og uden tilsyneladende årsag kan opstå (ellers havde MS jo nok ikke beskrevet problemet samt løsning i en artikel)
Måske kan din logfil give dig et fingerpeg, selv om jeg tvivler.
Avatar billede sgtflint Nybegynder
14. november 2005 - 12:29 #15
det er jo ikke til at leve med, men sådan er windows vel, så vil jeg da overveje at købe en Mac
Avatar billede levithan Nybegynder
14. november 2005 - 13:02 #16
har du overvejet at prøve windows 2000 istedet for.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. november 2005 - 13:14 #17
Så kan du jo få en ny registreringsdatabase efter denne kendte metode:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Hvis du vil bruge lidt penge, så lav et image af din C partition, når den kører
godt nok. Så får du på et øjeblik en køreklar windows. Programmet hedder
Acronis "True image"    www.acronis.com
Avatar billede sgtflint Nybegynder
08. december 2005 - 14:00 #18
så er den gal igen, efter lidt under en måned gik computeren ned igen. Jwg brugte den anvisning som hcma_catbody havde givet, og mod alt forventning lykkedes det at starte op i windows! men alle driverne var væk og ingen programmer virker. Hvis jeg forsøger at indstallere/afindstallere et program får jeg at vide at windows indstaller ikke er til stede. når jeg starter op kommer der en fejlmeddelse om at en SCSI driver mangler. Så hvad gør jeg nu? for reelt står jeg nu med en computer der kun kan gå på nettet, og selv det kører skdit :'(
Avatar billede hcma Novice
08. december 2005 - 14:07 #19
ang. Windows Installer:  http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no21
Avatar billede hcma Novice
08. december 2005 - 14:09 #20
eller prøv at lave en Repair: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede sgtflint Nybegynder
08. december 2005 - 14:59 #21
det ser ud til at det hjalp at køre en repair, så det nu kun er MS Office, Norton og min printer der skal genindstalleres. Jeg takker endnu en gang for hjælpen (hurtig service endda :)
Avatar billede hcma Novice
08. december 2005 - 15:38 #22
:o)
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2005 - 15:47 #23
hcma catbody - du har overset min kommentar 14/11-2005 13:14:09
Men det er jo hvad der sker.
Avatar billede hcma Novice
08. december 2005 - 15:51 #24
godfred >>  jeg havde ikke overset den, men satte den ind igen, da det efterhånden er lang tid siden (14/11-2005) og ville være sikker på at sgtflint blev opmærksom på muligheden.
jeg burde nok have henvist til din kommentar - sorry
Avatar billede off-line Nybegynder
08. december 2005 - 15:53 #25
Alt i orden!