12. november 2005 - 16:09Der er
19 kommentarer og 2 løsninger
Krav til systemsetup som kører med SLI
Hey
Jeg har erhvervet mig et ekstra 7800gtx så jeg kører med SLI nu. Men jeg synes ikke min performance stiger så meget igen, så mit spørgsmål går ud på hvad der evt kan trække ned.
jeg har kørt med et kort i lang tid jo. jeg har testet lidt i 3dmark 05 og det er ikke den helt vilde forøgelse der er. hvorfor bruger den ikke alle rammoduler?
Når kortet er i Compatibility Mode benyttes kun det ene grafikkort, og ofte vil selve ydelsen falde i perioder i forhold til når man kun har et kort i og ikke bruger SLI, da processoren vil bruge kræfter på at uddelegere arbejdet alligevel. AFR, Alternate Frame Rendering. Er en måde som gør at ens grafikkort skiftes til at render, altså skiftes til at vise hver sin frame. Dog kan dette nemt ytre sig ved at man får en ”tearing” Dette vises ved at visse elementer ikke bliver synkroniseret på monitoren og vil give eventuelle grafikfejl
hmm, okey. Hvordan vil du så foreslå et sli-setup skal se ud. der må jo kunne vindes en mærkbar fordel ved 2 kort,..jeg har ikke købt det til pynt jo. der er nogen der har scoret langt over 10.000 i 3dmark. jeg lander lige på 9000..
Jeg fandt en artikkel om hvordan SLI virker, bl.a. det med rammene er nævnt, samt de forskellige renderingmodes. En af dem er SLI-antialiasing. Det skulle virke fint, set bort fra det kører gennem pciporten og ikke den bridge der er. Kan man så opnå bedre performance ved at høve PCIE frekvensen? Det skal lige siges at jeg Bruger Coolbits, det giver lidt ekstra muligheder for renderingmodes åbenbart. Primært bruger jeg det til OC
Selve SLI er ikke en ny opfindelse. Allerede de gamle voodoo kort tilbage i slutningen af 90érne havde denne mulighed. Scan Line Interleave gjorde det dengang muligt at opnå utrolige framerates på helt op til en opløsning på 1024x768, men det kostede selvfølgelig en bondegård. Da så de gamle kort forsvandt ud af markedet, overtog Nvidia hovedparten af sagerne, og dermed også teknologien bag SLI. I dag er det et af Nvidia´s store nytænkningsområder, og jeg er sikker på vi ikke har set alt hvad SLI kan tilbyde endnu, og med introduktionen af PCIe, er det nu blevet sjovt at lege med grafikkort og dets muligheder.
Selve indholdet i SLI PCI har været udviklet på i en del år nu, og vil efterhånden overtage der hvor vi har AGP nu. AGP vil stille og roligt forsvinde mere og mere, men der går nok liiige en rum tid endnu. Nvidia kontra VIA, har på dette område haltet lidt efter, hvorimod Intel var de første som lancerede et chipset, som kunne arbejde med det nye PCI Express, men stille og roligt har AMD nu arbejdet sig med ind i kapløbet men lanceringen af nForce4 i forskellige udgaver. Dog er det kun det dyreste som understøtter muligheden for SLI p.t.
Dog hedder det så ikke længere Scan Line Interleave, men derimod Scalable Link Interface.3dfx’ SLI benyttede sig af muligheden for at lade det ene grafikkort tage sig af alle linjer med lige numre og overlade alt det øvrige til det andet kort. Så groft sat op lavede de halvdelen af arbejdet hver.
NVIDIA´s version af SLI har sådan set tre forskellige ”modes”. Compatibility Mode, AFR og SFR.
Når kortet er i Compatibility Mode benyttes kun det ene grafikkort, og ofte vil selve ydelsen falde i perioder i forhold til når man kun har et kort i og ikke bruger SLI, da processoren vil bruge kræfter på at uddelegere arbejdet alligevel. AFR, Alternate Frame Rendering. Er en måde som gør at ens grafikkort skiftes til at render, altså skiftes til at vise hver sin frame. Dog kan dette nemt ytre sig ved at man får en ”tearing” Dette vises ved at visse elementer ikke bliver synkroniseret på monitoren og vil give eventuelle grafikfejl.
SFR, Split Frame Rendering, er det tætteste Nvidia kommer 3dfx’ SLI - arkitektur. Denne mode har til opgave at opdeler skærmbilledet ”dynamisk” Dvs at delene ikke behøver være lige store når vi snakker reelle skærmareal. Dermed sørger man så for, at hvert grafikkort får nøjagtigt 50 % af arbejdet at udføre hver, som så i bund burde give en fordobling af ydelsen Dog er dette en udtalelse med modifikationer som mange benchmarks viser på nettet, forbedringen er dog utrolig imponerende. Dog forudsætter det, at nVIDIA’s drivere har fået lavet en ”profil” til det pågældende spil, og spillets kodning og design er SLI - kompatibel.
Hvad angår hardware delen, er der selvfølgelig også krav som skal opfyldes. Bundkortet skal være klargjort til SLI (nForce4 ultra) to stk. ens PCI Express-grafikkort med SLI - understøttelse (GeForce 6600 GT og alle GeForce 6800-varianter, (dog er det ikke alle, der understøtter SLI) og så endelig en fysisk bro til at forbinde de 2 kort med. En kraftig PSU fra 500W og op er klart at anbefale! Dette p.g.a. hvert kort gennem PCIe kan trække 75W, og at begge kort køre på samme 12V linie og være en stor belastning for PSU.
Som tidligere nævnt giver SLI mulighed for brug af 2 kort. Dette sker ved at opdele PCI Express -baner i chipsettet på den måde at begge kort får nok båndbredde. Dermed vil et PCI Express x16 slot kun køre x8, men der vil ikke være nogen forskel i ydelsen.
På nForce4 kortene er der dog tænkt på dette. På samtlige SLI - motherboards, man indtil videre har set, er det indbygget en lille ”jumper lignende” print som gør det muligt at indstille, om man vil bruge et eller 2 kort samtidigt.
Investeringen er ganske dyr når man snakker om SLI, og kan p.t. kun fås til AMD64, AMD FX og så Opteron som også bruges i socket 939. Dog kan man jo starte blidt ud, og købe bundkortet, og så bare 1 kort til at starte med, og så hen af vejen handle det sidste til opsætningen. SLI er fremtidssikret efter sigende, og jeg tror ikke vi har set alt hvad det vil kunne tilbyde endnu. Diverse test viser op til 70 % mere ydelse med SLI, så for grafik freaks vil dette få tænderne til at løbe i vand. Mange snakker om at man i det krævende 3D Mark 05 vil kunne kravle over 10.000 point ved standard på kortene. Selv ved ret store opløsninger som f. eks 1600x1200 som her vil være mærkbart forbedret via AA og AF (Antialiasing og Anisotropic Filtering) vil man kunne opnå ganske høje scores. Diverse test viser at CPUén i mange tilfælde vil få problemer med at følge SLI fuldt ud, og at det i flere test løber fra en AMD4000+
Fremtiden for SLI Selve SLI har som sagt være under udvikling længe, og det har stadig visse problemer, og lider stadig af mange fejl og kompatibilitetsproblemer i sin nye forklædning, men mange producenter af bundkort, arbejder på højtryk for at komme på banen med nForce4 SLI bundkort, og rygterne siger at man skal glæde sig. Men det nye SLI er stadig kun lige indtrådt på markedet, og den nærmeste fremtid vil vise hvad SLI står for, men der er lang vej endnu for SLI’s udbredelse, og spil og understøttelsen for SLI i disse, vil stå højt på producenterne liste over tilføjelser.
ER det tid til lidt feedback her eller en afslutning?
Markere navn i boksen fornedne til venste og tryk acceåtere
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.