Avatar billede skørsen Nybegynder
10. november 2005 - 17:27 Der er 1 kommentar og
1 løsning

OS til DHCP og netværksovervågning

Jeg skal sætte en computer op til at dele en adsl-forbindelse.
Hvilket operativsystem vil I anbefale når jeg har følgende krav:

¤ DHCP-server
¤ Netværkovervågning. Statistik over hver brugers up/download for den seneste tid (f.eks. uge).
¤ Firewall.

¤ Desuden overvejer jeg senere at lave fordeling af båndbredden så hver bruger får lige meget båndbredde ( traffic shaping ).

Jo mindre vedligeholdelse/genstart m.m. desto bedre..

Jeg har foreløbig kigget på FreeSCO ( http://freesco.org ) , Debian og Ubuntu, men kan ikke gennemskue hvad der er bedst. Det behøver ikke nødvendigvis være Linux..

Mvh. Jens B.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. november 2005 - 17:52 #1
Du kan faktisk anvende alle flavors of linux incl. freeBSD. Jeg ville nok Vælge freeBSD til opgaven, men det vigtigste er at du er happy med administrationen af serveren så hvis du kender til brug af linux, så vælg du bare det
Avatar billede skørsen Nybegynder
14. november 2005 - 00:32 #2
Tak for hjælpen.

Jeg var faktisk begyndt på at hendte Debian ned da jeg faldt over m0n0wall. Så selvom jeg intet kender til freeBSD så endte det sådan set med det...