Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
08. november 2005 - 09:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SME Server

Hey Ekspertbrugere

Jeg har lige installeret SME Server 6.5 , og i den forbindelse, fandt ejg ud af  at jeg ikke på nuværende tidspunkt kunen "rette" mit såkaldte sekundær adresse navn (www2.domæne.xxx)
Jeg har allerede i forvejen et domæne hostet hos et hotel, men vil gerne kunen via det sekundær , selv benytte det andet navn (www.domæne.xxx). Via installationsformen kun nejeg bemærke at det ikek var muligt ,eller det fik jeg ikke en mulighed for ...
Er der en mulighed for at kunne lave det på den måde med SME Server?? Hvis ja, how..
PS: Jeg er ikke Linux guru i det, så en rimlig god instruktion til det vil være nyttigt.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. november 2005 - 14:44 #1
Har satt opp sme serveren et par ganger, men har litt problem med å forstå spørsmålet. Kan du forklare den praktiske problemstillingen med et ekstra eksempel ?!
Avatar billede langbein Nybegynder
09. november 2005 - 14:46 #2
"men vil gerne kunen via det sekundær , selv benytte det andet navn (www.domæne.xxx)." Hva betyr egentlig dette ?
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
09. november 2005 - 14:52 #3
Det jeg mente var, at i stedet for at bruge www.domæne.xxx istedet skal bruge www2.domæne.xxx , da jeg allerede iforvejen har et webhotel der køre på det andet.

Dvs:

www2.domæne.xxx      www.domæne.xxx
      \/                  \/
      ||                  ||
egen server      webhotel hoster dette
Avatar billede langbein Nybegynder
09. november 2005 - 17:30 #4
Du kan jo bare opprette selve domenet domene.dk pluss domenet www2.domene.dk på egen server. Dette medfører at du får noen ekstra adresser på egen server som www.www2.domene.dk og mail.www2.domene.dk. Hvilke adresser som er effeltivt i bruk på egen og ekstern server bestemmes av dns serveren so sørger for adressering til den ene eller den annen server. Begge kan godt være satt opp med www.domene.dk, men det vil være dns som bestemmer hvilken som faktisk er i bruk. Uten kontroll på dns server så vil du ikke være i stand til å styre dette.
Avatar billede langbein Nybegynder
09. november 2005 - 17:32 #5
"Configurations -> Domains" på server-manager. Nytt domene www2.domene.dk opprettes her.
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
09. november 2005 - 23:17 #6
Jeg har prøvet det på den måde men det virkede ikke..
Det er selve www2.domæne.xxx jeg skal bruge - ikke det andet, da det sagtens kan laves , men der må være en måde at rette det på..
Avatar billede langbein Nybegynder
10. november 2005 - 00:13 #7
Da vil jeg tro at det dreier seg om et dns problem. Hva slags dns server bruker du ?

(Dns server skal sørge for at www.domene.dk går til ip1 (for eksempel web hotel) mens www2.domene.dk går til ip2 (for eksempel egen server.) )

Dette prinsippet vil gjelde for alle webservere enten det dreier seg om Linux/Unix eller Windows.

På gratisdns.dk så er det gode muligheter til å sette opp slike ting.

For å se om dns fungerer riktig så kan man pinge:

"ping www.mittdomene.dk" og "ping www2.mitdomene.dk". Man skal da se at dns resolver til to forskjellige ip.
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
10. november 2005 - 06:33 #8
Det virker også helt fint med DNS'en , det er bare at serveren skal vide det er dens domæne.
Avatar billede langbein Nybegynder
10. november 2005 - 18:02 #9
Men hvis du oppretter www2.domene.dk da vet den da det ?!

Har testet. Fungerte helt ok. Det var/er riktig nok med en sme 6.0.1, men en skulle da tro at det skulle fungere noenlunde likt ??!!
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
10. november 2005 - 18:06 #10
DNS'en  har jeg ingen prob. med at få til at pege mod serveren, men jeg vil ha' serveren herhjemme til at være indstillet til at hedde det, for at lette kunne "konfigurer"..
det er det www som er blevet prob. hele tiden.. da jeg ikke kan få dentil at blive www2...
Avatar billede langbein Nybegynder
11. november 2005 - 17:06 #11
Mon vi snakker forbi hverandre, eller om 6.5 virkelig skulle være forskjellig fra 6.0.1 ??!!

"det er det www som er blevet prob. hele tiden.. da jeg ikke kan få dentil at blive www2..."

Det kan heller ikke jeg, men det som jeg kan, det er å opprette www.domene.dk og så faktisk www.www2.domene.dk ved siden av hverandre og så la de begge to peke til den samme ibay.

Når så dns server sørger for at www.domene.dk går til server 1 og www2.domene.dk går til server 2 så vil det kun være www2.domene.dk som er i effektiv bruk ved server 2.

Både server 1 og server 2 vil ha www.domene.dk registrert som domene, men dns vil bestemme hvilken av dem som er i effektiv bruk. Den som ikke er i bruk vil ligge død, samtidig som den samme i-bay (som sme www.domene.dk) allikevell er tilgjengelig på adressen www2.domene.dk.

Det sentrale prinsipp, slik som jeg ser det, det er at både www.domene.dk og www.www2.domene.dk settes til å peke til den samme i-bay. Da vil denne i-bay også være tilgjengelig på adressen www2.domene.dk, forutsatt at det er en dns server i bruk som resolver på denne måten.
Avatar billede dvdsqeezer Nybegynder
12. november 2005 - 10:44 #12
Lidt underligt at man ikek bare har den mulighed at kunne det helt teoritisk..
Men Det lader ikke til man kan gøre det, så jeg vil nok skifte over til en anden dist. istedet -
ihvertfald giver jeg dig points alligevel, fordi du har svaret - det er det mindste jeg kan gøre :)