Avatar billede mothwe Nybegynder
05. november 2005 - 16:28 Der er 10 kommentarer

Router efter router

Jeg har en ADSL-forbindelse hvortil jeg har fået leveret en SpeedTouch 510 router fra min udbyder.

Desuden har jeg selv en 3com trådløs router som jeg ønsker at sætte umiddelbart efter routeren fra min udbyder.

Nu er det bare sådan, at jeg helst vil have SpeedTouch routeren til at fungere som simpelt modem og intet som helst andet. Hvordan gør jeg det? Er det nok at deaktivere DHCP og NAT i denne router? Eller skal jeg måske oprette en DMZ hvori jeg placerer min egen router?

Min egen 3com router skal styre alt: DHCP, NAT osv. SpeedTouch routeren skal blot være mit "hul ud til verden"!
Avatar billede pidgeot Nybegynder
05. november 2005 - 16:40 #1
I teorien vil det vel virke hvis SpeedTouch routeren er forbundet til 3Com'ens WAN port, og lader den fungere som DMZ. Men det kan godt ske du stadig får problemer, da jeg ikke ved hvordan netværket vil håndtere eks. port forwarding.

Er der en bestemt grund til at du ikke bare bruger din 3COM router som eneste router?
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. november 2005 - 17:19 #2
Hvis din nye router kan kommunikere med din udbyder, så vil det da være lettere, at kaste Speedtouch over højre skulder, og så kun anvende din 3com.
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. november 2005 - 17:20 #3
Oh, ser lige, at pidgeot allere har foreslået dette.
Avatar billede knagen7100 Novice
05. november 2005 - 17:44 #4
Jeg har en DSL forbindelse fra Cybercity som levere en Zyzel router. Efter denne har jeg en trådløs Linksys router.
Kablet fra Zyxel routeren gåt til Linksys wan port. Zyzel uddeler så en DHCP adresse til Linksys som derefter uddeler addresser til resten af min computerer på netværket.
Zyxel routen kan jeg ikke bare smide over skuldren da den skal kommunikere med CC's netværk.
Min løsning fungere fint.
Avatar billede mothwe Nybegynder
05. november 2005 - 23:11 #5
Min 3com router har ikke indbygget ADSL modem og kan derfor ikke sættes op til at forbinde direkte med min udbyder. Jeg bliver altså nødt til at have SpeedTouch'en sat op som "første led".

Jeg forestiller mig f.eks. at jeg sætte SpeedTouch'en op med IP-adressen 192.168.0.1 og 3Com'en op med IP-adressen 192.168.0.2 (med default gatway 192.168.0.1) som er defineret som DMZ i SpeedTouchen. Herefter kan DHCP'en i min 3Com uddele adresser i rangen 192.168.0.3-192.168.0.254.

Mon ikke det burde virke?
Avatar billede mothwe Nybegynder
05. november 2005 - 23:13 #6
knagen7100> løsningen med blot at sætte 3Com op som access point og lade SpeedTouchen fungere som DHCP vil uden tvivl fungere - men det er netop det jeg gerne vil undgå!
Avatar billede pidgeot Nybegynder
05. november 2005 - 23:32 #7
Så bør du kontakte din ISP og høre om det er muligt at skifte routeren ud med et almindeligt ADSL-modem.
Avatar billede leif Seniormester
06. november 2005 - 15:08 #8
Hvis du har enten CyberCity eller Tiscali som udbyder kan du ikke få skiftet det til et simpelt modem.

Hvorfor vil du ikke bare bruge din 3com som accesspoint ?

Hvis SpeedTouchen har range 192.168.0.x skal din 3com helst have en anden fx. 192.168.1.x
Du sætter SpeedTouchen til WAN porten på 3com og definerer i SpeedTouch at alt porte skal forwardes til WAN IPen på 3com. Så sætter du alle dine klienter til 3com som får IP af 3com osv.
Avatar billede mothwe Nybegynder
06. november 2005 - 21:13 #9
Leif> Hvad er grunden til at jeg bør sætte de to routere op i hvert sit netværk?
Avatar billede leif Seniormester
06. november 2005 - 22:26 #10
For at undgå konflikt