Avatar billede sorenmt84 Juniormester
03. november 2005 - 17:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

2x mail servere, hvordan laves dette smartest/nemmest?

Har en Windows 2003 server SBS, der kører domæne kontroller og Exchange server.

Mit primære domæne, som selvfølgelig også er det domæne SBS og Exchange bruger, er som det skal være.

Jeg har dog en række andre domæner også som skal bruges både til www og e-mail. Men jeg vil ikke bruge Exchange til disse…

Mit gamle mailprogram (Merak Mail Server) bruger port 110, 25 og 587 – 587 er min sekundære SMTP port, som alle uden for huset bruger til at sende via.

Så er spørgsmålet om jeg så kan have både Merak og Exchange til at kører på samme server, uden af mine Merak brugere skal til at ændre på de porte de bruger?

Jeg har kun en offentlig ip, men kan få en til hvis dette er nemmeste løsning… Jeg vil gerne have nogle forslag til hvordan jeg smartest og laver denne løsning, altså om det kan lade sig gøre med det jeg har nu, ved at købe en ip mere eller dele det over 2 servere.
Avatar billede screem_brille Novice
03. november 2005 - 17:29 #1
det kan du sagtens, du skal dog bare sørge for at ændre portene på exchage serveren så den ikke også bruger port 110.
Avatar billede sorenmt84 Juniormester
03. november 2005 - 17:33 #2
Er ikke så stærk i Exchange endnu... kan du hjælpe mig lidt på vej til hvor jeg gør dette?
Avatar billede mj-dnet Nybegynder
03. november 2005 - 20:57 #3
Du er tvunget til at ændre portene på den ene.
På exchangen skal du i system manageren og jeg kan ikke huske hvad hoved emnet er men under den finder du navnet på serveren og under denne finder du de forskellige protokoller. Her kan du ændre port nr. for SMTP, POP3, osv.
Avatar billede sorenmt84 Juniormester
03. november 2005 - 21:55 #4
Nu har jeg prøvet at ændre portene på exchange serveren, hvilket ser ud til at gå fint nok, men når jeg prøve at starte pop3 og smtp servicen skriver den blot det ikke kan lade sig gøre og for mere info se event viewer - Hvor den så laver ca 4 log, med at fx SMTP service starter, stadie 1 startet, stadie 1 stoppet, smtp service stoppet.