Avatar billede mbg1333 Nybegynder
01. november 2005 - 01:00 Der er 66 kommentarer og
2 løsninger

Køb af bærbar

Hellow alle eksperter,

Jeg står i den situation, at jeg skal ud og investere i en ny bærbar computer. Den skal bruges til studie, samt diverse lettere spil. Jeg har kigget på følgende fra SHG:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=123614

Er den pengene værd? Derudover vil jeg gerne høre eventuelle erfaringer med SHG-bærbare(mht. problemer, støjniveau osv.).

Hvis det viser sig at man skal holde sig fra SHG, har jeg kigget lidt på en Acer:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140898

Andre forslag/tilbud modtages gerne(max 12.000)!

På forhånd tak!
Avatar billede t3ch Nybegynder
01. november 2005 - 03:23 #1
Kender ikke til kvaliteten på SHG's laptops, men Acer skal du holde dig fra pga. høj fejlprocent og lav batteritid.

Vil du give 12k for en laptop, skulle du hellere kigge på IBM eller DELL, hvis det skal være x86, ellers er der også iBooks som er super lækre ;-)
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
01. november 2005 - 08:23 #2
Du finder bare en bærbar med samme specifikationer til samme pris fra de producenter. Jeg ved godt at de er i højere kvalitet, men jeg vil ikke betale det dobbelte for det samme. :)
Avatar billede huset Praktikant
01. november 2005 - 08:37 #3
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
01. november 2005 - 08:53 #4
huset > Det jeg søger er ikke tips eller råd til hvad der er godt og hvad "Centrino" er. Jeg søger erfaring med SHG/Acer, samt evt. gode tilbud. :)
Avatar billede bartz Praktikant
01. november 2005 - 09:01 #5
Hold dig langt væk fra SHG. Kender 2 på vores skole som har haft harddisk problemer og 1 som lige har købt en SHG som bliver ved med fryse, gætter på varmeproblemer. Den der acer ser kanon ud men hvis du kunne bruge en 17 tommer widescreen bærbar fra Dell så kan du få en billig en nu.

Intel® Pentium® M processor 750 (1.86 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB) [Omfattet af prisen]
17" UltraSharp™ Wide Screen WXGA+ (1440 x 900) TFT
1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)
256MB NVIDIA Geforce 6800®
100GB (5,400 rpm) Hard Drive
primær 9-celle 80 WHr batteri (omkring 4 timer)

Til 12900 inkl fragt.

Men den der acer der den ser også fræk ud :).
Avatar billede bartz Praktikant
01. november 2005 - 09:02 #6
Men som du skriver at hvis den kun skal bruges til små spil og studie så køb den der Acer, der en virkeligt lækker til de penge, og har kun gode erfaringer med mærket.
Avatar billede huset Praktikant
01. november 2005 - 09:17 #7
Lettere spil og et 6800 grafikkort er da totalt overkill!

Du får ikke værrer strømsluger end det kort. Dette sammen med PCI Express og 17". Levetid på MAX 2 timer på batteriet!

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusA6V

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AcerTravelMate8100

Kunne være en ting at kigge på.

Har selv bl.a første link, og er 110% tilfreds med den overall.

SHG maskinerne er ganske okay da indholdet er det samme som i alle andre. Grunden til du betaler mere for samme maskine med f. eks Asus brand er navnet. Indholdet er minimalt ændret.

Bartz er fortaler for dell, men ville ikke røer dem med en ildtang.

Via mit job og job som tester af laptops, har jeg haft kontakt til dell dagligt. Deres support er varetaget af alt for unge studerende folk med minimal styr på området. Det er tydeligt de sidder og læser og af en manual til fejlfinding. Spørger du ind til mere teknisk så stener de totalt!
Avatar billede bartz Praktikant
01. november 2005 - 09:25 #8
[Offtopic]

Huset vi er totalt ligeglade hvilken job du har, jeg kan da også sidde og påstå jeg arbejder i Dell develepment afdeling og ved alt om alt. Hva med at du stopper med at skrive om mig til mig for jeg gider ikke at hører på dig. Skriv nu til personen der har oprettet dette spørgsmål og lad ham vurdere. Jeg har hjulpet 6 personer her på eksperten med at købe en dell computer og har ikke hørt en klage endnu. Dernæst så synes jeg ikke din karma har det for godt gad vide mon hvorfor.
Avatar billede huset Praktikant
01. november 2005 - 09:27 #9
Min karma er jeg totalt kold overfor. Jeg retter mig ikke en meter efter den alligelvel!

Jeg arbejder IKKE for dell, men videregiver min erfarinng indenfor området hvilken jeg mener ligger en del over din erfaring.

Hvordan jeg kommenterer i tråden er ikke dit problem lille ven
Avatar billede bartz Praktikant
01. november 2005 - 09:38 #10
Siger hellere ikke at DU arbejder for Dell, siger bare at JEG kan PÅSTÅ hvis jeg har lyst at JEG arbejder i Dell. Dernæst er jeg ikke ligeglad hvordan du kommenterer i tråden så længe du bruger mit nick. Plzz hold dig langt fra mig og mine holdninger og koncentrere dig om at hjælpe personen der har oprettet dette spørgsmål. Tak.
Avatar billede huset Praktikant
01. november 2005 - 09:54 #11
Det er sgu da også det jeg gør!

Du starter da selv dit offtopic hø
Avatar billede bartz Praktikant
01. november 2005 - 10:15 #12
Er det måske mig der har skrevet: Bartz er fortaler for dell, men ville ikke røer dem med en ildtang.
Avatar billede huset Praktikant
01. november 2005 - 10:19 #13
piv piv
Avatar billede humlebi Nybegynder
01. november 2005 - 11:39 #14
Min søn har en bærbar fra SHG, som han næsten udelukkende bruger til spil. Der var lidt problemer med den i starten, men efter en fin service fra SHG har der ikke været noget siden. Den kører uden problemer og har også overlevet en noget ublid behandling!
Avatar billede huset Praktikant
01. november 2005 - 11:41 #15
SHG notes fejler intet
Avatar billede t3ch Nybegynder
01. november 2005 - 12:15 #16
Quote: "Du finder bare en bærbar med samme specifikationer til samme pris fra de producenter. Jeg ved godt at de er i højere kvalitet, men jeg vil ikke betale det dobbelte for det samme. :)"
-----------------------------------------------------------------------------------

Er dit valg ;)
Men Acer, sikkert også SHG og alle de andre billige mærker har meget kort batteri-levetid samt større fejlprocent. Hvad nytter det at have meget i en laptop, hvis den kun kan holde strøm 1 time? Men igen, vi prioriterer forskelligt og har brug for forskellige ting.

Skulle jeg bruge 12k, ville jeg helt klart gå efter kvalitet fremfor kvantitet.

De ting jeg ville gå efter ville være Centrio, 7500rpm disk og et nogenlunde gfx, ikke nødvendigvist det vildeste, da det tager mere strøm.

Hos DELL kan du altid snakke dig til lidt ekstra :-)
Avatar billede humlebi Nybegynder
01. november 2005 - 13:11 #17
"Hvad nytter det at have meget i en laptop, hvis den kun kan holde strøm 1 time"
Den SHG, mbg1333 har kik på, kan holde strøm væsentligt længere end 1 time - selv med krævende spil. Jeg har ikke målt, hvor længe - men kan da godt få min søn til at lave en lille test.
Avatar billede bartz Praktikant
01. november 2005 - 13:22 #18
Muligvis humlebi, men tror ikke den kan stikke 5 timer ;). En Dell I6000 med 9 cell batteri kan klare sig op til 5 timer 4.5 med word, internet expl du ved det man bruger til studie. Har selv testet..
Avatar billede huset Praktikant
01. november 2005 - 13:32 #19
Bartz!
Vi snakker jo for pokker idle tider. Disse forkortes da max når vi snakker om load!
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
01. november 2005 - 14:19 #20
bartz > Hvor finder du det tilbud henne?

humlebi < Er det samme model din søn har?
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
01. november 2005 - 14:40 #21
Jeg har lige et ekstra spørgsmål. Jeg ved at X700 yder bedre end Go 6600(baseret på http://kettya.com/notebook2/gpu_ranking.htm), men hvis Go 6600 er med 128 MB, mod X700's 64 MB, hvad yder så bedst? Det gør Go 6600 vel?
Avatar billede huset Praktikant
01. november 2005 - 14:45 #22
Nu er det jo ikke alene antel RAM der bestemmer hvilket kort som er bedst :D

Du kan læse om begge kort hos os

http://laptopworld.dk/index.php?id=58

http://laptopworld.dk/index.php?id=72
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
01. november 2005 - 14:46 #23
Det er jeg skam klar over, og hvis du læser hvad jeg skriver vil du opdage at jeg baserer det på en omgang benchmarks. Jeg spørger blot om 128 MB hukommelse vil gøre den forskel. Hvis du kigger de benchmarks igennem vil du se at der ikke er stor forskel på de 2 kort.
Avatar billede huset Praktikant
01. november 2005 - 14:53 #24
Kortene har jo også forskellig MHz hvilket spiller ind.

6600 er et desideret spillekort hvilket X700 ikke er.

64MB og 128MB er self en forskel, men ikke noget du mærker til generelt.
Avatar billede bartz Praktikant
01. november 2005 - 15:26 #26
Husk lige at trække det her fra Svc Basic 3Y At Home Support 30day online MM Training [Omfattet af prisen] så får du lige 2600 kr mere du kan købe for :).
Avatar billede t3ch Nybegynder
01. november 2005 - 15:59 #27
Bartz> Ser fornuftigt ud :)
Snakker man lidt godt med sælger, skulle det gerne være muligt at få en 7500rpm disk eller lidt nedslag i pris ;)

Ring frem for at bestille online, har jeg sparet mange penge ved.
Avatar billede bartz Praktikant
01. november 2005 - 16:07 #28
Enig med t3ch, ring og sig du har set det tilbud du er interesseret osv. og så om du ikke lige kunne få lidt ekstra.
Avatar billede humlebi Nybegynder
01. november 2005 - 16:25 #29
Nej, min søns model er lidt ældre:

shg Note 90750/8016/1024/D
Centrino 750 (1.8GHz - 533FSB), 1024MB DDR333, 80GB HD (16MB Cache), 15” TFT, DVD±RW Dual Layer, ATI Radeon X700/256MB, 54MBIT WLAN, LAN, Webcam, Card Reader

Hilsen Susanne
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
01. november 2005 - 19:38 #30
Nogen der kan forklare mig forskellen på:
6-celle, 53 WHr Li-Ion primært batteri
9-celle, 80 WHr Li-Ion primært batteri

Prisen er den samme.
Avatar billede bartz Praktikant
01. november 2005 - 23:23 #31
Den ene "6-celle" kan klare 3 timer, den anden "9-celle" kan klare 5 timer. Der er ingen forskel overhovedet!. Jeg var selv dum nok til at bestille den med 6-celle, da jeg så skulle bestille til min ven lagde jeg mærke til det var samme pris så jeg bestilt den til ham, og der er overhovedet ingen forskel bare hans kan klare 5 timer uden batteri.
Avatar billede huset Praktikant
02. november 2005 - 08:09 #32
Det har INTET med antallet alene at sige hvor længe levetiden er på en maskine bartz. Stop det vrøvl
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
02. november 2005 - 08:35 #33
huset > Vil du være venlig at stoppe den tone? Hvis du virkelig mener han tager fejl, så kom med en forklaring på hvorfor. Du kommer ikke med nogen argumenter, men råber bare højt at han tager fejl. Så belær os andre om de batterier, når du har så meget forstand på det.
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 09:38 #34
Tak mbq1333. Dernæst vil jeg forsvarer mig selv med hjemmesiden www.laptopworld.dk mener der står der at antallet = bedre plus det Liion, dernæst vil jeg forsvar mig med at jeg snakkede ikke om antallet, men at jeg rent faktisk har set jeg skriver ikke med stort SET og rørt ved begge batterier, og der er ingen forskel overhovedet, der står godt nok at den lille kommer med en min subwoffer det gør den så ikke. Og nej jeg snakker ikke om idle tider, jeg snakker om at jeg har prøvet i skole timen at skrive i word og bruger internet på den lille batteri lidt over 3 timer, mens min ven han kunne klare 1.5 time mere.
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 09:43 #35
mbq1333 du kan læse lidt om Dell her: http://www.eksperten.dk/artikler/796
Avatar billede huset Praktikant
02. november 2005 - 09:55 #36
Har ingen tone!

Grunden til bevarelse af strømmen spiller jo ind på ting som FSB, PCI Express, størrelsen på skærmen, hastigheden på RAM osv osv osv.

Selvfølgelig spiller antallet af celler i batteriet kraftigt ind, men ikke anele dette.

Du forsavare dig med sitet laptopworld.dk. Fint, men du ved godt det site er mit ikke?
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 10:01 #37
Jow jeg elsker at bruge din egne argumenter mod dig selv: Citat dig: http://www.laptopworld.dk/index.php?id=97 | I dag snakker vi sådan set kun batterier fra 6 cell's, og op til 12 cell's batterier, og levetiden er selvfølgelig længere desto flere celler, man har i batteriet. Dertil kommer muligheden for på visse notebooks, at køre multibay, hvilket vil sige 2 batterier  på samme tid, dog på bekostning af et drev skal udtages, eller monteringen af en harddisk mere.

Dernæst self. kommer det an på computerens indhold, men da vi nu ikke snakker om computere generalt men om 1 specifik computer som jeg har prøvet og som der er blevet lavet test af (kan bla findes på din side) ja så kan med go samvittighed sige at den kan klare 3 til 5 timer, hvis det er I9300 vi snakker om så skal de tider forkortest med 1 time.
Avatar billede huset Praktikant
02. november 2005 - 10:05 #38
Læs

Kommentar: huset

Her skriver du
Kommentar: bartz

Din dell 6000 holder 5 timer. Jeg forsøger så at forklare at dette er idle tider og at 5 timer er utopi
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 10:16 #39
Huset hvordan ved du det.. Jeg sidder men en nu, vil du have en screenshot af min batteri, ja tror nok du vil. Kan sige jeg har en 6 cell, jeg er til time lige nu, jeg har tændt computeren kl 8.27 og jeg kører med medium lys. her er link http://x11.putfile.com/11/30503162670.jpg
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. november 2005 - 10:19 #40
bartz> "Huset vi er totalt ligeglade med o.s.v."

Snak for dig selv!
Selvfølgelig har det en betydning om man har med en vare at gøre til daglig!!!
Magen til mundbavl skal man lede længe efter.

P.s. hvis det var mit spørgsmål, ville jeg blive edderspændt over jeres indbyrdes krig. Det er jo ikke til at finde hoved og hale i ....

Mit forslag til spørger: køb varemærke - ikke selvbyg.
Dvs. køb Acer ikke SHG
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 10:29 #41
Nå har det det, gad vide mon hvad det er jeg prøver at fortælle huset hele tiden, at den vare vi sidder og snakker om den har jeg rent faktisk lige mellem hænderne hmmm.
Dernæst så kan enhver idiot påstå at han/hun er en it-supportere et eller andet sted, dernæst så bare fordi man arbejder med computere så betyder det ikke at man har kendskab til indholdet, kender da flere personer som arbejder her for den lokale it-forhandler som kun og kun forstår sig i at sætte computerne sammen, dvs bare fordi de sætter computere sammen så kan de da ikke bare gå ud og påstå de forstår alt hvad der har med hardware at gøre.
Avatar billede huset Praktikant
02. november 2005 - 10:38 #42
Ved ikke hvor du vil hen bartz.

Hopper fra tråden
Beklager SPAM
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
02. november 2005 - 14:03 #43
Jeg stødte lige på denne:
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=29715

Jeg synes den ser ganske interessant ud, især når man kigger på vægten. Nogen kommentarer? Lige nu ligger valget mellem den og den dell som bartz foreslog.
Avatar billede huset Praktikant
02. november 2005 - 14:19 #44
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 14:57 #45
Ahhh abook :(. En af mine venner har en den kører fint nok, men ellers kan jeg ikke lige udtale mig mere om den, kender ikke så meget mere til mærket. Så hellere den der Acer eller måske en Asus som huset skriver.
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
02. november 2005 - 15:12 #46
Asus er alt for dyrt, har lige siddet og kigget lidt på dem.
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
02. november 2005 - 15:16 #47
Jeg kan godt lide at der er 7.200RPM HDD i den Abook. Desuden er den ikke så stor, rimelig pæn og forholdsvis let.
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 15:19 #48
Altså konfigurationmæssigt er den meget go, meeeen du skal passe på. Som sagt kender ikke meget til Abook så kan ikke udtale mig :).
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
02. november 2005 - 15:30 #49
http://abook.dk/content/view/23/50/

Det lyder nu fint nok. :)
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 15:37 #50
Husk altid på hvem der skriver det ;)
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
02. november 2005 - 15:55 #51
Der er 2 års garanti på, hvor 1 år faktisk plejer at være standard. :)
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 17:22 #52
Nope alle varer har 2 års garanti :).
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
02. november 2005 - 19:55 #53
Det blev den Abook. Hvis t3ch lige gider lave et svar, så fordeler jeg pointene mellem t3ch og bartz da det er dem der har hjulpet. :)
Avatar billede bartz Praktikant
02. november 2005 - 20:20 #54
Tillykke med bærbaren håber alt godt i fremtiden med den ;). Og tak for pointene :).
Avatar billede t3ch Nybegynder
02. november 2005 - 21:02 #55
Tillykke med den da :-)
Avatar billede huset Praktikant
03. november 2005 - 08:04 #56
Den Assu jeg linker til er da ikke dyrere end den Abook du valgte
Avatar billede bartz Praktikant
03. november 2005 - 10:13 #57
Nej, men den er elendigere!
Avatar billede huset Praktikant
03. november 2005 - 10:59 #58
ROFL!!!!

en sand bartz kommentar
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. november 2005 - 11:01 #59
Kommentar: bartz
03/11-2005 10:13:38 Nej, men den er elendigere!

Korrekt - Abook kommer slet ikke op på Asus kvalitet!
Avatar billede bartz Praktikant
03. november 2005 - 11:06 #60
Det var nu ment til Asus i forhold til konfiguration ;). Ja Asus er bedre kvalitetmæssigt, men man giver lidt for mange penge for kvalitet der, så hellere en Acer :).
Avatar billede huset Praktikant
03. november 2005 - 11:09 #61
Din manglende erfaring indenfor området lyser klart gennem bartz.

Men fino du hjælper men det du nu kan.

God weekend når I når dertil
Avatar billede bartz Praktikant
03. november 2005 - 11:15 #62
Ditto!
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. november 2005 - 11:29 #63
"men man giver lidt for mange penge for kvalitet"

Det kan være dyrt at betale for en billig vare - når vi snakker bærbar hænger pris og kvalitet ALTID sammen :)
Avatar billede bartz Praktikant
03. november 2005 - 12:32 #64
Enig john... :)
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
03. november 2005 - 12:41 #65
Korrekt, den er ikke dyrere. Men sammenlign du lige specifikationerne:
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=29695
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=29715

Forskellen er 2 GHz cpu, 1024MB ram og 7.200RPM hdd.
Avatar billede huset Praktikant
07. november 2005 - 08:15 #66
mbg1333 læs nu hvad vi skriver!

Kommentar: john_stigers

Men det er dine penge
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. november 2005 - 10:56 #67
"Forskellen er 2 GHz cpu, 1024MB ram og 7.200RPM hdd"

Ja og kvaliteten som du ikke får med en Abook...
Avatar billede mbg1333 Nybegynder
07. november 2005 - 13:23 #68
Nu har jeg haft den et par dage og den er rigtig lækker. Fin kvalitet.