Avatar billede prikmus Nybegynder
31. oktober 2005 - 08:23 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

pludselig sluk efter min HD er gået i stykker

Hejsa Eksperter..

Jeg var for, to uger siden, så uheldig at min ene Harddisk gik i stykker. Når den sad i computeren frøs min computer og der var kun sluk knappen der kunne afhjælpe problemet. Min harddisk  har jeg nu fået byttet og sat i min computer.

Min computer:
GeforceFX 5700LE 128MB

CPU Intel Pentium 4 3.0Ghz Prescott Soc 478 /800

RAM GeIL 512MB Value PC3200 400MHz DDR

Bundkort Gigabyte ATX Intel 865PE chipset / inkl. WiFi LAN

4 harddiske

2 cd/dvd drev

Strømforsyning er 360w

WinXP pro

Jeg har så i kampen for at finde ud af hvad der var galt, valgt at formatere og starte forfra med ren maskine.
Nu har jeg en ren maskine, men nu er min computer begyndt at slukke af sig selv. Den slukker som om man hiver stikket ud til den. Når den er slukket lyser en lille lampe på bundkortet. Jeg har prøvet og hive stikket ud og slukke og tænde bag på den og jeg kan så med held få den startet igen. Når jeg har taget stikket ud slukkes lampen på bundkortet.

Jeg tænker selv at det kan være:
1.Strømforsyningen, men det kan jeg så ikke helt få til at passe med at den slukker men der lyser stadig en lampe på bundkortet.
2.Har jeg for mange ting der kræver strøm, puttet ind i min computer, da jeg normalt ikke køre med 4 Harddiske men kun 3
3.Kan det være mine ram der gør noget, det er som om min computer ”hakker” lidt i det når jeg åbner et program

Det skal siges at alt, undtagen mine harddiske, er ret nyt, ca. 3 mdr. gammelt..

Håber der kan være hjælp at hente..

På forhånd tak
Avatar billede llgpublic Nybegynder
31. oktober 2005 - 09:00 #1
Vi kunne starte med at undersøge om dit styresystem er støt på nogle fejl ..
Højreklik på Denne computer, Vælg Administrer
Udvid Systemværktøjet Logbog, Vælg System
Kig efter information af Typen "Fejl"

Du kunne være rart at læse lidt I disse fejltyper men de indeholder for det meste en masse underligt information, hvis du finder noget interessant så skriv lige tilbage ..
Avatar billede peet49 Nybegynder
31. oktober 2005 - 09:18 #2
Det kan være en manglende opdateret driver til grafikkortet, der laver en minidump, det får den til, at genstarte.
Avatar billede prikmus Nybegynder
31. oktober 2005 - 09:21 #3
:o) Den genstarter ikke den slukker
I forhold til fejl i log er der en der ser sådan her ud..
Hændelsestype:    Fejl
Hændelseskilde:    DCOM
Hændelseskategori:    Ingen
Hændelses-id:    10010
Dato:        31-10-2005
Klokkeslæt:        07:25:45
Bruger:        RIKKE\
Computer:    RIKKE
Beskrivelse:
Serveren {F3A614DC-ABE0-11D2-A441-00C04F795683} blev ikke registreret af DCOM inden for det specificerede tidsrum.

Yderligere oplysninger finder du under Hjælp og support på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

ellers kan jeg ikke lige se der skulle være fejl
Avatar billede peet49 Nybegynder
31. oktober 2005 - 09:30 #4
Du har ikke haft netkabel i under indstall?
Avatar billede prikmus Nybegynder
31. oktober 2005 - 09:34 #5
Nej :o)
Avatar billede peet49 Nybegynder
31. oktober 2005 - 10:01 #6
Har du tjekket ATX kablet, der går til bundkortet, sidder det ikke helt i bund, kan det være det.
Avatar billede prikmus Nybegynder
31. oktober 2005 - 10:02 #7
Når du siger tjekket, mener du så om det siddet fast? Jeg har prøvet og sætte alle stikkene lidt mere fast..
Avatar billede llgpublic Nybegynder
31. oktober 2005 - 14:13 #8
Okay, så det lader ikke til at problemet ligger i styresystemet, du skrev at du mistede en harddisk, dermed kan vi gå ud fra at der evt. kunne være forkommet en kortslutning I dit hardware, hvis computeren slukker uden varsel kan det også være fordi systemet bliver for varmt, for at komme et skridt videre syntes jeg du skal installere SpeedFan som kan give dig tempaturen på dit system, ydermere kan det vise lidt om harddiskenes helbred som findes under fanen (S.M.A.R.T). http://www.almico.com/speedfan426.exe

Lad programmet køre I en times tid og skriv derefter tempaturen på de 3 første sensore, evt inkluder % af diskens Fitness & Performance.
Avatar billede prikmus Nybegynder
01. november 2005 - 12:15 #9
Ja så har jeg prøvet at køre det program.. Jeg har lavet et billede af hvad den sagde, det er lettere end jeg skal skrive det over.. Min computer har været slukket en gang i det sidste døgn, og det eneste der gør at jeg kan tænde den igen, er når jeg har haft stikket pillet ud af den og sat det i igen

du kan se billedet her
http://www.construktion.dk/speedfan.JPG
håber du kan se noget ud fra det
Avatar billede llgpublic Nybegynder
01. november 2005 - 12:56 #10
En PSU (Strømforsyning) har en indbygget afbryder som "tager" strømmen når
der opstår en kritisk fejl i systemet, hvis din CPU f.eks. bliver for varm eller
spændingen på dit bundkort falder/stiger for meget sе aktiveres denne afbryder
og dermed skal man tage strømmer helt for at kunne komme til at tænde igen.

Det er svært at sige hvad problemet kunne være, spændingen leveret af din strømforsyning ser normal ud, du kunne prøve at tage kabinet siderne af og lad et vindue stå åben for at se om tempaturen i SpeedFan falder, jeg tror ikke umiddelbart jeg kan finde frem til problemet ude at kunne sidde med computeren, dermed er den bedste løsning nok desværre en computer forhandler.

Det er med sikkerhed en hardware fejl, andet kan jeg endnu ikke sige ..
Avatar billede prikmus Nybegynder
01. november 2005 - 22:24 #11
jeg har altid siden af min computer også lige nu.. :o( det er ret træls, men jeg tænker at jeg må vente til det er en fejl der opstår flere gange.. Jeg sender ikke gerne min computer til en computer forretning, jeg har selv samlet den så der er ikke andre der har haft fingrene i den ;o)
Avatar billede llgpublic Nybegynder
02. november 2005 - 08:27 #12
Hehe heller ingen grund til at give op, men som du selv siger er det nemmest at finde nogle symptomer før man kan laver diagnosen :)
Avatar billede prikmus Nybegynder
02. november 2005 - 08:29 #13
;o) Det er jo det - og dejligt at få lidt hjælp, det med psu'en viste jeg ikke
Avatar billede prikmus Nybegynder
02. november 2005 - 19:40 #14
er der en der kan fotælle mig hvor varm min cpu må blive, for den ryger tit op over 90 grader og det lyder af meget for mig.. men hvad siger i?
Avatar billede prikmus Nybegynder
02. november 2005 - 19:40 #15
ps. det er ikke hver gang det er nødvendigt at jeg tager strømmen helt fra.. det er godt nok mystisk
Avatar billede llgpublic Nybegynder
03. november 2005 - 11:15 #16
Din CPU må maks løbe på 85 Grader, og skulle det ske bliver systemet ustabilt da en CPU aldrig køre stabilt over 65 Grader, din køler køre 2500 RPM hvilket normalt okay men måske skulle du skaffe en ny CPU Køler?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=96316

Denne skulle gerne kunne holde din CPU på Maks 45 Grader og den koster ikke så meget, måske bare lidt triggy at Installere.
Avatar billede prikmus Nybegynder
10. november 2005 - 07:51 #17
NU har jeg haft mit bundkort, cpu og Ram uden ved forhandleren for at blive testet, ingen af de dele er der noget galt med.. jeg kom hjem monterede det hele i min maskine igen, og så ville den ikke tænde, man kan se at der kommer et lille strøm kick, cpu blæser køre en omgang og så er den stille igen.. Jeg blev så gal at jeg tog alle mine HD's, Cd drev det hjalp ikke, så tog jeg mine ide kabler af bundkortet og vupti så startede den op. Så sat jeg mine ide kabler i igen og den vil stadig gerne køre, men dog kun med en harddisk og ikke andet.. Nu tænker jeg at jeg skla se om jeg kan få en større psu for jeg tænker det kan være der den er gal.. Hvad siger i?
Avatar billede prikmus Nybegynder
21. november 2005 - 11:13 #18
I behøver ikke sige så meget - Har skiftet PSU og nu køre den som smurt i olie.. Smider i ikke et svar.. :o)
Avatar billede prikmus Nybegynder
19. juli 2006 - 13:31 #19
Jeg har brug for svar fra dem der har hjulpet her :o)
Avatar billede prikmus Nybegynder
05. august 2006 - 11:02 #20
Efter vejledning fra eksperten, lukker jeg dettet spørgsmål ved at ligge et svar selv.. Men jeg siger mange tak for hjælpen og for at i prøvede