Avatar billede trikz4h Nybegynder
27. oktober 2005 - 15:20 Der er 17 kommentarer

Trådløst der kan række ca. 500 m

Hej

Jeg har en lille opgave jeg skal have lyst, vi har to huse som skal forbindes med trådløst netværk, dog synes jeg ikke at det er alt for fedt at alle i området kan modtage vores signal og evt. hacke sig ind, hvis der er nogen som synes det er sjovt, så tænkte om der fandtes noget, hvor man smækker en sender på taget af den ene og en modtager på den anden (må jo så blive sender og modtager begge stedeR?), og på den måde køre det ned i en boks, hvor den enten laver det til "trådnet" eller trådløst, sådan set lige meget for mig.

Findes det? Evt. hvor kan det købes og evt. priser?
Avatar billede ierikk Nybegynder
27. oktober 2005 - 15:25 #1
prøv at tale med dem her (jeg kender dem ikke personlig)
http://www.trendnet.dk/home/index.asp
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. oktober 2005 - 15:45 #2
500 meter så skal du kunne se mellem de to punkter og bruge en retnings bestemt antenne.

En billig antenne: http://www.cantenna.com/

Så mangler du bare 2 routere med bridge funktion, så skulle der være forbindelse. Forbindelsen skal krypteres og de to antenner skal kunne se hinanden. Hvis signalet ikke bredes for meget ud vil det kun være dem der står mellem antennerne der kan bruge signalet.....
Avatar billede trikz4h Nybegynder
27. oktober 2005 - 16:04 #3
Kan disse antenner godt gå gennem træer ? eller skal der være "clear"?
Avatar billede ierikk Nybegynder
27. oktober 2005 - 16:14 #4
det bedste du kan gøre:
spørg firma, køb over nettet så har du 14 dages returret, sendt dem tilbage, hvis ikke grejet virker
Avatar billede trikz4h Nybegynder
27. oktober 2005 - 16:16 #5
Ja det er rigtig nok :D har også sendt et par mails rundt nu ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. oktober 2005 - 19:45 #6
Lige meget hvilket trådløs du køber så skal der være "line of sight" træer, tage, hegn, ja selv vindues glas forringer dit signal og du skal sende det langt så du skal tænke meget over "line of sight".

Selv det dyre prof udstyr man bruger tiæ radiokæder (sidder blandt andet på mobil master) skal have "line of sight" for at virke.
Avatar billede trikz4h Nybegynder
27. oktober 2005 - 20:43 #7
Snakkede med Trendnet.dk og fik anbefalet en sender som skulle kunne gøre det
Avatar billede ierikk Nybegynder
27. oktober 2005 - 22:19 #8
kan du ikke vente med at lukke dette ?
til du måske har fået noget op køre, så du lade os andre vide hvordan det virker
Avatar billede trikz4h Nybegynder
27. oktober 2005 - 22:23 #9
Yep, skal jeg nok :)... der går nok desværre lige en uges tid måske mere..
Avatar billede ierikk Nybegynder
27. oktober 2005 - 22:44 #10
jeg er meget intereseret på grund af flere ting
jeg har selv et lille trådløs net med linksys, og min datter har det samme udstyr
vi kunne godt bruge lidt større rækkevidte
en god bekendt har prøvet (på en efterskole) at lave noget mellem nogle læreboliger, med dårlig resultat eller ingen (afstand ca. 600 meter)
han brugte nogle eksterne antenner med 5-6 DBI (for små)
her kan du læse lidt om DBI http://da.wikipedia.org/wiki/Forside
Avatar billede trikz4h Nybegynder
27. oktober 2005 - 22:51 #11
Sådan som jeg forstod det på ham fra trendnet, så fungere det sådan at man smækker en antenne op som sender det almindelig signal ud og så har man sine accesspoints som modtager infoen og sender den ud også, så den rækkevide accesspointet kan nå, skal antennen sådan set ikke nå... Vi finder ud af om det virker, ellers får de lortet tilbage :D
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. oktober 2005 - 14:39 #12
Det kræver jo så at dit accesspoint understøtter bridge mode.
Avatar billede trikz4h Nybegynder
30. oktober 2005 - 14:44 #13
yeps, så skal have 2 accesspoints og muligvis også 2 antenner... så skal de sættes op til brigde og skulle ellers køre derfra :P
Avatar billede ierikk Nybegynder
05. november 2005 - 14:08 #14
til trikz4h!
har du bestemt dig for hvilket udstyr du vil afprøve
min bekendt på efterskolen er meget interesseret
du kan evt maile til mig erik@erikogco.dk
Avatar billede trikz4h Nybegynder
05. november 2005 - 15:01 #15
Ja det har jeg, har fået anbefaldet følgende, det virker også - har dog ikke fået sat det op på huset så det kan række over, men her er produkterne:

2x Access Point: http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?400
2x (den ene kan undværes ved evt. kort/ugeneret afstand) Antenne: http://www.trendnet.dk/home/specs.asp?257
Avatar billede okran Nybegynder
21. november 2005 - 10:22 #16
sådan en accespoint du foreslår der, skal den ikke have 2 ens antenner på eller hvordan fungere det?
Avatar billede trikz4h Nybegynder
21. november 2005 - 16:27 #17
neej åbenbart ikke, har endelig fået det til at virke i går;
Det fungere sådan at man kører wireless b/g (det almindelige, som man kører ved køb af en router med trådløst net i), så på denne type accesspoint (AP) kan man selv bestemme hvilke typer antenner man vil "skrue" på AP'et indgangsporte. Antennen der i dette tilfælde er brugt sættes til der, og rettes med 10 graders vinkel (du skal ramme inden for 10 grader vandret og lodret) og på den måde får de forbindelse med hinanden, for at den vil køre den såkaldte brigde funktion skal de have samme SSID, herfra skal de ellers bare have forbindelse og så virker det :)